ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه با چند قطعه ساز وجود می یابد؟ 

[ad_1]

براساس اعلام دبیر انجمن قطعه سازان همگن سرزمین ایران با حدود ۴۰ قطعه ساز در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه وجود پیدا خواهد کرد.
به شرح صفحه اقتصاد، آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه ساز سرزمین گفت: ایران با مشارکت حدود 40 قطعه ساز در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه وجود می‌یابد. در این نمایشگاه که توانمندی صنعت خودروی سرزمین‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود، سالنی به مساحت 1700 مترمربع و حدود 900 مترمربع غرفه برای ارائه توانمندی صنعت قطعه سازی سرزمین در اختیار ایران قرار داده شده است.

وی افزود: مدیریت و برنامه ریزی وجود شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه نیز با مجوز رسمی سازمان توسعه معامله به وظیفه انجمن صنایع همگن قطعه سازان ماشین سرزمین قرار داده شده و وزیر صنعت، معدن و معامله غرفه ایران را در این نمایشگاه افتتاح خواهد کرد.

گفتنی است نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از 31 مرداد تا سوم شهریورماه 1401 در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو با وجود حدود 600 شرکت از 18 سرزمین و در 30 هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

* قیمت گذاری ماشین در بورس، تنها راه فرار خودروسازان از وضعیت فعلی است 

دبیر انجمن قطعه سازان همگن سرزمین گفت: در حال آماده روش قیمت گذاری ماشین در بورس، تنها راه فرار از وضعیت فعلی است و امیدواریم با استفاده از این روش بخشی از جراحت و زیان خودروساز‌ها جبران شود.

آرش محبی نژاد درباره وضعیت صنعت ماشین سرزمین گفت: در حال آماده وضعیت صنعت ماشین سرزمین تقریبا در بلاتکلیفی به سر می‌برد و یکسری تصمیم گیری‌های جدی برای این صنعت باید گرفته شود و این مهم در فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور آمده است، از طناب‌های این فرمان می‌توان به خصوصی سازی نشانه کرد یا حداقل مدیریت اون به قسمت خصوصی واگذار شود؛ در وهله سپس داستان انتقال سهام و واگذاری دو خودروساز سرزمین یعنی ایران ماشین و سایپا مطرح است و همچنین درباره کیفیت ماشین که مبحث فراوان مهمی که به اون باید پرداخت.

وی افزود: قیمت گذاری ماشین یکی از مباحث فراوان مهم برای خودروسازان است؛ قیمت گذاری ماشین در واقع ساز و کار درستی ندارد به طور مثال در مجلس قانونی تصویب و مواد اولیه با ارز آزاد، در بورس عرضه می‌شود و برای کمبود عرضه و تولید داخلی بعضا تا 20 یا 30 درصد بالاتر از قیمت جهانی معامله می‌شود سپس ما محصول قیمت نهایی که ماشین باشد را سرکوب قیمتی می‌کنیم با این کار، چندین سال دلیل تحمیل 110 هزار میلیارد تومان زیان انباشته به صنعت ماشین سرزمین می‌شود و این در حالی است که بعدا تصمیماتی می‌گیریم که بالادست جریان که قیمت مواد اولیه را در بورس کشف قیمت می‌کند پایین دست هم با جراحت و زیان روبرو می‌شود و الآن می‌خواهیم با این حال در بورس هم عرضه کنیم.

محبی نژاد در ادامه گفت: این نوع روش قیمت گذاری در بورس را بهترین روش نمی‌دانیم، اما در شرایط فعلی تدبیر‌ای جز انتخاب اون نداریم و حداقل راه فراری از وضعیت فعلی است و اگر قیمت گذاری در بورس شکل پذیرد امیدواریم بخشی از جراحت و زیان خودروساز‌ها جبران شود و در این بین برنده اصلی این قضیه، مردم هستند برای چی که مردم نمی‌توانند به طور مستقیم از درب کارخانه، ماشین خرید کنند و مجبور هستند از بازار آزاد تهیه کنند و ما به نام قطعه ساز که قطعه به خودروسازان می‌دهیم سپس از 6 ماه، 7 ماه و بعضا یک سال طول می‌کشد تا پول دریافت کنیم و این طور نیست که قطعه سازان ماشین دریافت کنند برای چی که نهاد‌های نظارتی این امکان را نداده و ما هم مجبور هستیم همانند بقیه مردم از بازار آزاد، ماشین تهیه کنیم.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن سرزمین افزود:وضعیت نابسامان صنعت ماشین اگر با اصلاح راه قیمت گذاری به سامان برسد به طور حتم منافع اون برای مردم است برای چی که ماشین مدنظرشان را از کارخانه دریافت می‌کنند و این قیمت معقولی است برای چی که نه به گرانی قیمت بازار آزاد کنونی و نه قیمت درب کارخانه سرکوب شده است فلذا خودروساز حداقل بدون جراحت و زیان ماشین را به فروش می‌رساند و همچنین منجر به رواج تولید و بازگشت به تیراژ تولید بالا خواهد شد.

