جمع آوری لوازم یدکی غیرمجاز از امروز + جزئیات

[ad_1]

وزارت صمت اعلام کرد: از امروز اول ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰ درصد مصرف بازار را شامل می‌شود، باید شناسه و کد رهگیری بر روی آنها درج شود.
به شرح صفحه اقتصاد، از امروز (شنبه، پانزدهم مرداد) زمان ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای 53 قلم لوازم یدکی به آخر می‌رسد و پس از این تاریخ اگر بازرسان، لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون قاچاق محسوب می شود و به جمع‌آوری اون اقدام خواهد شد.

بنا بر اعلام‌ قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، از امروز، پانزده مرداد، زمان ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای پنجاه و سه قلم لوازم یدکی به آخر می رسد؛ اگر سپس از این تاریخ، بازرسان، لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع آوری اون اقدام خواهد شد.

وی افزود: برآورد می شود از ارزش سیزده میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، سی درصد کالای قاچاق و تولیدات بی کیفیت باشد که به ردیف سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.

به گفته قالیباف، این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی کیفیت برای کالایی که با جان مردم سر و کار دارد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و یکی از اولویت های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است که پس از ماهها جلسات هماهنگی با بیش از یازده دستگاه حاکمیتی و اتحادیه ها و تشکل های خصوصی، در قدم اول، پنجاه و سه قلم لوازم یدکی که هشتاد درصد مصرف بازار را شامل می شود از پانزده مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند. نزد از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.

وی گفت: برای نخستین بار از یک مدل تعاملی_اقناعی برای ساماندهی یکی از پیچیده ترین بازارها استفاده شده است و قرار است رسانه مردمی، پایش بازار لوازم یدکی را کاملا رصد کند تا علاوه بر رفع نقاط ضعف در اجرا، نتایج اون را نیز به استحضار مردم برساند.

وی لوازم یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشاء، تولید درون، و واردات، تقسیم بندی کرد و گفت: تکلیف کالای قاچاق محرز که طبق قانون مشخص است اما، اگر در شبکه توزیع، کالاهایی وجود دارند که از اون با عنوان” بدون منشاء”  نام می بریم، واحد عرضه کننده با تایید کمیته فنی اتحادیه ذیربط، یک هفته تاریخ دارد تا نسبت به اخذ شناسه کالا از راه سامانه جامع معامله اقدام کند.

قالیباف قدم دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل 150 قلم ذکر کرد که پس از اتمام فعالیت‌ اجرایی مرحله اول شروع خواهد شد.

وی گفت : روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی دادن بازاری به ارزش 4 میلیارد دلار به قطعه سازان است که باید از این زمان بخوبی استفاده شود.

وی در عین حال گفت ؛ هدف عظیم دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال میکند، بروز شدن استانداردها است برای چی که بدلیل عدم شفافیت در این بازار گاها استاندارها 50 سال است بروز نشده که این مشکل، علاوه بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه بر الودگی هوا نیز موثر است.

سخنگوی صمت نزد بینی کرد بازار لوازم یدکی در سطح عرضه شاهد یک دگرگونی اساسی خواهد شد و از شکل سنتی کنونی به سو راه های نوین و قابل نظارت نظیر هایپرهای لوازم یدکی یا فروش از راه شبکه های غیر واقعی تغییر خواهد کرد.

قالیباف با یاداوری فرسودگی وسایل نقلیه گفت براورد میشود سه میلیون و پانصد هزار ماشین و بیش از 9 میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار دارند که فعلا از انها استفاده میشود و پایش بازار لوازم یدکی به این قسمت، تا رسیدن به سازوکارهای تشویقی برای اسقاط ، کمک خواهد کرد.

وی با نشانه به اینکه مصرف کنندگان نیز میتوانند از راه سامانه اصالت سنجی ، از خرید کالای خود اطمینان نتیجه کنند گفت؛ بدون همراهی مصرف کنندگان حذف لوازم یدکی بدون استاندارد و قاچاق ممکن نیست و از اینرو وزارت صمت از همه مصرف کنندگان لوازم یدکی درخواست میکند از فروشگاههای با اعتبار و لوازم یدکی دارای شناسه خرید خود را انجام دهند.

زمان 2 ماهه برای استفاده از «شناسه اظهاری»
محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز چند روز نزد اعلام کرد: اون دسته از واحد‌های صنفی که به هر دلیل هنوز کد شناسه دریافت نکرده‌اند و تعداد زیادی کالا در انبار دارند با دریافت معرفی‌نامه از اتحادیه، 2 ماه زمان استفاده از «شناسه اظهاری» دارند تا بتوانند این کالا‌ها را تعیین تکلیف کنند، بفروشند یا مرجوع کنند. صبر می‌رود تا کمیسیون فنی اتحادیه‌ها به تعداد محدود و معدودی از اعضای خود این معرفی نامه را دهند. ضمنا شرایط ثبت شناسه اظهاری در سامانه جامع معامله نیز ساختن خواهد شد.

برادران گفت: ساماندهی بازار لوازم یدکی و قطعه‌ ها ماشین با شناسه دار شدن اقلام آخر نمی‌یابد و در محل سپس ضمانت‌دار شدن اون‌ها الزامی می‌شود و پس از اون اعلام می‌کنیم که در هر کدام از قطعه‌ ها، کدام برند بیشترین رضایت مشتری را دارند و همه این‌ها به ردیف دهی بازار کمک خواهد کرد.

وی افزود: اگر کسی هم نتوانسته است در سامانه نام نویسی کند، بر این باوریم که هنوز متقاعد نشده است که این کار را انجام دهد یا اینکه مشکلی در ثبت اطلاعات داشته است و نه اینکه مخالفتی با قانونمند شدن روند ارائه خدمات فنی به مشتریان باشد. لوازم یدکی و قطعه‌ ها با جان مردم سر و کار دارد و کوچک ترین خطایی نباید در این حوزه انجام دهد.

منبع: تسنیم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

[ad_2]