[ad_1]
محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022 به فیلمهای عامهپسندِ سال 2022 میپردازد و اونها از مناظر مختلف نقد و بررسی میکند.
چندی نزد در نوشتار نقد و بررسی بهترین فیلم های منتشر شده 2022 به بررسی نقادانه بهترین فیلم های 2022 پرداختیم و الآن به بررسی فیلمهایی خواهیم پرداخت که بازتابِ خوبی در بینِ عوامِ مردم داشتهاند.
محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022
از دید سایت جونی
فهرست مطالبی که در نوشتار محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022 زیر خواهید خواند به شرح زیر است:

فیلمها در شکل اکران معمولا به سه دسته عمده تقسیم میشوند.
فیلمهای منتقد پسند و فیلمهای عامهپسند و البته که دسته سومی هم هست و اون فیلمهای هم منتقد و هم عامهپسند است. در این نوشتار به فیلمهایی میپردازیم که اکثر مخاطبانش را راضی نگه داشتهاند.
الویس

قبل از اینکه دوباره لورمن فیلمبرداری الویس را با اولین «اکشن!» خود شروع کند، آستین باتلر ساعتهای بیشماری را صرف مطالعه حرکات، صدا و حالات چهره الویس پریسلی کرده بود. از این رو، این بازیگر آمریکایی توانسته است، تقریباً به معنای واقعی کلمه، در این مسافرت طاقت فرسا در لابلای زندگی این خواننده افسانهای، پادشاه راک در سال 2022 شود.
elvis

مطمئناً با کشف اینکه روزی روزگاری در هالیوود بخشی از فیلمشناسی کوتاه آستین باتلر است، بسیاری از بینندگان این فیلم تعجب کنند. با توجه به این نکته، پس از دیدن الویس، همان بینندگان تقریباً غیرممکن خواهند بود که بفهمند چگونه باتلر برای زمان طولانی مورد توجه قرار نگرفته است.
اما تاریخ او فرا رسیده است و باتلر از این زمان عالی استفاده کرده و با اجرای درخشانش، با صدایش و با تک تک دیدهای از نزد طراحی شدهاش، در شبکیه چشم ما حک شده است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم الویس (Elvis 2022) ؛ پایه نگه داری عشق، مرگ است!
جاده خاکی

در خصوصِ بازیهای حرفی برای گفتن نمیماند. همانطور که نزدتر عرض شد آقای معجونی بازیِ همیشگی و تکراریاش را به نحو احسن به نمایش میگذارد. صحیح است که بازیِ او تکراری است اما کار میکند و همین برای من مهم است. حال میخواهد صد دلیل دیگر را هم همینطور بازی کند.
Hit the Road

خانم پناهیها در وهله اول من را مشکوک کرد. حسِ مادری را نمیداد. شلخته و بیهدف به نظر میرسید بازیاش اما آرام آرام متوجهِ سرکوبِ حسی در او شدم که به واسطه نگرانیاش نسبت به خروجِ قاچاقیِ پسرش از خط فرضی بین دو کشور ایران شدم. او این سرکوب را به نحو احسن به نمایش میگذاشت و بازیاش در سکانسی که آهنگ شهرام شبپره را میخواند و گریه میکرد تمجید برانگیز بود.
تحلیل و نقد فیلم جاده خاکی ؛ شعری ابزورد با تِمِ سرکوب
شکار

فیلمنامه «Prey» لبریز از کلیشههاست. از دیالوگهای شعاری درباره تواناییهای نادیده گرفته شده زنان گرفته تا هوش سرشارشان، روایت داستان را تحتنشان قرار داده تا کوچکترین نکته مثبتی درباره اون وجود نداشته باشد. (ادامه این پاراگراف آخر قصـه را لو میدهد) متأسفانه فیلمنامه مخصوصاً در انتهای قصـه و زمانی که نارو، سرِ شکارچی را به قبیله میآورد و جنگ سالار خطاب میشود و اون دید الهامقسمت به دختربچه که قرار است نسل آینده زنان جنگجو باشد، فیلم را به یک پارودی شعارزده مبدل کرده است.
Prey

