آیین‌نامه واردات ماشین چه نقاط ضعف و قوتی دارد؟ 

[ad_1]

به گفته رئیس مرکز معامله جهانی ایران دولت بجای ممنوعیت خودروهای گران قیمت، اعلام کند که این خودروها بدون ارز دولتی باید درون شوند.
به شرح صفحه اقتصاد، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز معامله جهانی ایران در دومین میزگرد “واکاوی مشکلات صنعت خودروی ایران ” در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی و دانشگاهیان ضمن استقبال از مصوبه سال قبل مجلس در خصوص واردات ماشین و آیین‌نامه اجرایی واردات ماشین، آزادسازی اقتصاد را برابر با نص صریح قانون اساسی علی الخصوص اصل 44 قانون اساسی مثبت و ضروری ارزیابی کرد و گفت: آیین‌ نامه اجرایی واردات ماشین سپس از ماهها معطلی و بلاتکلیف بودن در دولت و مجلس، سرانجام در تاریخ 26 مرداد ماه به تصویب هیئت دولت رسید و خوشبختانه در تاریخ 3 شهریور ماه از سوی معاون اول رئیس ‌جمهور رسماً ابلاغ شد.

وی افزود: طبق این آیین‌ نامه، واردات ماشین باید با ثبت توصیه و تخصیص ارز شکل گیرد همچنین سقف واردات خودروی خارجی 20 هزار میباشد. ضمناً اولویت با واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو تعیین شده و سقف منابع ارزی برای واردات ماشین حداکثر یک میلیارد یورو است.

همچنین کلیه خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد و واردات خودروهای اقتصادی تا 10 هزار یورو در شکل تولید و ساخت درون مشمول مشوق‌ های اقتصادی نیز میشوند.

علیپور در ادامه بیان نمود: سپس از سالها ممنوعیت واردات ماشین و تحمیل خودروهای بی کیفیت، معیوب و گرانقیمت داخلی به مردم عزیزمان، تصویب آزادسازی واردات ماشین، گامی مثبت و اقدامی منطقی در جهت ارتقاء کیفیت خودروهای مورد استفاده عموم و احترام به خواست مردم بوده و استمرار اجرای صحیح این مصوبه میتواند منافع و فواید خوب و فراوان زیادی برای اقتصاد ایران و عموم هموطنانمان داشته باشد.

وی اظهار داشت: هر چند آزادسازی واردات ماشین، مثبت و ابلاغ آیین‌ نامه اجرایی واردات ماشین خوشحال کننده میباشد اما بی پرده باید عرض کنم که این مصوبه در اجرا، سایه و روشن و نقاط قوت و ضعف متعددی بهمراه دارد که بی توجهی به این موارد میتواند مصوبه واردات ماشین را به بیراهه و در نهایت زمینه شکست آنرا رقم بزند.پس اجازه دهید تا بی مقدمه و بدون توضیحات اضافی به نقاط قوت و ضعف آیین‌ نامه واردات ماشین بپردازم و نتیجه گیری نمایم.

عمده ترین محاسن و نقاط قوت آزادسازی واردات ماشین بشرح زیر میباشد:

* احترام به خواست مردم (مشتری)

* کاهش مصرف سوخت

* کاهش کثیفی هوا

* شکست انحصار واردات ماشین

(نظرباینکه در مصوبه مجلس تصریح شده است که هر شخصیت حقیقی و حقوقی میتواند بدون انتقال ارز و در ازاء ارزهای شخصی و یا در ازاء صادرات غیرنفتی نسبت به واردات ماشین خارجی اقدام نماید، از همین رو این مصوبه بنوعی دست همه را در این زمینه دوباره گذاشته و در اصل انصار را از دست عده ای ویژه و اشخاص معروف واردکننده ماشین و نمایندگان برندهای سرشناس خارج میکند که فراوان مثبت میباشد).

