بازی دوسرباخت برخی از مدیران بیمه مرکزی

[ad_1]

علی سوری –  اخیراً شبکه فروش صنعت بیمه به رفتار متناقض، غیرحرفه‌ای و حق به‌جانبه برخی از کارگزاران برخط انتقاد‌های شدیدی شکل‌گرفته و کار به جلسات متعدد و واکنش بیمه مرکزی انجامید.

به شرح صفحه اقتصاد، بر پایه همین اعتراضات در هفته قبل جلسه‌ای بین نهادهای بالادستی و نظارتی با فعالان این عرصه به درخواست انجمن کارگزاران بیمه سرزمین و شورای هماهنگی ‌تشکل‌های صنفی نمایندگان تشکیل شد تا به سخن معترضین گوش‌داده شود.

برداشت بسیاری از فعالان صنعت بیمه‌گری بر این است که بیمه مرکزی ابداً اعتقادی به شرکت‌های علم بنیان، استارتاپی و  همیشه تلاش می‌کند تا جنگی از قبل شکست‌خورده را با استارتاپ ها راه بیاندازد. و این بار نیز برخی مدیران از بیمه مرکزی کوشش بر اجرای سریع و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تأکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها ازجمله کارگروه مخصوص اقتصاد دیجیتال را ندارند. تاجایی که این مدیران حتی استارتاپ ها را در صنعت بیمه غیرقانونی دانسته و تلاش می کنند تا کلاً استارتاپها را از منظره‌ بازی صنعت بیمه پاک‌سازی کنند.

داستان آمیتیس و بیمه مرکزی و دخالت برخی از مدیران بیمه مرکزی داستان جدیدی نیست اما هر وقت که مشکلی در خصوص استارتاپ ها و بیمه مرکزی شکل می‌گیرد ردپای امیتیس به‌راحتی قابل‌مشاهده است.
انجمن فین تک در همین راستا اخیراً به مدیران ارشد صنعت بیمه هشدار داد که برخی مدیران فعلی بیمه مرکزی کوشش بر اجرای سریع و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تأکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها ازجمله کارگروه مخصوص اقتصاد دیجیتال را ندارند. این مدیران در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود که به نظر می‌رسد کوشش بر تخریب استارتاپ‌ها را دارند، ابایی از ایراد تهمت به جریان نوآوری در این صنعت ندارند و حتی در طی مصاحبه‌ای به صراحت گفته‌اند تقریباً صفر تا صد کارها استارتاپ‌ها غیرقانونی بوده و همه کارگزاران و نمایندگان باید در شرایط شفاف، برابر و یکسان مقید به ارائه شکل ‌وضعیت‌های مالی خود باشند اما شگفت آور است و جای سوال دارد که برای چی بیمه مرکزی خود را صرفاً ملزم به دریافت شرح‌های مالی از کارگزاران برخط می‌داند.

این در حالی است که در ماده یک دستورالعمل ماده 51 مکمل آیین‌نامه کارگزاری از مصوبات شورای عالی بیمه که مکمل آیین‌نامه کارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم است، آمده است :

کارگزار(دلال) رسمی بیمه برخط (آنلاین) علاوه بر کوشش‌های داستان ماده ۲ آیین‌نامه شماره ۹۲ مجاز به انجام فعاليت‌هاي زیر نیز است:

۱- ساختن امکان سنجیدن خدمات بیمه و مشاوره آنلاین در خصوص نرخ و شرایط به متقاضي خدمات بيمه
۲- بازاریابی و ساختن امکان فروش آنلاین در یک و یا چند رشته بیمه‌ای برای مؤسسات بيمه، نمایندگان اون‌ها و کارگزاران رسمی بیمه
۳-ساختن امکان واریز آنلاین حق بیمه از راه اتصال به سیستم‌های مالی موسسه بیمه
ماده ۵۱ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه کارگزاری آنلاین، نحوه ارتباط اطلاعاتی بین کارگزار آنلاین و شرکت بیمه را بیمه مرکز محول کرده است. (سوییچ بیمه)
با توجه به وجود اینکه قانون‌گذار بسیاری از موارد را به‌روشنی مشخص کرده لذا تخطی از این موارد به معنی تفسیر به نظر برخی از نهادهای بالادستی و حق به‌جانب بودن اون‌ها را علامت داده و گویای بی‌انصافی برخی از مدیران صنعت بیمه است.