از فیلمنامه کلیشهای «Prey» که بگذریم، باید به مهمترین شخصیت فیلم یعنی «شکارچی» نشانه کرد که این یکی هم در سنجیدن با نسخه اصلی تفاوت فراوانی دارد. راحت از این که هنوز نمیدانیم شکارچی بر روی زمین چهکار میکند و هدفش از این که در اون حوالی میچرخد و آدم میکشد چیست، باید گفت که او در سنجیدن با نسخههای جدیدتر خود از قابلیتهای بهمراتب پیشرفتهتری برخوردار است! در واقع اگر اولین نسخه فیلم را مدنظر قرار دهیم که داستانش چند قرن پس از اتفاقات فیلم کنونی روایت میشود، باید گفت که به طور عجیبی شکارچی کنونی پیشرفته از نسخههای جدیدترش است و البته از لحاظ ضریب هوشی چیزی در حد فاجعه است! نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Prey 2022 (شکار) ؛ یک اکشن خوب، همین!
تلفن سیاه

خوشبختانه، دریکسون تنها توانایی خاصی که دارد را استفاده میکند… اون توانایی این است که میداند چگونه از بازیگران کم سن بازی بکشد. میسون تیمز در نقش فینی و مادلین مکگرو در نقش گوئن، هر دو عملکرد برجستهای دارند. در یک منظره، ترنس گوئن را برای در بین گذاشتن رویاهایش با افسران پلیس کتک میزند. عکس واقعگرایانه او از کودکی که در مضیقه بود، نفس هر بینندهای را طناب میآورد.
The Black Phone

اما تیمز به سبب ماهیت ساکتتر شخصیتش کارهای نازکتری انجام میدهد. و زمانی به چند موقعیت دید میکنید که او باید به تنهایی در یک زیرزمین بازی کند، توانایی او غیرقابل انکار است. معمولاً کارگردانان میتوانند ناآگاهانه نمایشهای کودکانهای را به نمایش بگذارند که با شور و شوقشان خوشگل، روباتیک یا غیرطبیعی به نظر میرسند. دریکسون به بازیگران کم سن خود احترام میگذارد و با راهنماییهای دقیقش، بهترین اکتها را در اونها بوجود میآورد. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Black Phone ؛ ابتذال در فیلمهای ترسناک روانشناختی 2022
پارک ژوراسیک 3

از هر رنگ و پوست و نژادی در فیلم هست. این قسمتی از پولیتیکالی کُرِکتِ (politically correct) آمریکایی است. اما خوشگلِ اتفاق آنجاست که در هر دو خطِ داستانی دو نفر سیاه پوست هستند که جانِ سفیدها را نجات میدهند. شگفت آور نیست؟
در خط داستانی پدر و مادرِ اون دخترک که دزدیده شد یک زنِ جذاب و زیباروی سیاه و در خط داستانیِ درونِ اون ساختمان که اون دانشمندِ دیوانه کارهای ژنتیکی میکردند اون دستیارِ سیاهش کار را درمیآورند و جانِ عالم و آدم را نجات میدهند (جای ویل اسمیت خالی). نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم دنیای ژوراسیک 3 ؛ تحلیل Jurassic World Dominion
وحشت در علفزار

آنهایی که از فیلمهای وسترن مقاوم با منظرههای پرخشونت و قصـههای ساده خوشی میبرند ممکن است این فیلم را دوست داشته باشند. واجب به ذکر است در ساخت فیلم واقعا هیچ حیوانی صدمه ندیده است. فیلمبرداری خوب است خانه فراوان واقعبینانه به نظر میرسد.
پسر کم سن با بازی ریس بکر خوب بازی میکند. او کار بازیگری فوقالعادهای انجام داده است و به نظر میرسد که طبیعی است. او این توانایی را دارد که اگر بخواهد در صنعت سینما کار کند. او خوب عمل کند. اما فقدان موسیقی توانا به فیلم حس خامی داده است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد وحشت در علفزار 2022 ؛ خشونت علیه زنی تنها
اسپایدرهد

Spiderhead یک زندان با تداخل اثرات مواد شیمیایی موردِ مطالعه است. افراد آزمون از نظر فنی زندانیان ایالت هستند که داوطلب این پروژه شدهاند و با این پروژه هدف کاهش تاریخ تنبیه آنها انجام میشود. این برنامه تحت نظارت استیو ابناستی دلسوز و مهماننواز به دنبال دستیار وی مارک است.
زندانیان اتاقهای ویژه خود را دارند. کارهای خود را انجام میدهند و بدون نظارت نگهبان میتوانند پرسه بزنند. افراد آزمایش روزانه داروهای مختلف را پشت سر میگذارند که همه آنها عواطف و برداشتهای خود را از مکان دور و بر خود تغییر میدهند.
Spiderhead

به جف که هنوز هم از کشته شدن دوستش در حالی که رانندگی مستی را تجربه میکرد پشیمان است N-40، “داروی عاشقانه” داده میشود که حواس او را تحریف میکند و او را به سو رابطه جنسی با دو نفر از هموطنان خود سوق میدهد. استیو از او میخواهد که یکی یک از آنها را برای Darkenfloxx انتخاب کند، دارویی که دلیل درد شدید جسمی و روانی میشود. او از انتخاب خودداری میکند و ادعا میکند که هیچ چیز خاصی برای هیچ یک از آنها حس نمیکند، پس از اینکه اثرات داروی عشق از بین رفته است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
بررسی و نقد فیلم اسپایدرهد (Spiderhead 2022) ؛ پای یک دیوانه در بین است
عنکبوت مقدس

فیلم که در خارج از ایران و در اردن فیلمبرداری شده، محدودیتهای سانسور در سینمای ایران را کنار گذاشته و آشکارا به دو مضمون ممنوع در سینمای ایران میپردازد: سکس و نقد مذهب. از جنبه سکس، فیلمساز ابایی ندارد که چند منظره عریان جنسی را به عکس بکشد و در مورد مذهب، آقای عباسی آشکارا فیلمش را از ابتدا حول و حوش این مضمون بنا میکند و در واقع خواسته یا ناخواسته فیلم به نقبی آشکار به قلب باورهای خرافی در چهارچوب مذهب در یکی از سنتی ترین شهرهای ایران بدل میشود. که با واکنش مذهبیون رو برو شده. حال اینکه کم و کیف و درستی غلطی این نقدها در چه حد است جای گفت و گو دارد. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم عنکبوت مقدس ؛ اینگونه زهرا امیر ابراهیمی برنده کن شد
مرد بازنده

گریمِ خوب فیلم در حد تبدیل عزتی به سرهنگ خسروی نمانده است و در طول فیلم کلا با گریمهای قابل اعتقاد و متناسب با کاراکتر مواجه بودیم. در کنارِ گریم خوب عزتی، صداسازی و لحنسازی خوبِ جواد عزتی در بازی خوبش موثر بودند. در حدی که این سوال همیشگی در طول فیلم هیچگاه به ذهن بنده متبادر نشد که: “این همه بازیگرِ خوب میانسال داریم چه لزومی داره عزتی رو پیر کنیم؟”
The Loser Man

در خصوص کارگردانی مهدویان باید گفت که جای بسی شادی دارد که ایشان دست از دوربین روی دستهای اغراق شده و دکوپاژهای مستندوار برداشتهاند اما کماکان نماهای مقاوم و از توی این سوراخ و اون گوشه را تکرار میکنند که به نوعی تبدیل به امضای کارگردانی ایشان در سینمای ایران شده اما به نظر میرسد فرم باید با محتوا هماهنگی داشته باشد. البته این نماهایی که عرض کردم آنچنان که باید آزاردهنده نبودند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
بررسی و نقد فیلم مرد بازنده ؛ هرکول پوآرو با مزهِ قیصر و فردین
فایر استارتر

