اعتراف وزارت صمت به قیمت غیرواقعی خودروهای مونتاژ درون ؛ قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

[ad_1]

معاون وزیر صمت در آخرین اظهارات خود در گفتگویی رسانه‌ای، به قیمت غیرواقعی خودروهای مونتاژ درون و غیرواقعی بودن قیمت‌ها پرداخته است.

امید قالیباف با نشانه به قیمت غیرواقعی خودروهای داخلی گفته که این محصولات با وجود اینکه تولید داخلی هستند اما حدود 300 تا 600 میلیون گران‌تر از قیمت واقعی به بازار عرضه می‌شوند. این اظهارات معاون وزیر صمت، شائبه‌هایی درباره احتمال کاهش قیمت خودروهای مونتاژی را سبب شده است.

آرون گروپس

زیادتر بخوانید: تاریخ اعلام نتایج مرحله سوم قرعه کشی ماشین مشخص شد

قیمت غیرواقعی خودروهای مونتاژ درون

معاون وزیر صمت اخیرا در اظهارات خود به قیمت بالای خودروهای مونتاژ درون پرداخته است و گفته که محصولات مونتاژی وابسته به گروه‌های بهمن موتور، کرمان موتور، فردا موتور و موارد مشابه با نظارت شواری رقابت قیمت‌گذاری نمی‌شوند و در نتیجه 2 تا 3 برابر قیمت واقعی به دست خریداران می‌رسند.

این داستان سبب شده تا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده برای پادرمیانی و کنترل قیمت خودروهای مونتاژی اقدام کند. اما این به چه معنا است؟

اعتراف وزارت صمت به قیمت غیرواقعی خودروهای مونتاژ داخل ؛ قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

از عمده دلایل این افزایش غیرواقعی قیمت خودروهای مونتاژی در سالیان اخیر باید به ممنوعیت واردات ماشین نشانه کرد. در دلیل‌ این ممنوعیت، ورود انواع پلتفرم‌ها و محصولات خارجی به بازار ایران ممنوع و بازار مملو از خودروهای مونتاژی چینی شد که گرچه بعضا ظاهری خوشگل دارند، اما فراوان بی‌کیفیت و ناایمن هستند و به سادگی قیمت‌شان افزایش یافت. خوشبختانه این روزها با ابلاغ مصوبه واردات ماشین، اولین محموله خودروهای وارداتی در راه ایران است و احتمالا تا آذرماه از راه به ایران می‌رسد.

با از سرگیری واردات، تنوع و تیراژ خودروهای موجود در بازار افزایش یافته و میزان عرضه و تقاضا نیز به تعادل خواهد رسید. در نتیجه این مهم بسیاری از خودروهای تولید درون، از جمله خودروهای مونتاژی با افت قیمت مواجه خواهند شد. در نتیجه می‌توان صبر داشت که در آینده نزدیک، شاهد کاهش قیمت خودروهای مونتاژی باشیم، گرچه بعید است این قیمت به بهای واقعی این محصولات بی‌کیفیت نزدیک شود.

البته گفتنی است که در حال آماده تمام پول پرداخت شده برای خرید یک ماشین مونتاژی مستقیما به جیب خودروساز نمی‌رود و قسمت قابل توجهی از اون به قسمت‌های دیگر اختصاص می‌یابد. حدود 30 درصد از قیمت هر ماشین، صرف پرداخت هزینه‌های متعدد از جمله عوارض و مالیات، گمرک، سازمان استاندارد، ثروت، سازمان گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، پلیس راهور ناجا (جهت تنظیم سند و پلاک گذاری)، بیمه و در نهایت بانک‌ها می‌شود.

زیادتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص قیمت غیرواقعی خودروهای مونتاژ درون چیست؟ دیدگاه خود را در قسمت کامنت‌ها با جونی به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

[ad_2]