آخرین جزئیات تعیین کرایه تاکسی

[ad_1]

آخرین جزئیات تعیین کرایه تاکسی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و تعریف شورای شهر تهران از راه‌اندازی سامانه هوشمند ارزیابی سفرهای شهری برای تعیین کرایه‌های تاکسی در ساعات شلوغی خبر داد و تاکید کرد که نزد از راه اندازی سامانه ارزیابی، هر گونه افزایش نرخ تاکسی غیر قانونی است و تخلف محسوب می‌شود.

افزایش نرخ تاکسی قبل از راه اندازی سامانه، ممنوع!

سید جعفرتشکری هاشمی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، درباره جزئیات طرح شناور شدن کرایه تاکسی که اخیرا رییس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران به اون نشانه کرده است، توضیح داد: سامانه‌ای نزد بینی شده است که تاکسی‌ها بتوانند وضعیت ترافیک و سرعت متوسط تردد در خط‌ ها را رصد کنند و در ساعاتی  که  معمولا در ترافیک می همانند و جابه جایی مسافران برایشان مقرون به صرفه نیست تشویق به ارائه خدمات شوند. ضمن اینکه، سامانه هوشمند قرار است نرخ‌های تاکسی را در پیک ترافیک تهران حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

ساختن جذابیت برای بازگشت تاکسی‌ها به خط‌ ها

او در این باره افزود: قرار بوده مسافرت در خط‌ ها تاکسیرانی شهر طی زمان ۱۰ دقیقه انجام شود، اما به دلیل تراکم و ترافیک، این تاریخ تا ۴۰ دقیقه و حتی زیادتر طول می‌کشد؛ بنابراین کوشش در خط‌ ها و جابه جایی مسافران برای رانندگان تاکسی مقرون به صرفه نیست و طبق روالی که تا الان اتفاق افتاده است، برخی رانندگان از سرویس دهی امتناع می‌کنند. به همین خاطر باید جذابیتی برای بازگشت تاکسی‌ها به چرخه خدمات ساختن شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه این راهکار بر پایه مصوبه شورای شهر قرار است سپس از راه اندازی سامانه‌ای هوشمند در تهران اجرا شود، تاکید کرد: این مدل برای این کار طراحی و اجرایی می‌شود که ارائه خدمات حمل و تعریف شهری به شهروندان در ساعات اوج ترافیک  کاهش پیدا نکند.

اجرای نرخ شناور بعداز راه‌اندازی سامانه

رئیس کمیسیون عمران و حمل و تعریف شورای شهر تهران در عین حال تاکید کرد: البته تا هنگامی این سامانه راه اندازی نشده و  مدل های نرخ شناور تعیین نشده، تاکسیرانی و رانندگان به هیچ وجه مجاز به افزایش کرایه‌ها در ساعت شلوغی نیستند و بدون مقدمات اجرای طرح شناور، نرخ گذاری زیادتر غیر قانونی و برخلاف مصوبه شورای شهر است.

تشکری هاشمی بار دیگر تاکید کرد: در ماده ۲۳ مصوبه شورای شهر تصریح شده است که اجرای طرح نرخ شناور در ساعات اوج ترافیک حتما باید بر پایه سیستم هوشمندی اجرا شود که سد افزایش خودسر و بی‌ضابطه کرایه‌ها باشد. ضمن اینکه این نرخ شناور بر پایه مدلی، متناسب با افزایش زمان تاریخ مسافرت، حداکثر تا ۳۰ درصد قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد و سامانه ارزیابی می‌تواند با رصد ترافیک، این افزایش را مثلا  ۵ درصد تعیین کند و اجازه افزایش زیادتر کرایه را ندهد.

هزینه‌ ترافیک تهران روی دوش مردم

او در پاسخ به اینکه برای چی شهروندانی که با احترام به قوانین شهر، خودروی شخصی را از خانه خارج نمی‌آورند و از ناوگان حمل و تعریف عمومی  برای تردد در شهر استفاده می کنند، باید هزینه ترافیک تهران را با اجرای طرح شناور پرداخت کنند، گفت: نزد‌تر عنوان کردم که این اقدام برای ساختن جذابیت در بین رانندگان تاکسی برای ارائه خدمات خوب تر به شهروندان است. تاکسی وسیله نقلیه  نیمه عمومی و جنس خدماتش به گونه ای است که باید ملاحظات رانندگان تاکسی هم در نظر گرفته شود؛ برای چی که ماشین وابسته به راننده و شخص است و هنگامی تاریخ مسافرت ۱۰ دقیقه‌ای ۴ برابر در ترافیک زیادتر می‌شود، باید راهکاری برای کوشش نکردن رانندگان تاکسی در ساعت‌های اوج ترافیک فکر شود. ضمن اینکه شهروندان علاوه بر تاکسی می‌توانند از مترو و اتوبوس هم برای حمل و تعریف در شهر استفاده کنند.

این عضو شورای شهر تهران همچنین درباره اینکه برخی رانندگن تاکسی در ساعات پیک ترافیک کرایه‌هایشان را بر پایه نرخ سه مسافر اما با سوار کردن ۴ مسافر دریافت می‌کنند، گفت: این داستان همانطور که نزد‌تر هم تاکید کرده‌ام، تخلف آشکار است و مردم باید این تخلف را از راه سامانه نظارت تاکسیرانی پیگیری کنند. تاکسیرانی موظف است به شکایات مردم نگهداری و با تخلفات خورد کند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: همشهری انلاین

[ad_2]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *