[ad_1]
امروزه کثیفی هوا در کلانشهرهای ایران یکی از حادترین مسائل روز است. حال خبر از اجباری شدن پرداخت عوارض آلایندگی برای مواجهه با اثرات سو کثیفی هوا رسیده است.
امروز دیگر کمتر کسی از پیامدهای کثیفی هوا و دلیل مخرب اون بر مکان زیست بیاطلاع است. کثیفی هوا این روزها شدیدا در حال افزایش است و انواع خودروها و وسایل نقلیه از مهمترین عوامل در ساختن این کثیفی به شمار میروند.
در ایران، وضعیت به نحوی است که نه فقط در زمستان و پاییز که حتی در بهار و تابستان نیز هوای آلوده به کلانشهرهای سرزمین راه یافته است. دولت اما اخیرا تصمیم به فعال کردن طرح جدیدی به امید مواجهه با کثیفی هوا گرفته است.
زیادتر بخوانید: پشتیبانی از NFT در اینستاگرام به 100 سرزمین دنیا رسید
اجباری شدن پرداخت عوارض آلایندگی
گرچه در شهرهایی چون تهران، داشتن ماشین یکی از نیازها و ضرورتهای اصلی برای هر خانواده است و مزایای زیادی دارد، اما این خودروها از مهمترین عوامل مشکلات زیست محیطی چون ترافیک، تصادفات و کثیفیهای دیگر نیز هستند. کثیفی هوای ناشی از خودروها و سوخت مصرفی اونها امروزه همیشه رو به افزایش است و به متاسفانه سیستم حمل و تعریف عمومی در سطح کلان شهر تهران هم توسعه خاصی نداشته که بتواند از پس نیاز روزمره جامعه برآید.
دولت اما در جدیدترین اقدام و به جای تسریع روند توسعه حمل و تعریف و عمومی، قانون جدید برای پیشگیری از استفاده از خودروهای شخصی نزد کشیده است. معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را امضا و ابلاغ کرده است.
هیات وزیران هم در جلسه 5 مرداد 1401، به موجب تکلیف مقرر در طناب (ب) ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش اضافه، فهرست شهرهای آلوده مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه را تعیین کرد.
بر این پایه، شهرهای کرج، تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز، قم و اراک به نام آلودهترین شهرهای ایران مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه هستند. خودروها، اتوبوسها وکامیونهایی که سوخت فسیلی منبع تغذیه اونها است از مهمترین عوامل کثیفی هستند.
وسایل نقلیه مسافری و کامیونهای سنگین، منبع اصلی کثیفی ازن، ذرات آویزان و انتشار مواد دودزا دیگر هستند. بنابر تحقیقهای انجام شده، آلایندههیا ماشین، اثراتی سریع و طولانی بر مکان زیست بر جای میگذارند.
اما همه اینها اقدام جدید دولت را توجیه نمیکند. حداقل چنین اقدامی بایستی در شرایطی انجام میشد که اولا، زیرساختهای پهناور حمل و تعریف عمومی در کلانشهرها، پاسخگوی نیاز مردم باشد و دوما، خودروهای بازار و سوخت عرضه شده برای اونها، مطابق استانداردهای مکان زیستی بینالمللی باشد.
در شرایطی که افراد توان خرید ماشین باکیفیت ندارند و سیستم حمل و تعریف عمومی با مشکلات بزرگی روبرو است، چنین اقدامی تنها در افزایش نارضایتیها موثر است.
زیادتر بخوانید:
نظر شما درباره اجباری شدن پرداخت عوارض آلایندگی چیست؟ نظرات خود را با ما در قسمت کامنتها با جونی در بین بگذارید.
[ad_2]