[ad_1]
تاریخ نهایی شدن رتبهبندی معلمان کی است؟
(۱۴۰۱/۰۵/۰۶) به شرح عکس زندگی به تعریف از بازار، وزیر آموزش و آموزش که در مسافرت استانی رئیس جمهور به همدان در نهاوند آماده شده از نهایی شدن آیین نامه رتبه بندی معلمان در یکشنبه هفته آینده خبر داد.
یوسف نوری سحر پنج شنبه در جمع خبرنگاران در نهاوند اعلام کرد: آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان ۱۲ خرداد ماه به دولت ابلاغ شد اما ایراداتی بر آیین نامه درون بود که هفته قبل کمیسیون تلفیق مجلس اون را به دولت ارسال کرد و ۱۰ ایراد مطرح بود.
دیروز در جلسه هیئت دولت ایرادات مطرح و به توافق رسیدند و یکی از ایرادات که گفت و گو کارشناسی داشت در جلسه یکشنبه هیئت دولت بررسی و آیین نامه رتبه بندی نهایی می شود.
قانون رتبه بندی معلمان به اجرا نزدیک شد
راستگو ستاری فرد، معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش و آموزش در پیامی در شبکههای اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت قانون رتبه بندی معلمان نوشت: احکام اعضای هیئتهای ممیزه برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان از سوی وزیر صادر و تمهیدات اجرای رتبهبندی توسط مرکز نیروی انسانی وزارت آماده شد.
ستاری فرد نزد از این در ۱۸ خرداد ماه در پیام دیگری اعلام کرده بود که آئین نامه رتبه بندی در هیئت وزیران تصویب شده و قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان برای اجرا از تیر ماه منعقد شده است.
با طولانی شدن روند بررسی و تصویب آیین نامه اجرایی رتبهبندی معلمان، ابهامات و اخبار متفاوتی از نتایج بررسی این آیین نامه در شبکههای اجتماعی منتشر میشود که از جمله آنها میتوان به برگزاری آزمون برای تعیین رتبه معلمان در طرح رتبهبندی نشانه کرد.
معیار رتبه بندی معلمان تغییر کرد؟
(۱۴۰۱/۳/۱۷) با طولانی شدن روند بررسی و تصویب آیین نامه اجرایی رتبهبندی معلمان، ابهامات و اخبار متفاوتی از نتایج بررسی این آیین نامه در شبکههای اجتماعی منتشر میشود که از جمله آنها میتوان به برگزاری آزمون برای تعیین رتبه معلمان در طرح رتبهبندی نشانه کرد.
حسین عرب اسدی، معاون اندوخته انسانی سازمان امور اداری و استخدامی، امروز در کنار گردهمایی دو روزه معاونان سوادآموزی آموزش و آموزش استانهای سرزمین به این ابهامات پاسخ داده و در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار اخباری در فضای غیر واقعی مبنی بر اینکه قرار است طبق موارد مطرح شده در کمیسیون دولت، آزمونی از معلمان برای رتبهبندی گرفته شود، معیارهای اون چیست؟ گفت: آیا در کمیسیون دولت مطرح شده؟ الان اجرا میشود؟. هر تاریخ که آییننامه اجرایی رتبهبندی در دولت مصوب شد و خارج آمد درباره اجزایش میتوان صحبت کرد. مادامی که هنوز هیچ بندی از اون تثبیت نشده، نمیتوان اظهار نظر کرد.
کیفیت احراز رتبه بندی معلمان فراوان مهم است
معاون اندوخته انسانی سازمان امور اداری و استخدامی درباره این سوال که گفته شده ارزیابی قرار است توسط ارزیابان سازمان امور اداری و استخدامی انجام شود، آیا صحیح است؟ عنوان کرد: آیا ما اینقدر ارزیاب داریم؟ فضای غیر واقعی نباید معیار قضاوت من و شما باشد. تکذیب میکنم. کیفیت احراز رتبههای رتبهبندی فراوان مهم است و قانونگذار هم تاکید و تصریح کرده است که کیفیت اون همین آیین نامه میشود که باید اجازه دهید نهایی شود. پس از اون کامل با رسانهها صحبت خواهیم کرد.
سبب طولانی شدن بررسی طرح رتبه بندی معلمان چیست؟
عرب اسدی درباره دلیل طولانی شدن بررسی و تصویب رتبهبندی نیز گفت: فراوان مهم است که اینقدر طول کشیده. برخی فکر میکنند مسئله ما فقط بودجه است، مسئله ابدا بودجه نیست قانوگذار مصوب کرده و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ هم باید پرداخت شود. مهم اون کیفیت است. درباره ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها چنددهه آیین نامه چکش خورده داریم که از لحاظ کیفی میشود مشخص کرد فرد در چه رتبهای قرار میگیرد، دانشیار میشود استاد میشود و… حالا قر ار است نسخه آموزش و پرورشیاش را داشته باشیم و کار مقاوم و فنی است که تاریخ میبرد و فکر میکنم به زودی در هیات دولت تصویب شود؛ البته ما مسئول هیات دولت نیستیم.
ماجرای برگزاری آزمون برای رتبه بندی معلمان چیست؟
(۱۴۰۱/۳/۱۶) رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: برگزاری آزمون برای رتبهبندی معلمان خلاف قانون است و از معلمان شاغل هیچ گونه آزمونی نباید گرفته شود. در شکل وجود آزمون در آیین نامه اجرایی قانون، رئیس مجلس میتواند با استفاده از اختیاراتش این آیین نامه را لغو کند.
آیین نامه اجرایی قانون رتبهبندی معلمان که از ۲۳ اسفند ماه به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده، با آخر مهلت یک ماهه قانون برای تهیه اون، هنوز تدوین نشده است.
وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس ششم خرداد ماه از تعلل در تدوین و ویرایش چند باره آیین نامه اجرایی این قانون انتقاد کرد و گفت «مشخص نیست برای چی بدون وجود ناظران مجلس این اتفاق میفتد.»
او دلیل این تعلل را کارشکنی برخی افراد در بدنه دولت فهمید. رئیس کمیسیون آموزش همچنین گفت که تأخیر در رتبهبندی «نومعلمان» خلاف متن قانون نظام رتبهبندی معلمان است.
آخرین مهلت به دولت برای تصویب رتبه بندی معلمان
(۱۴۰۱/۳/۱۲) راستگو ستاریفرد سخنگوی وزارت آموزش و آموزش درباره آخرین وضعیت فرآیند تصویب آییننامه رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: دولت تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مهلت دارد که آییننامه رتبهبندی معلمان را تصویب کند و وزارتخانه به جد دنبال کننده است تا این آییننامه در مهلت قانونی و طبق مواد و چارچوبی که قانون تعیین کرده است، تنظیم و ابلاغ شود.
وی تصریح کرد: درخواست داریم مفاد آییننامه منطبق با قانون باشد و تکلیف مالایطاقی درباره نحوه اجرای قانون نظام رتبهبندی به آموزش و آموزش محول نشود.
ستاریفرد افزود: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیأت تطبیق مصوبات مجلس میتواند نسبت به لغو مصوبه دولت اگر خلاف متن و روح قانون باشد، اقدام کند لذا همه تقاضای ما این است که آیین نامه در خدمت قانون باشد و از مفاد و روح قانون عدول نکند.
وی با بیان اینکه قانون رتبه بندی معلمان به دنبال افزایش کیفی فرآیند آموزش و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، رضایتمندی شغلی معلمان و اصلاح نظام عادلانه پرداخت بر پایه شایستگیهاست، اظهار امیدواری کرد که در هفته جاری، آییننامه رتبهبندی معلمان در هیأت دولت بررسی و تصویب شود.
وضعیت اجرای طرح رتبهبندی معلمان از زبان نوری
همچنین چندی نزد نوری، وزیر آموزش و آموزش همچنین درباره اجرای طرح رتبهبندی معلمان گفته بود: طرح رتبهبندی معلمان هنوز وقت دارد و از ۳۱ شهریور شروع شده است و دولت و مجلس برای اجرای این طرح همگام هستند و این اطمینان خاطر را به معلمان میدهیم که طرح به خوبی اجرا خواهد شد.
وزیر آموزش و آموزش با نشانه به اینکه دولت پای کار است و اتفاقات خوبی در این حوزه روی داده است، افزود: با اراده دولت و مجلس و همراهی شورای نگهبان طرح رتبهبندی معلمان به خوبی درحال اجراست به نحوی که در حکم اول این طرح ابتدا پنج هزار میلیارد تومان بود که درحالآماده به ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱.۵ سال رسیده است.
آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در مراحل پایانی است
سخنگوی دولت نیز گفته است: تدوین این آییننامه کار زیادی برده است. آیین نامه اجرایی در مراحل پایانی است و امیدواریم هرچه سریعتر متن نهایی و تقدیم پیشگاه دولت شود.
جدیدترین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان
(۱۴۰۱/۳/۱۲) وزیر آموزش و آموزش با بیان اینکه رفع مشکلات بیمه و رفاهیات نیروی آموزش و آموزش در دست پیگیری و اقدام است، اظهارکرد: در بودجه امسال قدرت مانور ما زیادتر شده هرچند نتوانستیم به واسطه افزایش و پرداخت حقوقها، سرانه را پرداخت کنیم، در حالیکه سال قبل ۲۰۰ میلیارد تومان سرانه پرداخت کردیم.
وضعیت اجرای طرح رتبهبندی معلمان
نوری همچنین درباره اجرای طرح رتبهبندی معلمان گفت: طرح رتبهبندی معلمان هنوز وقت دارد و از ۳۱ شهریور شروع شده است و دولت و مجلس برای اجرای این طرح همگام هستند و این اطمینان خاطر را به معلمان میدهیم که طرح به خوبی اجرا خواهد شد.
وزیر آموزش و آموزش با نشانه به اینکه دولت پای کار است و اتفاقات خوبی در این حوزه روی داده است، افزود: با اراده دولت و مجلس و همراهی شورای نگهبان طرح رتبهبندی معلمان به خوبی درحال اجراست به نحوی که در حکم اول این طرح ابتدا پنج هزار میلیارد تومان بود که درحالآماده به ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱.۵ سال رسیده است.
نوری همچنین به توسعه فضاهای آموزشی نشانه کرد و گفت: در ساختوسازها از محل سفرهای استانی دولت ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجهای که داشتیم به آموزش و آموزش اختصاص داده شده است و در قسمت خیرین نیز اعتباراتی خوبی گذاشتیم که نوید موفقیتها و انجام کارهای بزرگی را در این حوزه میدهد.
به گفته وی، روند سریع مهاجرت، رشد فراوانی، فرسودگی مدارس و دیگر موارد اجازه نمیدهد به درستی به ساختوساز و بهسازی فضاهای آموزشی بپردازیم هرچند در ۶ ماه گدشته پروژههای عمرانی آموزش و آموزش در مسافرت دولت ۲ برابر شده و باید روشهای دیگری نیز برای این داستان طراحی شود.
وزیر آموزش و آموزش افزود: فضای فیزیکی هنرستانهای سرزمین حدود پنج هزار و ۷۰۰ هکتار است که تنها از یکهزار هکتار اون استفاده میشود و این فضا باید برای کوشش علمبنیانها درنظر گرفته شود و از اندوختهگذاری قسمت خصوصی در این زمینه برای توانایی آ»وزی علم آموزان استقبال میکنیم.
برای چی طرح رتبه بندی معلمان در هیات دولت معطل مانده است؟
(۱۴۰۱/۳/۱۰) روز قبل نشستی در شورایعالی آموزش و آموزش برگزار شد. در این نشست نمایندگان معلمان عضو شورا نقدهایی را نسبت به وضعیت آموزش و آموزش سرزمین ارائه کردند.
جواد نوبختی از معلمان استان آذربایجانشرقی و عضو شورایعالی آموزش و آموزش در این نشست با نشانه به اینکه یوسف نوری وزیر آموزش و آموزش تا به امروز یک برنامه راهبردی ارائه نکرده است، اظهار کرد: درباره تجمعات معلمان به وزیر آموزش و آموزش هشدار داده و حتی گفته بودیم وضعیت بدتر خواهد شد، چون آییننامه رتبهبندی بدون دخالت شورایعالی آموزش و آموزش تدوین شده و کپی شده از دانشگاه است و تا کنون ۲۸ بار ویرایش داشته است.
رتبه بندی معلمان در هیات دولت معطل مانده است
وی افزود: عباس نجار رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و آموزش، آییننامه کپی شده رتبهبندی معلمان را به شورایعالی تحویل داد و به اعتراضات توجهی نکرد، نتیجه این شد که آییننامه به دولت رفته و همچنان در هیات دولت معطل مانده است.
نوبختی درباره سند تحول بنیادین گفت: این سند باید هر ۵ سال بازنگری میشد اما هنوز هم اجرا نشده چون به خوبی متولد نشد و بودجه کافی برای اجرای اون تعیین نشد. دستگاههای مختلف باید در کنار آموزش و آموزش باشند تا سند تحول اجرا شود اما بنده به نام معلم با ۳۲ سال خدمت هیچ کدام از راهکارهای سند تحول را نمیشناسم.
مریم رنگآمیز طوسی مدیر مدرسه از استان خراسان رضوی و عضو شورایعالی آموزش و آموزش در این نشست درباره تغییرات رتبهبندی معلمان گفت: خواسته فرهنگیان در ابتدای کار اعلام شد، آنها میخواستند حقوقشان همانند سایر کارکنان دولت باشد یعنی ابتدا معیشت معلمان فراهم شود و سپس کیفیت آموزشی تحتالشعاع قرار خواهد گرفت.
وی تأکید کرد: خواسته فرهنگیان افزایش حقوق است چون نسبت به سایر کارکنان دولت حقوق پایینتری دریافت میکنند، این خواسته با این روش رتبهبندی پژوهشگر نمیشود.
طوسی ادامه داد: فرهنگیان میگویند اختلاف حقوق آنها با اساتید دانشگاه ۲۰ درصد باشد اما این داستان در رتبهبندی پژوهشگر نشد و به دلیل بودجه اندکی که به اون اختصاص دادهاند، میخواهند همه فرهنگیان را در رتبه یک قرار دهند.
شرایط جدید احراز رتبههای پنجگانه رتبه بندی معلمان
(۱۴۰۱/۳/۰۹) منابع آگاه میگویندکه در ملاقات اخیر عوامل اجرایی قانون رتبه بندی در وزارت آموزش و آموزش با یوسف نوری، وزیر آموزش و آموزش، ضمن اتمام حجت دستور داد که تمام کارها واجب برای اجرای این قانون و صدور احکام رتبه بندی حداکثر تا آخر خرداد، انجام شود. شرایط احراز رتبههای ۱ تا ۵ رتبه بندی معلمان را به قرار زیر است:
رتبههای پنجگانه، این رتبهها جدای از رتبه بندی معلمان هستند.
رتبه ۱ رتبه بندی معلمان
- دارای ۲سال سابقه تجربی:
- تجربه مرتبط: ۲سال
- دوره ضمن خدمت: ۱۲۰ساعت
- حداقل میانگین ارزشیابی ۲سال منتهی به رتبه: ۷۵%
- حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۷۰%
- حداقل امتیازات صلاحیتهای معلمی: ۶۰%
- حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۵۰%
در کسب رتبه ۱، تجربه غیر مرتبط (تعجیل خدمت در مناطق کمتر توسعه یافته، تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، دوره توانایی آموزی پیمانی ماده ۲۸ و سربازی و … تاثیر ندارد..
رتبه ۲ رتبه بندی معلمان
- دارای ۶سال سابقه تجربی:
- تجربه مرتبط: ۴سال
- تجربه غیر مرتبط: ۲سال
- حداقل ۴سال سنوات تجربی (جایگزین ۴ سال توقف شده است)
- دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۸۰ساعت
- حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۸۰%
- حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۷۵%
- حداقل امتیازات صلاحیتهای معلمی: ۶۵%
- حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۵۵%
دانشجو معلمان که سپس از ۹۵/۰۷/۰۱ استخدام قطعی شده اند، چهار سال سپس استخدام قطعی یعنی در سال ۹۹ مشمول رتبه ۲ میشوند.
رتبه ۳ رتبه بندی معلمان
- دارای ۱۲ سال سابقه تجربی:
- تجربه مرتبط (یک دوم): —> ۶سال
- تجربه غیر مرتبط: —> ۶سال
- حداقل ۳سال توقف در رتبه ۲ یا پایه
- دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۵۰ساعت
- حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۸۵%
- حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۸۰%
- حداقل امتیازات صلاحیتهای معلمی: ۷۰%
- حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۶۵%
رتبه ۴ رتبه بندی معلمان
- دارای ۱۸سال سابقه تجربی:
- تجربه مرتبط (یک دوم): —> ۹سال
- تجربه غیر مرتبط: —> ۹سال
- حداقل ۳سال توقف در رتبه ۳ یا ارشد
- دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۲۰ساعت
- حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۹۰%
- حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۸۵%
- حداقل امتیازات صلاحیتهای معلمی: ۷۵%
- حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۷۰%
رتبه ۵ رتبه بندی معلمان
- دارای ۲۴ سال سابقه تجربی:
- تجربه مرتبط (یک دوم): —> ۱۲سال
- تجربه غیر مرتبط: —> ۱۲سال
- حداقل ۳سال توقف در رتبه ۴ یا خبره
- دوره ضمن خدمت بین دو رتبه: ۱۰۰ساعت
- حداقل میانگین ارزشیابی بین دو رتبه: ۹۰%
- حداقل امتیاز ارزشیابی هر سال: ۸۰%
- حداقل امتیازات صلاحیتهای معلمی: ۸۵%
- حداقل امتیاز هر یک از صلاحیت ها: ۸۰%
تجربه مرتبط
سابقه تدریس (مدیریت ومعاونت) تمام وقت
تجربه غیرمرتبط
تعجیل (خدمت در مناطق کمترتوسعه یافته)
سوابق خدمت غیررسمی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی، دوره توانایی آموزی داستان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان سربازی و…
تاریخ اعمال رتبه بندی معلمان در فیش حقوقی اعلام شد
(۱۴۰۱/۲/۳۰) وزیر آموزش و آموزش از طرح رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: رتبهبندی معلمان از اول شهریور در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.
یوسف نوری، وزیر آموزش و آموزش گفت: اولین اقدام دولت مبارزه جدی با ویروس کرونا بود که البته این مهم را از دو جهت کاهش مرگ و میر و ساخت واکسن پیگیری کردیم و این مهم برگه زرین تاریخ انقلاب بود.
او اظهار کرد: عدالت محوری یکی دیگر از کارها دولت بود دولت سیزدهم بود که برجستهترین این عدالت وجود در میان مردم و سخن با تودههای مختلف مردم در نقاط مختلف سرزمین بود
نوری گفت: شفافیت یکی دیگر از کارهای مهم دولت بود که حالا به راحتی برای هر مجوزی بدون کوچکترین مشکلی میتوان اقدام کرد
او بیان کرد: رتبه بندی معلمان دیگر کار مهم دولت بود که ۱۰ سال در بوروکراسی اداری معطل مانده بود که این مهم الان تصویب شده و قطعا در آیندهای فراوان نزدیک شاهد اجرای اون خواهیم بود و از اول شهریور ماه نیز در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.
وزیر آموزش و آموزش گفت: رسانههای ضد انقلاب طی ماههای قبل بیشترین حجم خبری خود را به مسئله رتبهبندی معلمان اون هم به دروغ اختصاص دادند که خوشبختانه جامعه فرهنگیان سرزمین پاسخی به این دروغپراکنیها علامت ندادند.
فرهنگیان در ماههای آینده چشم به راه خبرهای خوب باشند
او اظهار کرد: اعمال رتبهبندی معلمان شروع شده و در ماههای آینده نیز فرهنگیان سرزمین خبرهای فراوان خوبی در حوزه بیمه و دیگر مسائل خواهند شنید.
نوری افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ سالن ورزشی درون مدرسهای در این دولت به کلیه مدارس سرزمین اختصاص داده شده که به نوبه خود یک انقلاب مهم در این حوزه است که بودجه احداث اونها نیز اختصاص پیدا کرده است.
[ad_2]