موارد انتقاد شبکه فروش به رویه نهادهای بالادستی

شبکه فروش تلاش کرده است تا از راه‌های قانونی و از راه نهادهای بالادستی حقوق خود را پیگیری کند و انتقاد خود را شفاف اعلام کرده است. موارد انتقاد شبکه فروش به رویه نهادهای بالادستی و نظارتی شامل موارد زیر است:
– انتقاد به رویکرد کارگزاران برخط و مراجعه به سازمان‌هایی غیر از بیمه مرکزی جهت اصلاح آیین‌نامه‌ها به نفع خود و سد‌تراشی در اجرای پروژه سوئیچ
– تشکیل انجمن فین تک بدون اطلاع‌رسانی و مشارکت 160 کارگزار برخط فعال و در حال اخذ مجوز از بیمه مرکزی توسط تعداد محدودی از کارگزاران برخط متخلف
– انتقاد به تمدید بیمه‌نامه‌های شخص ثالث شبکه فروش با سرقت اطلاعات بیمه‌گذاران توسط سایت‌های مختلف
– وصول هزاران میلیارد تومان حق بیمه از مردم و عدم واریز این وجوه به‌حساب شرکت‌های بیمه و استفاده از رسوب این وجوه در انجام تخلفات متعدد توسط سایت‌های متخلف
– اعمال تخفیفات غیرقانونی در رشته شخص ثالث مغایر با مصوبات هیات دولت و قوانین فرماندار در صنعت بیمه توسط سایت‌های مختلف
– درخواست شفاف‌سازی در مورد نحوه عملکرد سوئیچ برای کلیه ارکان صنعت بیمه
– تأکید بر اجرای سریع‌تر سوئیچ به‌شکل پایلوت در یک بازه سه ماهه با چهار شرکت بیمه به‌شکل آزمایشی و رفع اشکالات احتمالی به‌منظور حصول اطمینان از آمادگی مقدماتی سوییچ و متعاقباً وصل شدن کل شرکت‌های بیمه و فروشندگان آنلاین به سامانه سوییچ
– برخورد قاطع‌تر با تخلفات و اعلام حمایت تمام‌قد شبکه فروش از بیمه مرکزی در راستای برخورد با متخلفین
– انتقاد شبکه فروش بر نحوه عملکرد کمیته‌های تخصصی بیمه مرکزی و عدم اخذ و اعمال نظرات شبکه فروش در موارد مرتبط با شبکه فروش و تعامل یک‌طرفه و اعمال نظرات کارگزاران برخط در تصمیمات کلان فرایند فروش بیمه
– تأکید بر نظارت هرچه زیادتر بیمه مرکزی در نحوه عملکرد ارکان مختلف صنعت بیمه
– تقاضای بازگرداندن تمام بیمه‌نامه‌هایی که در اون‌ها سرقت اطلاعات بیمه‌گذاران شکل گرفته به کد معرف و واحد صدور ، قبل از سرقت اطلاعات بیمه‌گذاران
– بسته نمودن سرشماره های ارسال پیامک تبلیغاتی متخلفین
– اقدامی پیشگیرانه و عاجل از تکرار تجربه ورشکستگی بیمه توسعه ، به دلیل وصول نقدی حق بیمه توسط برخی کارگزاران برخط و عدم واریز وجوه حق بیمه به‌حساب شرکت‌های بیمه
– اصلاح سریع‌تر آیین‌نامه ۹۲ و متمم‌های آیین‌نامه مربوط به نحوه عملکرد کارگزاران برخط
– ضمن تأکید بر دغدغه‌هایی نظیر تسویه اقساط بیمه‌نامه ، انتخاب نماینده منتخب کارگزار برخط جهت صدور بیمه‌نامه، تکمیل فرم منظور الکترونیکی و داستان امضای دیجیتال ، توجه مخصوص به خلاقیت محوری کارگزاران برخط در ترکیب بیمه‌نامه‌ها، عدم دریافت هزینه استعلام بابت وب سرویس‌ها و‌ مواردی از این دست شفاها در جلسه ، در عین حال مقرر شد موارد تکمیلی طی گزارشی کتباً به رئیس‌کل منعکس گردد.
– تشکیل کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان بیمه مرکزی، اعضا منتخب انجمن کارگزاران بیمه سرزمین ، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی نمایندگان بیمه، کارگزاران برخط و سندیکای بیمه‌گران (به‌عنوان نماینده شرکت‌های بیمه‌گر) جهت بررسی کارشناسی و ارائه پیشنهادات این کارگروه جهت تدوین دستورالعمل اجرایی کارگزاران برخط در پروژه سوییچ

واکنش بیمه مرکزی به اعتراضات
بر پایه ان اعتراضات مقرر شد که رییس فاوا با کمیته علمی شورای هماهنگی در آینده نزدیک به‌منظور تشریح ابعاد پیدا و پنهان سوییچ برای شبکه فروش صنعت بیمه جلسه برگزار کند. همچنین مذاکرات رییس کل با وزیر اقتصاد و تبیین تخلفات حادث‌شده در سال‌های اخیر و تهدیداتی که این روند متخلفانه برای صنعت بیمه به دنبال داشته است و در نهایت ابراز موافقت و تأکید وزیر اقتصاد در اجرای هرچه سریع‌تر سوییچ در هفته‌های آتی با رویکرد ساختن شفافیت زیادتر در صنعت بیمه ازجمله دستاوردهای این اعتراضات بوده است و علامت داده است که برخی از مدیران با سلاح دون کیشوتی به جنگ خیالی با استارتاپ ها رفته و از قبل شکست را پذیرفته اند.

منبع: بانکداری ایرانی

[ad_2]