بررسی نیو اکتیون کراس اوور تولیدی شرکت سانگ یانگ

[ad_1]

ماشین نیو اکتیون از محصولات شرکت سانگ یانگ کره جنوبی می باشد که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت رامک ماشین به بازار کشورمان درون شد ولی نتوانست به موفقیت خوبی دست پیدا کند. با بررسی نیو اکتیون دنبال این مطلب از آرگا باشید.

نقد و بررسی نیو اکتیون

کره جنوبی در عرصه خودروسازی یکی از پیشتازان آسیایی در دنیا می باشد و شرکت سانگ یانگ به نام چهارمین شرکت خودروسازی عظیم این سرزمین به کوشش در تولید خودروهای مختلف مشغول است. این شرکت در سال ۱۹۵۴ تاسیس شده و از سال ۲۰۱۰ میلادی به سپس مورد مالکیت یک شرکت هندی واقع شد و در حال آماده پر قدرت از نزد در صنعت خودروسازی مشغول کوشش است.

ماشین اکتیون یکی از کراس اوورهای تولیدی این شرکت است که دارای طراحی ویژه و منحصر به فردی بود. این ماشین از سال ۲۰۰۸ ساخته و روانه بازار شد و در سال ۲۰۱۴ با یک فیس لیفت زیبا، تغییرات ظاهری کاربر پسندی پیدا کرد. و شرکت رامک ابتدا ماشین نیو اکتیون را در تیپ کامفورت به بازار سرزمین ارائه نمود. همچنین شاید جذاب باشد که بفهمید ماشین اکتیون اسپرت هم نسخه وانت این کراس اوور بوده که در بازارهای جهانی مشاهده می شود.

سپس از شکست نسخه های اولیه اکتیون (مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳) در بازار سرزمین ما که عمدتا به سبب چهره شگفت آور اون بود، فیس لیفت این ماشین در مدل ۲۰۱۴ مجددا روانه سرزمین شد ولی این بار با اسم نیواکتیون. این فیس لیفت ها که شامل طراحی دوباره چراغ ها، جلوپنجره ای و شمای کلی بدنه بود. اگر چه جلوه ظاهری خوبی به ماشین بخشیده بود اما دوباره هم برنده نشد تاثیر زیادی در جلب توجه مشتریان ایرانی داشته باشد.

واردات مقطعی و عدم شناخت کافی بازار نسبت به ویژگی های فنی خوب نیو اکتیون سبب شد تا این ماشین هم موفقیت خوبی نداشته و به سرنوشت سایر محصولات کهنه سانگ یانگ وابسته شود. واجب به ذکر است نیو اکتیون سپس از سال ۲۰۱۵ با ماشین سانگ یانگ تیوولی جایگزین شد. در ادامه به بررسی کراس اوور نیو اکتیون می پردازیم.

طراحی بیرونی

نزد از هر چیز باید نشانه کرد کراس اوور اکتیون هنگامی شکل گرفت که طراحی محصولات سانگ یانگ فراوان مورد انتقاد کارشناسان و مشتریان قرار داشت. جدا از شیب منحنی وار سقف و شکل شگفت آور انتهای بدنه، نمای جلوی ماشین همیشه مورد انتقاد بوده است. که البته در نیو اکتیون این طراحی منطقی تر شد.

حال در بررسی نمای جلو نیو اکتیون باید نشانه کرد که نسبت به نمونه های کهنه دستخوش تغییرات زیادی شده است. در این نما شاهد جلوپنجره ای دو قطعه مشبک هستیم که فاصله بین اون ها محل نصب پلاک ماشین است. چراغ های چند ضلعی عظیم، حالت تهاجمی به نیو اکتیون بخشیده است.

قطعه پلاستیکی یا قلاب سپر و جلو پنجره ای که دور تا دور ماشین مشاهده می شود، نمایی اسپرت به ماشین داده و دو چراغ مه شکن عظیم هم در دو سو سپر دیده می شوند. به طور کلی در این نما نیو اکتیون نسبت به نسخه های قبلی چهره ای بروز تر و کم سن پسند تر به نمایش می گذارد.

در نمای جانبی برجستگی بالای گلگیر و خط‌ ها بکار رفته روی بدنه، کار حجم دهی را انجام داده و روف ریل هم نمای اسپرت به اون بخشیده است. حجم پردازی روی درب ها، انحنای سقف و ابعاد عظیم شیشه مثلثی بدنه سبب تمایز نیو اکتیون از زیادتر خودروها شده است.

در واقعیت بدنه نیو اکتیون همانند نیسان جوک با طراحی خلاقانه ای شکل گرفته که مخاطبان خود را به دو گروه کاملا موافق یا صددرصد مخالف تقسیم می کند. کیفیت مونتاژ و رنگ خوب در حد دیگر خودروهای کره ای وارداتی دیده می شود به مخصوص که با تغییر زاویه تابش روشنایی بر لباس ماشین می توان طیف های رنگی آبی و بنفش را در نسخه با لباس خاکستری متالیک مشاهده کرد.