* حذف اون موردی که قبلاً در مصوبه مجلس آمده بود مبنی بر اینکه فقط کسانیکه ماشین یا قطعه‌ ها ماشین تولید داخلی را صادر کنند میتوانند ماشین خارجی درون کنند، قدم فراوان مهم و مثبتی است.

* مجاز بودن واردات خودروهای خارجی توسط اندوخته گذار خارجی نیز قدم مثبتی در این زمینه میباشد.

* ساماندهی بازار ماشین و نوسازی خودروهای موجود

* ساختن رقابت بین شرکتهای خودروساز داخلی و خارجی و ارتقاء سطح کیفیت تولید خودروهای ایرانی

* بهبود سطح خدمات پس از فروش و افزایش تکریم ارباب و رجوع

* بهبود شرایط فروش و شروع فروش قسطی ماشین بدون اخذ نزول

* ممنوعیت ورود خودروهای خارجی دست دوم که احترام به شأن ایرانی است.

* اختصاص کمتری اعتبار و بودجه ارز از سو دولت جهت واردات ماشین

* ساختن جذابیت جهت ورود ارزهای اشخاص و شرکتهای داخلی از خارج بصورت واردات ماشین

* افزایش صادرات غیرنفتی سرزمین

* ساختن حقوق کلان برای دولت از راه اخذ عوارض و حقوق گمرکی بابت واردات ماشین که این ممنوعیت واردات، سالها دولتها را از چنین حقوق کلانی محروم کرده بود و در نتیجه دولتها نیز جهت جبران درآمدهای خود که بدلیل تحریمها و عدم فروش نفت، فراوان کاهش پیدا کرده بود به مردم فشار میاورند و در این ایامی که اقتصاد وابسته بیماری رکودِ توأم با تورم شده و شیوع بیماری کرونا نیز کسب و کارها را بهم ریخته، دولتها از جمله دولت روحانی پای خود را روی گلوی کسبه، فعالان اقتصادی و مردم گذاشته بودند و با افزایش پی در پی مالیات، روزگار مردم را سیاه و همه را ناخشنود کرده بودند!! پس افزایش حقوق دولت موجب کاهش فشار بر مردم خواهد شد.

* کاهش قیمت خودروهای خارجی موجود در سرزمین (کم ارزش تمام شدن قیمت خودروهای وارداتی خارجی موجب فرو ریختگی قیمت خودروهای خارجی موجود در سرزمین میشود. بطوری که هر قدر نرخ ارز و سود و عوارض گمرکی و مالیات خودروهای خارجی، سایر هزینه های مترتبه و سود واردکنندگان پایین بیاید، قطعاً خودروهای خارجی ارزانتر به دست مردم میرسند و این ارزانی موجب کاهش قیمت همه خودروهای خارجی موجود در سرزمین خواهد شد).

* بنوعی منجربه دور زدن و شکست تحریمها خواهد شد (نظرباینکه تعدادی از خودروسازان خارجی پس از خروج ترامپ از “برجام” بسرعت بازار ایران را ترک کرده و فروش ماشین به ایران را تحریم نمودند، لاجرم با اجرای این آیین‌ نامه، تعداد زیادی ماشین خارجی درون سرزمین میشود و سرازیر شدن خودروهای خارجی موجب خواهد شد تا مجدداً شرکتهای خودروساز خارجی درون بازار ایران شوند، به همین خاطر واردات ماشین بنوعی به شکست تحریمها کمک میکند).

* و… مواردی دیگر

سبزعلیپور تأکید کرد: با وجود اینکه ورود خودروهای خارجی سالها به ایران ممنوع بود و بازار ماشین بطور انحصاری در اختیار چند کارخانه خودروساز داخلی قرار داشت و آنان هم در این زمان هرچه خواستند فروختند و هرچه توانستند پول این مردم را به جیب زدند، اما هنوز خودروهای از رده خارج شدۀ 30 الی40 سال نزد خارجی را مونتاژ و به خورد ملت میدهند و صنعت خودروسازی ایران را عقب مانده نگه داشته و روز به روز کارخانجات خودروسازی را بدهکار، مملو از زیان انباشته و ورشکسته کرده اند!! واقعاً عملکرد خودروسازان داخلی جای تعجب و تأسف دارد!!