عملا هیچ چیز در فیلم مشخص نیست. اتفاقات منطق خاصی ندارند و رابطه دلیل و معلولی هم ندارند. صرفا یک سری رویدادها از ابتدا تا انتهای فیلم در حال وقوع هستند که به طرز عجیبی بی سر و ته میباشند. در Firestarter چیزی به نام فیلمنامه وجود ندارد. حقیقتا نمیدانم چگونه عوامل این فیلم با همچین فیلمنامهای تصمیم به ورود به مرحله اجرا و ساخت گرفتهاند. فیلمنامهای که در حد یک فیلمنامه یک خطی باقی میماند.
Firestarter

شخصیتهای مختلف را درون فیلم میکند، بدون اون که حتی کوچکترین معرفیای نسبت به اونها داشته باشد. فیلم تا ثانیه پایانی به طور مداوم سوالات زیادی را نزد روی مخاطب میگذارد و پاسخی هم به اونها نمیدهد. هنگامی که فیلم به آخر میرسد اعتقاد این واقعیت فراوان مقاوم است. هیچ سوالی پاسخ داده نشده و هیچ اتفاقی هم نیافتاده است و یکباره فیلم به بدترین شکل ممکن به آخر میرسد. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Firestarter ؛ آتش بازی
موربیوس

جلوههای بصری یکی دیگر از ویژگیهای مثب در نقد فیلم موربیوس به شمار میرود. نحوه به عکس کشیدن امواج صوتی از چشمان پزشک موربیوس، کاملاً مناسب میباشد. لحظاتی که این جلوههای بصری در فیلم وجود دارند و یا لحظاتی که موربیوس با شتاب بالا حرکت میکند، عکس فراوان جذابی شکل میگیرد که قطعاً ارزشمند است.
Morbius

به طور کلی جلوههای بصری و فضاسازیهای فیلم نیز قابل قبول است. با این حال، یک فضاسازی تکراری در سکانسهای متعدد میتواند دلیل کمی ضعف شود. از سوی دیگر، هنگامی که موربیوس شروع به پرواز در آسمان میکند، نوری سیاه در دور و بر او ظاهر میشود که دلیل خراب شدن طیف رنگی منظره میشود. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Morbius ؛ آیا فیلم موربیوس ناتوانترین دلیل مارول است؟
مجبوریم

هیچگاه تصمیم سنجیدن کیارستمی و درمیشیان را ندارم. این فقط یک مثال است. نزد از این دوران، روزگاری بود که امثال کیارستمی جوایز معتبری (از شیر نقرهای، نخل زرد کن (چندین بار) تا هوگو زرد شیکاگو و…) را برای شاهکارهای اومانیستی اش (خانه دوست کجاست، ده، کپی برابر اصل، مزه گیلاس و…) دریافت میکردند.
تو هم میتونی ثروتمند باشی! کافیه راحش رو بدونی! تو هم میتونی ثروتمند باشی! کافیه راحش رو بدونی! دوره رایگان yektanet-logo-signتبلیغ الآن اما مُد و قراردادِ نانوشته بینِ جشنوارههای مقام سه و فیلمسازانِ ایرانی این است: “کشورت بده؟ فدا سرت. بدتر نشونش بده بیا جایزهتو بگیر سیاستهای امپریالیستیِ ما هم دلیل میشه بدتر شه، تو سال سپس بدترتر نشونش میدی بازم خروس زرد میدیم بهت” مسئله اما هیچگاه دید عمیق به مشکلات نیست.
No Choice

دید، دیدِ مسیح علینژادی است که آزادی و دغدغه زنِ ایرانی را در روسری میبیند. دقیقا یکی از ورژنهای این نوع دید، دُرمیشیان است. سینمای درمیشیان شعار است. اداست. شوآف است و سطحینگری به تک تک مسائلی که مطرح میکند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل ساختاری و نقد فیلم مجبوریم رضا دُرمیشیان ؛ سیاهنمایی یا واقعگرایی؟
نورتمن