وی درباره قیمت گذاری دستوری اظهار داشت: مواد اولیه و خوراک اون صددرصد داخلی است و به هیچ عنوان ارزبری ندارد، برای چی باید فولاد و آلومینیوم، مس و پتروشیمی به قیمت جهانی مبادله شود، اما محصول نهایی به قیمت دستوری و پایین عرضه شود.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن سرزمین گفت:در صنعت ماشین دو راه زیادتر نداریم یا باید قیمتگذاری دستوری باشد یا آزاد و البته شاه کلید اتفاق، عرضه و تقاضاست و ممنوع نبودن واردات ماشین.

محبی نژاد در ادامه تصریح کرد:زمانی که با قیمت گذاری دستوری، گلوی تولید کننده را می‌فشارند و شرایط را برای تولید کننده به نحوی آماده می‌کنند که تولیدکننده نمی‌تواند یک کنار سود ایمن داشته باشد و حتی وابسته زیان نیز می‌شود؛ ادامه تولید به منزله از دست دادن نقدینگی خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن سرزمین افزود: هر فعال قسمت خصوصی قبل از خرید سهام اون را بررسی میکند، اما در وضعیت فعلی سهام خودروساز‌ها اصولا مشتری دست به نقد ندارد و البته در صورتی که با عرضه ماشین در بورس به نتیجه مطلوب میرسید و سودآور بود؛ خودروساز در بازار به حرکت در می‌آمد و در نتیجه لوکوموتیو صنعت ماشین با 64 صنعت وابسته دلیل حرکت اقتصاد سرزمین می‌شد.

محبی نژاد در ادامه گفت: به طور مثال از سال 1360 به سپس اگر منحنی‌های اقتصاد را بررسی کنیم هر جا که حرکت و رشد اقتصادی داشته ایم، سبب اون به حرکت درآمدن صنعت ماشین بوده است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن سرزمین افزود: حدود 94 درصد از سهام ایران ماشین غیردولتی است، ایران ماشین در مدیریت سهامش، ذینفع نیست و از جیب مردم مدیریت می‌کند و اگر قیمت سهام خودروساز کاهش یابد و کیفیت ماشین تنزل یابد؛ مردم جراحت می‌کنند.

وی گفت: در کنار بازار تا پارسال دو برابر شکاف قیمتی بین کارخانه تا بازار داشتیم و در اواخر سال قبل حدود 175 هزار میلیارد تومان رانت برای دلالان توزیع کردیم یعنی کسانیکه ماشین را با قیمت کارخانه خریدند و با قیمت بالاتر در بازار فروختند، این درحالیست که میزان زیان انباشته خودروسازان 110 هزار میلیارد تومان است یعنی رانت توزیع شده 65 هزار میلیارد تومان زیادتر از زیان انباشته خودروسازان بوده است.

محبی نژاد در ادامه گفت: از سال 1390 تا آخر 1400 میانگین افزایش نرخ قرار داده‌های تولید در محصولات پتروشیمی و فلزی 22 برابر، در ارز حدود 20 برابر و در مسکن 17 برابر شده است؛ قیمت ماشین درب کارخانه در سال 1400 نسبت به سال 1390 حدود 8 برابر افزایش داشته درحالیکه در بازار آزاد قیمت ماشین 16 برابر شده است یعنی قیمت ماشین از ارز و مسکن جا مانده است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن سرزمین گفت: در صنعتی همانند صنعت ماشین، کنار سود برای خودروساز و حتی برای قطعه سازان یک دستگاه ماشین نیست بلکه سود اصلی در تیراژ بالاست؛ به طور کلی تولیدکننده‌ها یک هزینه پابرجا دارند و هرچقدر تولید افزایش یابد، کنار سود تولیدکننده زیادتر خواهد شد.

محبی نژاد در ادامه افزود: تولید ماشین و قطعه‌ ها به نسبت اوج تولید در سال 1390 که رکورد یک میلیون و 640 هزار دستگاه در صنعت ماشین بود، افول عالی‌ای داشته است، اما در حال آماده اگر یک چشم انداز برای سال 1401 داشته باشیم با تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه و با تحقق نزد نیاز‌های این برنامه و الزامات اون صددرصد به نفع تولیدکننده خواهد بود که تیراژ را بالا ببرد.

منبع: تسنیم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

[ad_2]