عمده ترین ابهامات و نقاط ضعف آیین‌ نامه اجرایی واردات ماشین نیز بشرح زیر میباشد:

* با تعیین سقف قیمت 10 و 20 هزار یورویی برای خودروهای خارجی وارداتی فقط میتوان تعدادی از خودروهای ارزانقیمت سرشناس و مالک برند خارجی را درون نمود و از واردات اکثر خودروهای معروف خارجی محروم خواهیم شد.

* اینکه واردات خودروهای 10 هزار یورویی در اولویت بوده و چنانچه کسانی بتوانند زمینه ساختن خط تولید این خودروها را در ایران بوجود آورند از امتیازات و اعتبارات خاصی برخوردار خواهند شد، یعنی بنوعی دادن رانت و تسهیلات به عده ای ویژه که قطعاً به جز همین شرکتهای خودروساز معروف داخلی، هر کسی امکان تولید خودروهای خارجی را در ایران نخواهد داشت.

* با یک میلیارد یورویی که دولت بعنوان اعتبار ارزی اختصاص داده فقط میتوان در سال 50 الی 100 هزار خودرو10 الی 20 هزار یورویی درون کرد که در برابر 600 الی 700 هزار کمبود خودرویی که قبلاً اعلام شده بود که میبایست در هر سال زیادتر از خودروهای تولیدی حال آماده درون بازار شود، ابداً به چشم نمی آید، پس دولت باید واردات را بسمت استفاده از ارزهای نتیجه از صادرات غیرنفتی سوق دهد تا هم کمتر از بودجه دولتی استفاده شود و هم تشویقی برای افزایش صادرات غیرنفتی سرزمین باشد.

* اختلاف وزارت صمت و بانک مرکزی، این دو مجموعه دائماً و از گذشته الایام در حال کش و قوس میباشند و ابداً سخن هم را متوجه نمیشوند که این امر موجب نزد نرفتن کارها و ساختن وفقه در امر واردات ماشین خواهد شد.

* تعیین کارگروه، هنوز آیین نامه ابلاغی واردات ماشین اجرایی نشده و فعلاً آقایان میفرمایید اجرای کارها منوط به ساختن کارگروه های مختلف میباشد!! اگر قرار است کاری شکل پذیرد و اجرای اون توسط معاون اول به دستگاهها ابلاغ میشود، پس ساختن کارگروه دیگر چه صیغه ای است؟ اول کارگروهایتان را ساختن کنید و سپس آیین نامه را ابلاغ نمایید.

* خدمات سپس از فروش، ابداً در این آیین نامه به خدمات سپس از فروش خودروهای وارداتی و تعمیرگاههای مجاز نشانه ای نشده!! اگر قرار است همه و هر کسی که دارای ارز صادراتی میباشد مجاز به واردات ماشین باشد، پس تکلیف تعمیرگاههای مجاز و خدمات سپس از فروش چه میشود؟!!

* میزان حقوق گمرکی و مالیات و سایر هزینه های مترتبه هنوز مبهم و اعلام شده که متعاقباً در کارگروه ها تعیین خواهد شد!! برای چی این موارد قبل از ابلاغ آیین نامه مشخص نشده که جدید قرار است همه این کارها از این به سپس انجام شود؟

* مبهم بودن نحوه استفاده از اندوخته خارجی جهت ورود ماشین که ظاهراً قرار است دستورالعمل اون توسط وزارت اقتصاد و سازمان اندوخته گذاری خارجی تعیین شود که دوباره هم مبهم و موجب بلاتکلیفی اندوخته گذاران خارجی خواهد شد!!

* تعدد دستگاههای دخیل در امر واردات خودروهای خارجی که موجب افزایش بوروکراسی و دوندگی های فراوان و سردرگمی واردکنندگان خواهد شد. دستگاههایی همچون (وزارتخانه های صمت و اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان اندوخته گذاری خارجی، گمرک، سازمان حفاظت از مکان زیست، بورس و….)

