[ad_1]
![](https://safheeghtesad.ir/wp-content/uploads/2022/08/article.jpeg?v=1659780504)
پست بانک ایران بخشنامه ضوابط اجرایی دستور العمل چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع را ابلاغ کرد.
به شرح صفحه اقتصاد به تعریف از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، پست بانک ایران بخشنامه شماره 01/49712 مورخ 1401/02/31 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضوابط اجرایی دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به واحدهای ستادی و شعب خود ابلاغ کرد.
بر طبق این بخشنامه، شناسایی غیرحضوری ارباب رجوع و ارائه غیرحضوری خدمات پایه به وی، منوط به احراز هویت الکترونیکی ارباب رجوع است.
بر پایه این بخشنامه، بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی باید برای احراز هویت الکترونیکی ارباب رجوع، از ابزارهای زیست سنجی (بیومتریک) بررسی ویژگیهای هویتی استفاده کنند و نزد از ارائه غیرحضوری خدمات پایه، از انجام فرآیندهای شناسایی ارباب رجوع، مطابق با الزامات آییننامه و دستورالعملهای شناسایی ارباب رجوع اطمینان نتیجه کنند.
همچنین به منظور بررسی سلامت، اصالت و اعتبار مدارک شناسایی ارباب رجوع و اسناد و مدارکی که سامانهها و
پایگاههای اطلاعاتی مربوط برای راستی آزمایی آنها راهاندازی نشده و یا مؤسسه اعتباری یا مؤسسه پولی غیربانکی مربوط، به اون اطلاعات دسترسی ندارد، افتتاح حساب و ارائه سایر خدمات پایه منوط به مراجعه حضوری ارباب رجوع به یکی از واحدهای تعیین شده تحت سرپرستی است.
بر پایه این قسمتنامه، موسسات اعتباری و موسسات پولی غیربانکی فقط مجاز به ارائه غیرحضوری خدمات پایه افتتاح انواع حسابهای بانکی ریالی غیر از حساب سپرده گرفتن الحسنه جاری، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات گرفتن الحسنه و نیز اعطای تسهیلات با موضوعات غیر تجاری به اشخاص حقیقی در زمینه هایی نظیر ساخت، خرید و یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری نظیر ماشین و صدور ضمانت نامه برای استفاده در امور غیر تجاری به شکل غیرحضوری مجاز است و ارائه خدمات پایه خارج از این موارد، به شکل غیرحضوری ممنوع است.
بر پایه این دستورالعمل، ارزیابی و اعتباربخشی امنیتی به محصولات فناورانه و انطباق سنجی فضای تولید و تبادل اطلاعات مرتبط نظام ارزیابی و اعتباربخشی به محصولات و خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی با داستان این دستورالعمل باید از راه و با هماهنگی مرکز مردمی فضای غیر واقعی کشورانجام شود.
بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی که تصمیم ارائه غیر حضوری خدمات پایه از قبيل اعطای تسهیلات یا ساختن تعهدات با موضوعات تجاری را دارند، موظف هستند یک سال پس از تاریخ صدور این بخشنامه، درخواست خود را با رعایت شرایط تعیین شده در ماده (۸) دستورالعمل به بانک مرکزی ارسال کنند.
ستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانکها و مؤسسات اعتباری در غیربانکی 15 ماده و 8 تبصره در بیست و دومین جلسه شورای عالی مواجهه و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم مورخ 1400/11/24 تصویب شد و از تاریخ ابلاغ واجبالاجرا خواهد بود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[ad_2]