رابرت اگرز پابرجا کرده است که عاشق اسطورهها و فولکلور است. این مسئله در دو فیلم قبلی او همانند جادوگر یا چراغ دریایی علامت داده شده و نشان این مفاهیم را در قصـههایش آشکارا میبینید و به فیلمهایش قدرت و با ارزش و مهم بودن بیشتری میبخشد.
علاوه بر این، کارگردان، با وجود و کمک برادرش گاهی زمان علامت میدهد که در مستندسازی هم فراوان عالی عمل میکند. از خود فولکلور و گردآوری قصـهها و اسطورهها گرفته تا بازسازی یک گویش قدیمی نیوانگلند برای یکی از فیلم هایش. وقت و عشقی که او در تک تک آثارش میگذارد بیشک قابل تمجید است.
The Northman

به همین سبب و برای سهمی که او در ژانر وحشت داشته است، تعجبآور نیست که کارگردان تمجیدهای متعدد منتقدان را پشت سر خود داشته باشد و تمجید بی قید و شرط مخاطبانش را هم در جیبش بگذارد و برود دنبال ساخت فیلم بعدی. الآن کارگردان برمی گردد، اما او این کار را با یک ماجراجویی وایکینگطوری انجام میدهد، بدون اینکه پایههای اسطورهای، فولکلور و فضای تعلیقوار فیلمهایش را رها کند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم The Northman (مردی از شمال 2022)
تنها نخواهی بود

قصـه فیلم You Won’t Be Alone لطیف است. این فیلم در ژانر درام و ترسناک قرار دارد اما حیف است که اون را اثری ترسناک بدانیم. فیلم You Won’t Be Alone فراتر از یک دلیل ترسناک است.
این فیلم مانند به آثار اخیر ترسناک نیست. You Won’t Be Alone کیفیت پایین فیلمهای ترسناک این روزها را ندارد. این روزها زمانی کلمه ترسناک را میبینیم، از قبل صبر یک دلیل بد را داریم اما You Won’t Be Alone اینگونه نیست. به همین سبب میگویم این فیلم فراتر از یک دلیل ترسناک است.
You Won’t Be Alone

فیلم You Won’t Be Alone یک درام توانا است.(بهترین فیلم های درام 2022 و 2021) درامی که داستان میگوید و همانند یک رمان ما را به دنیای خودش میبرد. رمانی که شخصیت منفی اون چهره و وجود ترسناکی دارد. شاید این تنها سبب ترسناک بودن فیلم You Won’t Be Alone باشد.
فیلم You Won’t Be Alone در تاریخ 1 ساعت و 50 دقیقهای خود انسان و بشر و زندگی را به عکس میکشد. این فیلم تجربهای خوشیقسمت از قصـهگویی است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم You Won’t Be Alone ؛ ترسناک اما شاعرانه
سونیک 2

در کنار وجود جیم کری باید به ترکیببندی مناسب در رنگ و کنتراست خوبِ فیلم نشانه کرد. در فیلمنامه اما حس تعلیق مناسبی از همان ابتدای فیلم ساختن میشود که به کششِ مخاطب رو به آخرِ فیلم کمک میکند. درام فیلم به سرعت شکل میگیرد: “پزشک رباتنیک و دوستِ جدیدش قرار است به سونیکِ تنها حمله کنند.” منظرههای اکشن خوب از آب درآمده و باورپذیر هستند. روندِ کامپیوتری در خصوص جلوههای مخصوص خوب اتفاق افتاده است و کنتراست بین انیمیشن و واقعیت تماما اعتقاد پذیر به نظر میرسد که در خدمتِ ساختار دراماتیکِ خوبِ فیلم قرار گرفته است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
بررسی و نقد فیلم سونیک 2 ؛ به دنبال نظر منتقدان مطرح سینمای دنیا
آدمهای بد

آشنایی با دنیای فیلم از رستورانی شروع میشود که گرگ و همکارش برای صرف بینوعده به اون مراجعت کردهاند. در ابتدای امر انسان وابسته این خطا میشود که در دنیا و منطق فیلم دیدن حیوانِ انسانپوش مردم عادی را میترساند در صورتی که این مسئله در دنیای فیلم قابل قبول است. نکتهای که دلیل وحشت آدمها میشود تبهکار بودن اشخاص مذکور است. با همین سکانس کوتاه مخاطب با دنیای فیلم دوست میشود.
شخصیتپردازی در فیلم با لحنی سلیس اتفاق میافتد، آسان و همه فهم. در ده دقیقهی ابتدایی ما همه کارکترهای اصلی را به خوبی و با مهارتی ساده میشناسیم و مخلوقاتِ بانمکِ فیلم، کاراکتر هستند نه تیپ. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد انیمیشن The Bad Guys ؛ دوستداشتنیترین خلافکارهای دنیا
آنچارتد

ابتدا با جلوههای مخصوص و بصری شروع کنیم. باید اعتراف کنم بدون جانبداری جلوهها نسبتِ به نُرمِ امروزیِ هالیوود باورپذیر از آب درنیامدهاند. حتی در قسمتِ جدیای از فیلم (همانند فرار از هواپیما، همان سکانس ابتدایی) فراوان زیاد انیمیشنهمانند به نظر میرسید اما بدلکاری خوب و کروگرافی موجود در میزانسن تا حدودی این نقیصه را جبران میکرد.
تام هالند در آنچارتد و بازیاش در این فیلم کپی پیستی ناموفق از بازیاش در نقش اسپایدرمن است. به نظر میرسد ایندست بازیگرها فقط در یک قطعه میتوانند ایفای نقش کنند و خب اتفاقا مخاطب پاپ کورنی هم همین را میخواهد. بازی بازیگران دیگر هم جایی برای نقد نمیگذارد چون چیزی برای نقد ارائه نمیدهند. بازیهای روتینِ سوپرهیروئیِ هالیوودی با شوخیهای دمدستی در موقعیتهای حساس (که همان شوخیها هم نوشته شده، اساسا بعید میدانم این دست بازیگران بتوانند شوخی کنند [شوخی میکنم]).
Uncharted

ریتم فیلم خوب است. مخاطب را دنبال فیلمنامهی نسبتا خوب فیلم میکند و تمپو و زیباییهای بصری دلیل میشود که وقت دیدن فیلم و خوردن پاپ کورن (شما بخوانید پفک) آدم خوابش نگیرد. در کارگردانی نوآوری (نسبت به این دست فیلمها) دیده نمیشود و همانند نسخهای کپی از فیلمهایی همانند ایندیانا جونز است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد فیلم Uncharted ؛ ماجراجویی با مزهِ پاپ کورن
آمبولانس

فرار از محل ارتکاب جرم (سرقت بانک) نباید انقدر طول بکشد. پلیس آمریکا حدود 6 ساعت نباید به دنبال دو عدد سارق باشند که ستارههای جی تی ای را 5تا و هلیکوپر را هم آنلاک کردهاند. هرچقدر هم در فیلم ذکر شود:”عجب رانندهایه” (ویل) و عجب باهوشیه (دنی)، در کَتِ من یکی نمیرود که این تعقیب و گریز انقدر طول بکشد که پلیسی که دو گلوله خورده پشت امبولانس به شکل آنلاین عمل شود و در مسخرهترین میزانسن ممکن تحالش در دست پرستارِ جذاب بترکد و در آخر فیلم حالش از من هم خوبتر باشد (این را در نظر بگیرید که او این فیلم مزخرف را ندیده است ولی من برای چی).
Ambulance

بازی گرفتن شعور مخاطب تا حدی نزدروی میکند که ما شاهد این هستیم که پلیس آمریکا و اف بی آی حتی به ذهن مبارکشان خطور نمیکند تلفن دنی را شنود کنند. از این هم بگذریم، برای چی زمانی اونها را گم میکنند بلافاصله تلفن پلیسِ مجروحِ درون آمبولانس را ردیابی نمیکنند؟ واقعا خندهدار است. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل و نقد فیلم آمبولانس 2022 ؛ یک اکشنِ بیهویت
ویروس سی و دو

فیلم Virus-32 یک دلیل زامبی اساس ترسناک است. تم ترسی که این فیلم انتخاب کرده است در سالیان اخیر با قصـهها و راههای مختلف و بسیاری ساخته شده است. ساخت یک دلیل با محوریت زامبی در سال 2022 کار فراوان سختی است. زیرا بسیاری از مخاطبین جدی فیلمهای ترسناک این گونه فیلمها را به خوبی میشناسند. (بهترین فیلم ها و سریال های زامبی 2022)
قصـه Virus-32 قصـه یک مادر و دختر است. ایریس که شغل او پاسبانی یک مجموعه ورزشی عظیم است قرار است از دختر خود نگهداری کند اما چون او این مسئله یاد بردن کرده است قبلا شیفتی را برای پاسبانی خود تعیین کرده بود. بنابراین او مجبور میشود دخترش یعنی تاتا را با خود به محل کارش ببرد.
Virus-32

در همان ابتدای فیلم علامتهایی از انتشار یک ویروس به مخاطب علامت داده میشود اما شخصیتهای اصلی داستان هنوز از اون خبر ندارند. ایریس به دنبال دخترش تاتا راهی محل کار او میشوند. اون دو در اون جا کاملا تنها هستند و ایریس به نام نگهبان وظیفه نگهداری از اون مجموعه عظیم را دارد. سپس از گذشت دقایقی از وجود اونها این مکان مورد حمله زامبیهای آلوده شده به نوعی ویروس قرار میگیرد.
فیلم فراوان تلاشی در غافلگیر کردن مخاطب و استفاده از خوف ثانیهای برای بالا بردن شور او ندارد. Virus-32 زیادتر کوشش میکند با فضا و لوکیشن خود و تنهایی این مادر و دختر در آنجا خوف و نگرانی را در مخاطب خود ساختن کند. نقد کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Virus-32 ؛ زامبیهای پیشرفته
حباب

از مسائل جنسی که بگذریم حباب فیلمی با ساختار دراماتیکِ تواناای است. شهری که الآن پادآرمانشهر شده، نقطه شروع کائوس، روند خطی روایت در کائوس، تولید عشقِ فانتزی در کائوس و در نهایت آخرِ تراژیک در بستر کائوس و… همه و همه علامت از کنش و واکنشهای متناسبِ عناصرِ هنری این انیمه خوشگل است.
بازی رنگ و زنگ و نقش و نگار و کنتراستهای دراماتیک و ازدحام و تنوع در تنالیته رنگهای به کار رفته و کارکردِ خوب اون در جهت هرچه زیادتر فانتزی کردن و دراماتیزه کردن فیلم هم از ویژگیهای خوب کارکردی دلیل است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد انیمه حباب ؛ از کاپیتان سوباسا تا حبابی که دیر ترکید
برزخ

به نوبه خود یکبار تنهایی فیلم دیدن در سالنِ خالی سینما را تجربه کردهام. البته این شانس را نداشتم که فیلم فرانسوی باشد، من فرانسوی بلد باشم و دختری جذاب با ذهنی خوشگل در سالن باشد و فرانسوی بلد نباشد و فیلم زیرنویس نداشته باشد و من کنارش بنشینم و برایش ترجمه کنم.
نوع آشنایی تسا و اسکای جذاب و نسبتا قابلاعتقاد است. پارامترهای زیباییشناسانه را داراست و تمپوی بالایی دارد. در فیلم برزخ بازی خوبِ جوئی کینگ (در نقش تسا) نیز مزید بر دلیل میشود. جوئی کینگ، امرِ ذهنی را در بازیاش عینی میکند و ریاکشنهای قابل قبول و باورپذیری ارائه میدهد.
The In Between

در سکانس سینما بیپروایی و علمِ اسکای، تسا را تحت تاثیر قرار میدهد. شخصیتپردازی اسکای کمی غیرقابل اعتقاد است. او مردی همه فن حریف است که از هر انگشتش هنری میبارد. به نظر میرسد دوست نداشتن اسکای کار سختی باشد. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
تحلیل ساختاری و نقد فیلم The In Between ؛ عاشق شدن زیرِ خطِ خطر
بتمن

آیا بتمن چیزی برای گفتن به ما – به نام یک فرهنگ – دارد که در سال های اخیر قبلاً گفته نشده است؟ مسئله این است! این مسئله بدان معنا نیست که این فیلم، فیلم خوبی نیست، از نظر روایت و فرم شخصیتپردازی روی فیزیک و بیان رابرت پتینسون، برداشت جدید و حتی فراوان زیاد تاثیرگذاری از شخصیت به هدیه میآورد. این فیلم از بهترین فیلم های 2022 خارجی است.
The Batman

اما اگر بروس وین (بتمن) به نام هملت مدرن ما به عکس کشیده شده باشد، من فکر نمیکنم که این فیلم مت ریوز کار خاصی کرده باشد. وی در این نوع از فضاسازیهای تاریک در دنیای ذهنی انسانها که پر از دروغ میباشد، فراوان زیاد ناتوان عمل کرده است.
شما میتوانید قصـه او را با تغییراتی که مخصوص به خودتان است هرجایی بازگو کنید، و از مت ریوز و تیم نویسندگیش خوب تر باشید. اما فیلم بتمن 2022 همچنان میتواند شما را در حال و هوایی ویژه و پر از تعجب قرار دهد؛ برای چی؟ نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Batman (2022) ؛ تاریکترین گاتهام در برابر عصیان بتمن
لباس

ابتدا به جستجو بازیگری آقای Rylance میرویم. بنده اطمینان ندارم ولی تحلیل میکنم که ایشان از روش متد در این فیلم استفاده کردهاند. ایشان از راه شناسایی دنبال با فهمیدن و تجربهکردن انگیزه و عواطف درونی یک خیاطِ باهوش (که خود را سادهلوح علامت میدهد)، کارکتر لئونارد را خلق کرده است.
او بدور از تکلف و اگزجره کردن در بازی، شخصیتی ملموس را نزدِ روی ما قرار میدهد. او درونگرا، وسواسی، خردمند (به واسطه مطالعه فراوان)، ذکی، دارای هوش هیجانی فراوان زیاد بالا، با حس بویایی توانا، عاشق برشگری و… است. ویژگیهای این کارکتر که Rylance خلق کرده با یکبار دیدن فیلم به دستتان نمیآید اما فکتهای هنرمندانهی تکنیکالی که حین بازی از جاریِ کاراکتر به ما میدهد را میشود همانند کاراگاهی تشنه دنبال کرد و یافت.
ریچ کاراکتری راستگو، سادهلوح و بدون اطمینان به نفس است. او که در دم و دستگاهِ مافیایِ پدرش زیر سایه فرانسیس مانده کوشش دارد به هر نحو خودش را علامت دهد و اون شش گلوله را جبران کند. ریچ نمایندهی آقازادههایی است که خودشان هیچ ندارند بجز نام پدرِ جانی و شارلاتانشان و با پرسه زدن و علامت دادن بیعرضگیشان آبروی نداشته پدرشان را میبرند. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد فیلم The Outfit ؛ تحلیل ساختاری، تکنیکی و روانشناختی
کوچه کابوس

در اجرای تعلیق های موجود در نیمه دوم فیلم “قلب تورو” میتوانست فراوان خوب تر و نفس گیر تر عمل کند و به عبارتی نفس را در سینه مخاطب بازداشت کند اما کمی از این داستان سریع قبل است. شخصیت “پزشک ریتر” (با بازی “کیت بلانشت”) که از شخصیت های مهم و محوری نیمه دوم فیلم است، خوب پرداخته نمیشود و دلایل اعمال او فراوان برای مخاطب روشن نیست و یک علامت سوال عظیم را در ذهن ساختن میکند و به همین سبب سطح بازی “کیت بلانشت” در این فیلم از ساده بالاتر نمی رود. این از بهترین فیلم های 2022 اکران شده است. نقد و بررسی کامل این فیلم را از لینک زیر دنبال کنید.
نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley ؛ مواظب باشید که شما هم اشتباه برداشت نکنید!
زیادتر بخوانید:
از همراهی شما تا انتهای نوشتار محبوب ترین فیلم های اکران شده سال 2022 سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به نام نویسنده مهمان در سایت جونی عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با اون بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان گرامی میتوانید به اینستاگرام جونی جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و کوتاه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
[ad_2]