* تعیین سقف قیمت 20 هزار یورویی و عدم اجازه ورود به خودروهای گران قیمت تر خارجی مبهم و قابل قبول نمیباشد زیرا دولت باید همه مردم ایران از هر طبقه ای که هستند (پایین، متوسط و ثروتمند) را محترم دارای حق و حقوق شمرده و برای همه طبقات حق مخصوص ای قائل باشد. چون اگر کسی جزء طبقه پایین و یا متوسط میباشد میتواند ماشین خارجی زیر قیمت 20 هزار یورو سوار شود اما شاید اشخاص ثروتمند و متمولی باشند که بخواهند خودروهای گرانتری سوار شوند، برای چی به آنان نباید اجازه استفاده از این حق را بدهیم؟ هر کسی که ثروتمند و یا پولدار میباشد لزوماً دزد، خلافکار یا مجرم و یا اینکه اموال مردم را نخورده است؟ شاید تعدادی پولدار از راه رانت و باندبازی پولدار شده باشند اما نه همه!! چه بسا اگر این پولداران و کارآفرینان نباشند، چرخ اقتصاد ایران هم نچرخد و میلیونها شغل هم بوجود نیاید، پس پولداران و کارآفرینان را دزد و گناهکار و آدمهای بد و مجرم ندانیم و این فرهنگ را تغییر دهیم. بجای ممنوعیت ورود خودروهای گرانقیمت یا بقول سرشناس خودروهای لاکچری، خوب تر است دولت مصوب کند که برای واردات این خودروها بودجه و اعتباری ندارد و اگر کسی هم میخواهد مبادرت به واردات خودروهای گران و لاکچری بکند باید بدون استفاده از ارز دولتی و فقط از راه ارزهای شخصی پس انداز شده خود در بانکهای خارج و درکل بدون انتقال ارز درون کند. این طناب از آیین نامه واردات ماشین سخن و حدیث فراوان دارد که باید اصلاح شود.

* و چندین مورد دیگر …..

پس ورود خودروهای خارجی نیز موجب ساماندهی بازار ماشین و نوسازی خودروهای موجود سرزمین و همچنین دلیل اُفت و کاهش عطش مردم در خرید خودروهای خارجی خواهد شد.

ضمناً تجربه بخوبی پابرجا کرده که چنانچه هر چیزی و هر کالایی محدود، کوپنی و از دسترس مردم دور شود، شرایط را بدتر میکند و عطش و ولع مردم را برای خرید اون کالا ولو اینکه نیاز هم نداشته باشند بالا میبرد، پس کوشش کنیم تا مردم را محدود نکنیم و کالا و خدماتی را نیز به آنان تحمیل ننماییم که قطعاً نتیجه ای عکس خواهد داشت.

لکن کسانیکه مخالف ورود خودروهای خارجی میباشند و یا با این مصوبه مخالفت میکنند دو دسته اند و به دو سبب با اون مخالفت مینمایند و اون اینکه عده ای دلسوز داستان را بخوبی درک نکرده و به فواید اون پی نبرده اند که باید توجیه شوند ولیکن دسته دوم کسانی هستند که منافع کلان خود را در خطر میبینند و همیشه بدنبال گل آلود کردن آب میباشند تا ماهی های درشتی برای خود شکار نمایند که باید در برابر آنان مقاومت کرد و اجازه نداد که به اهدافشان برسند!!

در آخر از دولت محترم درخواست میکنم تا آیین نامه واردات ماشین را بخوبی و به درستی آنهم با کمترین دوندگی و تشریفات اداری اجرا کنند و واردکنندگان را در این راه اذیت ننمایند و همچنین نسبت به رفع معایب و نقاط ضعف اون نیز تلاش شود تا روز به روز نتیجه مثبت اون را دولت محترم به عینه ببیند و موجب رضایت مردم عزیزمان شود.

منبع: تسنیم

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

[ad_2]