در بررسی نمای عقب نیو اکتیون نیز باید به شیب شدید شیشه عقب و حالت مربعی صندوق نشانه کرد که با هم هماهنگ نیستند و سبب شده نمای عجیبی ساختن شود که مورد استقبال خریداران نیست. اسپویلر شیشه و دو خروجی اگزوز و آنتن از سایر اجزای این قطعه می باشند.

طراحی داخلی

بررسی ها علامت می دهد طراحی داخلی کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون با هویت این کراس اوور به نام یک آفرودر نه چندان بروز در تطابق است. فرم دایره یکی از پر تکرار ترین شکل هندسی روی داشبورد ماشین بوده که دنبال با نمایشگر (اندروید ۴.۴) نمایی تقریبا دوستانه ساختن می کند.

کنسول میانی اندکی به سو راننده متمایل شده و زیادتر ادوات همانند تنظیم برقی آینه های جانبی، گرم کن صندلی های جلو و تنظیم انتقال نیرو به داشبورد منتقل شده که افزایش دسترسی راننده به تنظیمات و کاهش احتمال حواس پرتی را به دنبال دارد. واجب به ذکر است فرمان با طرح ۴ شاخه و مانند سانگ یانگ تیوولی نصب شده که نسبت به انواع کهنه اکتیون، بروز تر دیده می شود.

کنار پای سرنشین جلو یک خروجی فندکی و قلاب پلاستیکی چرخان با توان صبر تا سه کیلوگرم تعبیه شده که به نظر می رسد برای قرارگیری کیسه زباله طراحی شده است. شایان ذکر است قطعه زیادتر پوسته داشبورد و لباس داخلی درب ها با پلاستیک لطیف مزین شده که اگر چه در نوع خود بهترین نیست ولی با توجه به سال ساخت و قیمت ماشین قابل قبول ارزیابی می شود.

در بررسی صندلی های نیو اکتیون قابل ذکر است که از جنس چرم بوده و دارای ابعاد و راحتی مناسبی هستند و فضای کافی برای سر و گردن و زانوی سرنشین با قد ۱۷۵ سانتی متر آماده می نمایند. به مهربانی فاصله ۲.۷۴ متری بین محورهای ماشین، سرنشینان عقب هم فضای کافی در اختیار دارند ولی ممکن است برای شیب سقف برای افراد قد بلند اندکی آزاردهنده باشد.

البته شیب فراوان سقف ممکن است برای سرنشینان بلند قد اندکی مشکل ساختن کند. ناگفته نماند فضای ۳۲۱ لیتری صندوق بار برای خودرویی با این ابعاد فراوان کم به نظر می رسد. این عدد در سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX به ردیف ۳۹۸ و ۴۱۶ لیتر شرح شده است.

پیشرانه تنفس طبیعی

بررسی ها علامت داد سانگ یانگ نیو اکتیون به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۳ لیتری مجهز است که قادر است نیرویی برابر ۱۴۸ اسب بخار را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۱۴ نیوتن متر را تولید نماید. این نیروی تولیدی توسط گیربکس تیپ ترونیک ۶ سرعته به هر چهار چرخ هدایت می شود.

شتاب صفر تا صد ماشین هم ۱۴.۱ ثانیه شرح شده و حداکثر سرعتی که می تواند به اون دست پیدا کند حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. متوسط مصرف سوخت نیو اکتیون در سیکل ترکیبی ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ می باشد.

از نظر ایمنی سانگ سانگ نیو اکتیون به کیسه های هوا و کمربندهای ایمنی سه نقطه ای مجهز است که محافظ جان همه سرنشینان در وقت وقوع حادثه خواهد بود. همچنین این ماشین به شاسی سه پوسته فوق صلب تجهیز شده که عامل مهمی در حفاظت از جان سرنشینان می باشد. واجب به ذکر است سیستم تعلیق سانگ یانگ نیو اکتیون در محو جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب چند میله ای مولتی لینک می باشد.

امکانات رفاهی و تجهیزات

سانگ یانگ نیو اکتیون در بازار سرزمین ما در سه تریم کامفورت، پرستیژ و فول ارائه شده است. که نسخه فول یا لاکچری با فهرست نسبتا طولانی از امکانات رفاهی دنبال است. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی این کراس اوور می توان به نمایشگر با قابلیت راه یاب و پخش سی دی، mp3T dvd به دنبال ۶ اسپیکر و یک آمپلی فایر، کروز کنترل، آینه های جانبی تاشو برقی با گرمکن، تهویه مطبوع خودکار با کنترل رطوبت هوا، روکش چرم صندلی ها، تنظیم برقی صندلی های ردیف جلو در ۸ وضعیت برای راننده و ۴ جهت برای سرنشینان، سانروف، گرمکن صندلی های جلو، رینگ های ۱۸ اینچی، برف پاک کن با سنسور باران و یخ زدا، تنظیم ارتفاع روشنایی چراغ های جلو، عملکرد خودکار چراغ های جلو، سنسور روشنایی و دوربین دید عقب،شیشه های برقی با سیستم تشخیص سد، سیستم ضد سرقت با ریموت کنترل، و .. نشانه کرد.

البته نبود گرمکن فرمان و گرمکن صندلی های عقب محسوس است. مواردی که در سفرهای زمستانی با یک ماشین آفرود واجب به نظر می رسد. ضمنا حسگر فشار باد لاستیک در اون فعال نبوده در حالی که چراغ اون در پشت آمپر دیده می شود. واجب به ذکر است در این ماشین تایرهای آفرود و سینی فلزی زیر رادیاتور با صرف هزینه اضافه تعبیه شده است.

به هر روی سانگ یانگ نیو اکتیون در نسخه فول از لحاظ امکانات رفاهی از گرند ویتارا سبقت گرفته و نسبت به هموطنانش وضعیت بدی ندارد. از دیگر امکانات این ماشین که در سایر نسخه ها نیز دیده می شود می توان به سیستم فعال محافظت از واژگونی، سیستم کنترل سرعت ماشین در سراشیبی، سیستم قفل خودکار درب ها در سرعت بالا، آینه های الکتروکرومیک، شیفتر تعویض دنده روی فرمان، سیستم مقاومت، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ترمز دیسکی در محورهای جلو و عقب، سیستم ترمز ABS , EBD نشانه کرد.

تجربه رانندگی

در این قسمت سواری با کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون را مورد بررسی قرار می دهیم. سوار شدن به این ماشین با توجه به ارتفاع نسبتا فراوان از سطح زمین، کار سختی نبوده و به گرفتن دستگیره پایه یا استفاده از رکاب جانبی نیاز نیست. به مهربانی ارتفاع فراوان و راه طراحی بدنه و آینه ها، دید به جلو و دور و بر مناسب ارزیابی می شود ولی فرم ویژه پایه های عقب تاحدودی از میدان دید کاسته و برای حرکت به این سو خوب تر است از دوربین دید عقب کمک بگیرید.

در ابتدای حرکت پیشرانه با صدایی نسبتا بلند روشن شده اما در حین حرکت، کاملا جاری و کم صدا عمل می کند و حتی با رد شدن از دور شمار رقم ۳ هزار نیز صدای زیادی ساختن نمی شود. باید گفت حرکت با این ماشین احساسی از قدرت و اطمینان به نفس را منتقل می کند و ارتفاع مناسب زیر آرنجی و صندلی های راحت، این حس را نیرومند می کند.

ولی برای کنترل جثه قوی این کراس اوور در ترافیک شهری باید دقت کافی داشته باشد. این عامل در زیادتر موارد سبب کلافه شدن راننده ماشین پشت سر می شود و به تلاش برای سبقت و عبور از نیو اکتیون می انجامد. در این کراس اورر به نام یک خودروی شاسی مستقل، اندکی تکان های عرضی حس می شود که البته اذیت دهنده نیستند.

همچنین هیچگونه سر و صدا از اجزای کابین به گوش نمی رسد. ولی برخی مشتریان از لق بودن پرده سانروف ابراز نارضایتی داشته که این مورد نیز فراوان محسوس نیست. شتاب صفر تا صد نیو اکتیون با توجه به وزن و ابعاد ماشین قابل توجه است و قدرت بیراهه نوردی نیو اکتیون فراتر از صبر بوده اگر چه جای خالی موتور ۳.۲ لیتری سانگ یانگ و قفل دیفرانیسل حس می شود.

واجب به ذکر است عملکرد گیربکس ۶ سرعته استرالیایی قابل قبول بوده اما باید دقت کرد که از روغن توصیه شده توسط شرکت سانگ یانگ برای سرویس اون استفاده نمود.

ارزش خرید

در این قسمت قابل ذکر است که کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون در بازار داخلی سرزمین به شکل دست دوم در نسخه های کامفورت و لاکچری (فول) قابل خریداری می باشد که وقت خرید بایستی از سلامت فنی اون اطمینان کامل نتیجه کنید. این کراس اوور نسبت به رقبای ژاپنی قیمت کمتری دارد و برای افراد علاقمند به آفرود می تواند گزینه مناسبی باشد.

ضمنا باید نشانه کرد مصرف بالای سوخت و شتاب کم کراس اوور نیو اکتیون ممکن است اندکی دلسرد کننده باشد. ولی به خوبی از پس مسیرهای ناهموار بر آمده و با ابعادی که دارد می تواند نیاز شما را برای استفاده برون شهری و حتی درون شهری برطرف سازد. از رقبای این ماشین می توان به کیا اسپورتیج و هیوندای توسان نشانه نمود که دارای بازار دست دوم و خدمات سپس از فروش بهتری هستند.

ناگفته نماند قیمت کم ارزش تر، کابین راحت ؛ طراحی ویژه و توانایی بیراهه نوردی کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون را در پله ای بالاتر از زیادتر از رقبا قرار می دهد.

منبع : آرگا

[ad_2]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *