[ad_1]
وزیر صنعت، معدن و معامله اعلام کرد: حدود ۳۰ درصد از قطعه ها یدکی ماشین قاچاق و یا تقلبی می باشد. آیا قطعه ها یدکی ماشین تقلبی در بازار است؟
به شرح صفحه اقتصاد، سیدرضا فاطمی امین در برنامه صف اول گفت: ما برای صنعت خودروی سرزمین یک برنامه 4 ساله تدوین کردیم که از دی ماه سال قبل شروع و دلیل شد در قدم اول تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ کارخانه ها از 170 هزار به 7 هزار و 300 دستگاه کاهش پیدا کند.
وی گفت: با ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کارهای فراهم قطعه ها توانستیم خودورهای ناقص را کاهش دهیم. یک ماشین از 3 هزار قطعه تشکیل شده است و هنگامی یک قطعه اون موجود نباشد ماشین ناقص میماند.
مجری: به نظر می رسد براساس اون چیزهایی که در رسانه های خارجی گفته می شود، طی یک سال قبل یک فرایند حرکت گونه ای در حوزه صادرات و به مخصوص در حوزه غیرنفتی اتفاق افتاده که قسمت عمده اون مربوط به صنعت است، وضعیت صادرات صنعتی ما الان چگونه است؟
فاطمی امین: دو شاخص در اقتصاد فراوان مهم اند، یکی این که تولید کالاهای مهم چقدر تولید می شود، چقدر رشد یا کاهش تولید داریم یا در گفت و گو معامله خارجی. سال 1400 کل صادرات به جز نفت نسبت به سال 99، چهل درصد رشد داشت یعنی ما سال 1400 یک رشد قابل توجهی نسبت به 1399 داریم، در چهار ماهه اول امسال نسبت به وقت مشابه سال قبل 21 درصد مجدد رشد داریم.
وزیر صمت: سال 99، سی و پنج میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که پارسال به 48 میلیارد رسید این خودش یک حرکت بود، و چهار ماه اول امسال نسبت به چهار ماه سال قبل 21 درصد مجدد رشد صادرات داشتیم.
مجری: دلیل این حرکت صادرات چیست؟ تحریم ها که برداشته نشده ظاهراً؟
فاطمی امین: خوشبختانه زیرساخت ها در حال تسریع و آماده شدن است، زیرساخت هایی همانند مراکز تجاری در خارج از سرزمین که ما الان 18 مرکز تجاری ساختن کردیم در همین یک سال قبل یا موضوعات موافقتنامه که از پیمان اوراسیا گرفته تا موضوعاتی همانند توافقات ترجیحات تعرفه ای بین کشورها یا موضوعاتی همانند رایزن ها، صندوق ضمانت صادرات و موارد مختلف که اون در مورد کالاها بود حالا اگر درون خدمات شویم به جز گردشگری همانند خدمات فنی و مهندسی، سال 1400 نسبت به 99 ، 367 درصد رشد داشتیم، سال 99 ، 490 میلیون دلار صادرات خدمات مهندسی و مجموع خدمات به جز گردشگری بوده، پارسال 2 و 3 دهم میلیارد دلار، چهار ماه اول امسال نسبت به سال قبل 31 درصد رشد داریم همانند خدمات فنی و مهندسی مثلاً هنگامی یک شرکت ایرانی می آید در یک سرزمین خارجی برنده می شود برای ساخت یک جاده یا یک بیمارستان یا یک ساختمان.
مجری: مشخص است زیادتر در کدام یک از کشورها است؟
فاطمی امین: پهناور است، عمدتاً کشورهای همسایه یا کشورهای جنوب آسیای شرقی هستند. یکی از کشورهایی که متمرکز هستیم عمان است، سال قبل 1400 نسبت به سال قبل 60 درصد افزایش صادرات داشتیم، چهار ماه اول امسال 83 درصد. اینها اعدادی هستند که دارند به رشد قبلی اضافه می شوند. در مورد روسیه، آمارش به وقت تر است آمارش پنج ماهه است، پنج ماه اول امسال نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش صادرات داشتیم، این حالت نمایی هم پیدا کرده، در تیر ماه 120 درصد، در مرداد ماه 180 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته. در مورد آفریقا؛ سال قبل 1400 نسبت به سال قبل از اون صد درصد رشد صادرات داشتیم، پنج ماه اول امسال 33 درصد. اینها همه علامت می دهد یک جهشی در صادرات اتفاق می افتد.
فاطمی امین: مثلاً در مورد آفریقا که نشانه کردم از اول سال تا الان 45 هیئت آفریقایی یا آمده ایران یا رفتند آفریقا. در مورد روسیه از اول سال تا الان به طور متوسط در هر هفته ما هیئت داشتیم یا ایرانی رفته روسیه یا از روسیه آمده ایران. در دو سه هفته آینده یک هیئت 150 نفره از فعالان اقتصادی روسیه می آیند به ایران. اینها همه اقداماتی است که شکل می گیرد.
وزیر صمت: یک نمایشگاهی دو هفته نزد در روسیه برگزار شد، نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، این نمایشگاه، نمایشگاه معتبری است، ایران اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرد، 10 درصد شرکت کنندگان ایرانی بودند یعنی سپس از روسیه اولین کشوری که زیادتر وجود داشتند، ایرانی ها بودند.
فاطمی امین: در این نمایشگاهی که چهار روز طول کشید، 700 میلیون دلار تفاهمنامه امضا شد. کل صادرات ما به روسیه سال قبل 580 میلیون دلار بود. حالا اگر این 700 میلیون دلار در بدترین شرایط 10 درصدش عملیاتی شود 10 برابر صادرات قطعه ها خودروی ما نسبت به سال قبل است.
وزیر صمت: خط فرضی بین دو کشور اقتصاد، فروش است یعنی شما زمانی می توانید یعنی فراوان کاملاً پایدار می شود که به شبکه خرده فروشی سرزمین متصل شوید. این کار در پنج سرزمین دارد اتفاق می افتد، یعنی گاهی وقت ها ما فقط یک کالایی را صادرات می کنیم می رود دست یک عمده فروش سپس ممکن است چند دست عبور کند تا می رسد به خرده فروش که قیمت ها اینجا فراوان متغیرند.
فاطمی امین: این متصل می شود به پنج سرزمین؛ یک مثال بزنم در مورد کیوی، کیوی ایران با چه قیمتی به روسیه صادر می شود؟ مثلاً 60 ، 70 روبل، اما این کیوی در فروشگاه های زنجیره ای بالای 200 روبل، این فاصله کجاست؟ یعنی این فاصله ای که می رود به بازار عمده فروشی و منتقل می شود. هنگامی ما مستقیم به شبکه خرده فروشی وصل می شویم، یک چیزی را داریم همزمان به دست می آوریم؛ هم مقاومت صادرات است و این که داریم حداکثر قیمت را استفاده می کنیم یا صندوق ضمانت صادرات.
مجری: غیر از روسیه دیگر به کدام کشورها است؟
فاطمی امین: پنج کشورند که با روسیه قرارداد نهایی شده، کشورهای دیگری هستند که این کار هم شکل می گیرد.
وزیر صمت: یا در زمینه حمل و تعریف، هنگامی ما می خواهیم معامله کنیم یکی از زیرساخت ها، زیرساخت های لجستیکی است، الان ما یک خط مرتب داریم به قطر و عمان که کالاها را منتقل می کند. این که گفتم صادرات به عمان چهار ماه اول امسال نسبت به سال قبل 83 درصد فراوان شد از کجا می آید؟ از زیرساخت هایی که در حال ساختن شدن است، همه اینها گویای این است که اتفاقات بزرگی در معامله خارجی دارد اتفاق می افتد.
فاطمی امین: برای ما بیش از این که مبلغ صادرات مهم باشد ترکیب صادرات مهم است. ما چه صادر می کنیم؟ ما داریم به سو صادرات کالاهای پیشرفته و علم بنیان می رویم. ممکن است فراوان از صادرات، صادرات محسوب شود و ارزآوری داشته باشد اما بیانگر قدرت ایران نیست.
وزیر صمت: در نیمه دوم سال قبل دو ربات جراح به اندونزی صادر شد، همچنین پهپاد و تجهیزات پزشکی صادر می کنیم. شرکت های ایرانی اینقدر توانمند شدند که علمی می فروشند، یعنی الان در چند سرزمین از جمله بلاروس یک موافقتنامه امضا شد که یک شرکت ایرانی که تجهیزات پزشکی تولید می کند که یک ماه نزد این کار شروع شد، تولید می کند، عملاً اون جا مونتاژ می کند اما علمی و قطعه ها از ایران به آنجا می رود.
فاطمی امین: این کار را با روسیه و عمان شروع کردیم، ما فراتر از صادرات کالا به سو این می رویم که علمی و علم فنی صادر می کنیم که این سطح بالاتری از صادرات است.
وزیر صمت: در تولید خوشبختانه فراوان رو به رشد است البته طبیعتاً ما بالا و نشیب هایی داریم، برخی کالاها تولیدشان کاهش و برخی افزایش پیدا می کنند اما سرجمع تولید فراوان فزاینده است. مثلاً فولاد ناپخته به لحاظ این که ارزش اضافه بالایی دارد و سهم بالایی در تولید دارد، فراوان آشکار است.
فاطمی امین: در چهار ماه اول امسال نسبت به چهار ماه سال قبل پنج و دو دهم درصد در تولید فولاد رشد داشتیم، در مقاطع فولادی همانند ورق، میلگرد، 4 و 9 دهم درصد رشد، در آلومینیوم 15 درصد رشد داشتیم، چهار ماه اول، در ظروف شیشه ای 12 درصد رشد داشتیم، البته در ظروف چینی 4 درصد منفی بوده 4و 9 دهم.
وزیر صمت: مقیاس ما هم فراوان متفاوت است، مثلاً امسال 229 هزار بدن ظروف شیشه ای تولید کردیم، 19 هزار بدن ظروف چینی، پارسال 20 هزار بدن ظروف چینی تولید شده امسال 19 هزار بدن، با این که کاهشی است 4 و 9 دهم درصد اما مقیاس فراوان پایین است. ظروف شیشه ای پارسال 265 هزار بدن بوده، امسال 299، یعنی یک عدد که همانند ظروف چینی کاهشی است مقیاسش هم کم و کاهشی است یا در ماشین که اتفاقات فراوان بزرگی افتاده مثلاً در همین چهار ماهه وانت 47 درصد زیادتر است.
مجری: در تولید فولاد ما سال قبل برای قطع برق، برخی وقت ها ازجمله سیمان با مشکل مواجه بودیم، امسال این مشکل نبود؟
فاطمی امین: البته قطعی داشتیم اما مرتب و برنامه ای بود. امسال نسبت به سال قبل 12 درصد قسمت صنعت زیادتر برق دریافت کرد و یک همکاری فراوان خوبی بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و معامله شکل گرفت، مثلاً در مورد شهرک های صنعتی دیگر مشخص بود یک روز در هفته از 11 ظهر تا 11 شب برق قطع می شد اما مرتب، برنامه ریزی شده و از قبل اعلام شده.
مجری: پس نشان معناداری در میزان تولید ما نداشت؟
وزیر صمت: برای چی، یک روز در هفته قطعی در تولید و فولاد و در صنایع دیگر داشتیم ولی چون این مرتب بود یک هماهنگی فراوان فشرده و دقیق بود، بی برنامه نبود، مرتب بود و به نوعی دلیل شد که ما کاهش تولیدمان برای قطع برق فراوان کمتر شود.
فاطمی امین: آمار فراوان است شاید بتوانم یک به یک بگویم طولانی شود، الیاف پلی استر پنج درصد زیادتر، نخ 11 درصد، کفش 21 درصد رشد، تراکتور 58 درصد افزایش تولید.
وزیر صمت: در مورد ماشین به طور ویژه کمی دقیق تر بگویم چون آمار فراوان جذاب است خودرویی همانند مینی بوس و اتوبوس 120 درصد زیادتر نسبت به پارسال تولید شده، کشنده، کامیون و کامیونت 148 درصد زیادتر. در مورد خودروی سواری، چون من پنج ماهه دارم، هنگامی می گوییم یعنی تولید کامل، این که ما یک تعداد خودرویی تولید کنیم و برود کف کارخانه به نام خودروی ناقص فراوان معیار قرار نمی گیرد.
فاطمی امین: امسال نسبت به پنج ماهه اول پارسال خودروی کامل 279 درصد زیادتر تولید شده یعنی در پنج ماه اول سال قبل 88 هزار ماشین کامل تولید شده بود، امسال 134 هزار دستگاه، تمامی ارقام در تولید و معامله علامت می دهد که خوشبختانه قسمت اقتصادی، قسمت صنعت و معامله یک روند رو به رشدی دارد و ان شاء خدا این تداوم داشته باشد.
مجری: این که هیچ گونه تغییری در تحریم های ظالمانه ای که امریکایی ها بر ضد جمهوری اسلامی تدارک دیدند ساختن نشده پس چگونه هم تولید ما افزایش پیدا کرده و هم صادرات؟
وزیر صمت: برای این که فکر ما عوض شده، ما چشم به راه نیستیم اون سو دنیا برای ما چه تصمیمی می گیرند. برای این که اعتقاد داریم مسائل ما باید توسط خودمان حل شود و قابل حل است. چند مثال بزنم اتفاقاتی در یک سال قبل افتاده که قابل توجه است؛ یکی از موضوعات گفت و گو بازار و قیمت هاست. ما در وزارت صمت عمدتاً درگیر کالای صنعتی هستیم، مواد غذایی، لبنیات و گوشت زیادتر به وظیفه جهاد کشاورزی است، من در مورد حوزه خودمان مثال می زنم. ما در یک سال قبل ساز و کارهای بازارها را اصلاح کردیم، مثلاً سیمان که ممکن است فراوان از مردم نسبت به اون اطلاعاتی داشته باشند. در شهریور ماه قبل بود که دولت کارش را شروع کرد، اون وقت برای این که برق قطع شده بود قیمت های سیمان فراوان افزایش قابل قبولی داشت. اون وقت ما متمرکز شدیم در طول یک و نیم ماه قیمت سیمان را برگرداندیم به قیمت قبل از قطعی برق، که برای همه یک کمی شگفت آور بود. می گفتند در ایران یک کالایی گران شود دیگر بر نمی گردد. این اتفاق افتاد اما دو ماه طول کشید. امسال مجدد همان در خرداد ماه که قطع برق ها شروع شد یک فضای روانی شکل گرفت که قیمت برق دارد قطع می شود، تولید سیمان کاهش پیدا می کند. دو هفته ما افزایش قیمت داشتیم مجدد برگشت.
فاطمی امین: سال قبل یک و نیم ماه طول کشید توانستیم بازار را تنظیم کنیم، این بار دو هفته. این دو هفته هم فقط فضای روانی بود. چه اتفاقی افتاده؟ یک خبر مهم باید خدمت هموطنان بدهم؛ خبر خوب این است که تولید افزایش پیدا کرده، سرجمع تولید. خبر خوب این است که صادرات ما افزایش پیدا کرده، اما خبر مهم این است که ما علاوه بر کارهای روزمره ای که در وزارتخانه داریم، مسائل را به طور اساسی حل می کنیم، یک تحولی را ساختن می کنیم در حوزه بازار کالاهای منبع پایه همانند سیمان و فولاد ساز و کارهایی را ساختن کردیم که این ساز و کارها خودکنترل هستند و بازار را تنظیم می کنند. یک مثال دیگر بزنم: بازار فولاد اگر خاطرتان باشد در اسفند و فروردین قیمت های جهانی فراوان زیاد افزایش پیدا کرده تحت نشان مناقشه ای که در اوکراین اتفاق افتاد، ولی بازار فولاد در ایران کاملاً لطیف رفت بالا و کاهشی شد تا جایی که قیمت میلگرد در ایران با ترکیه 50 درصد اختلاف قیمت داشت. صادرات هم ممنوع نبود، طبیعی است که هنگامی اون سو مرزها یک بدن فولاد می شود 980 و 900 دلار این سو هم فراوان سریع باید خودش را به اون برساند چون همه تلاش می کنند صادر کنند و قیمت ها افزایش پیدا کند ولی این اتفاق نیفتاد. بدون این که حتی یک پرونده تعزیراتی شکل بگیرد، تنظیم بازار شکل گرفت اون هم فقط برای اصلاح ساختارها و ساز و کارها بود.
وزیر صمت: اون سؤال شما؛ پاسخش این است دولت مردمی عمیقاً اعتقاد دارد که مسائل ما داخلی هستند، خودمان باید حلشان کنیم، البته تأثیراتی ممکن است بگذارد در تحولات خارجی اما چشم به راه ماندن برای اون و بی تصمیمی بدتر از تصمیم بد است، این که شما حرکت می کنی و تصمیم می گیری خودش فراوان با ارزش و مهم بودن دارد اما خوشبختانه این تصمیماتی که گرفته شد هم توانست مؤثر باشد و کار را فراوان رو به رشد ببرد.
مجری: دولت سیزدهم یکی از راهبردهایی که در حوزه سیاست خارجی دنبال کرده این است که ما نشست و بلند شد های دیپلماتیک مان به اقتصادمان گره بخورد یعنی یک آورده اقتصادی داشته باشد و الا استفاده ای ندارد و سیاست متوازن در حوزه سیاست خارجی را دنبال کرده صرفاً گفت و گو کشورهای اروپایی نیست بلکه امریکای لاتین یا آفریقا یا آسیای جنوب شرقی را هم مد نظر قرار داده، چه مقدار این داستان مؤثر بوده در روند صادرات ما و این که نشست و برخواست های دیپلماتیک به داستان معامله ما وصل شود؟
فاطمی امین: قطعاً مؤثر است، یک بخشی از تعاملات تجاری یک زیرساخت های سیاسی می خواهد، ما با فراوان از کشورها روابط سیاسی فراوان مطلوبی داریم، همان مثالی که زدم بلاروس، روسیه، سوریه، پاکستان، عمان، قطر و فراوان از کشورها، اما متأسفانه سطح روابط اقتصادی ما فراوان پایین تر از سطح روابط سیاسی است، این یک نقیصه است که ما روی اون متمرکز شدیم و نتیجه اش هم مشخص شد یعنی حجم بالایی از صادراتی که اتفاق افتاد به همه کشورها گویای همین گفت و گو است.
مجری: شما هنگامی سکان صمت را به دست گرفتید یک سری وعده هایی دادید، الان چه مقدار در حوزه صنعت ماشین به اون وعده ها عمل شده و شرایط را الان خودتان چطور ارزیابی می کنید؟
وزیر صمت: ماشین قسمت کوچکی از کار ما است، وزارت صنعت، معدن و معامله 25 درصد تولید ناخالص داخلی سرزمین را مدیریت می کند، این یک چهارم است، ماشین چیزی حول و حوش یک درصد است یعنی سهم فراوان پایینی است اما فراوان جذاب است و در موردش فراوان صحبت می شود.
فاطمی امین: صنعت خودروی ایران چالش های جدی و عمیقی است، بیماری مزمنی دارد که این را باید مداوا کرد یعنی راه حلش این نیست که پاکش کنیم و شکل مسئله را کنار بگذاریم. قبلاً هم اعلام کردیم یک برنامه چهار ساله تدوین کردیم برای صنعت خودروی ایران که در دو سال اول به نیمه راه که برسیم نقطه عطفی خواهد بود، بسیاری از مسائلی که با اون مواجه هستیم برطرف خواهد شد الان حدود هشت ماه قبل چون از دی ماه پارسال ما این کار و برنامه را شروع کردیم، دستاورد فراوان خوبی داشت. ما همان وقت در آذر و دی پارسال 170 هزار ماشین ناقص در پارکینگ ها وجود داشت، الان اینها هفت هزار و 300 تا است یعنی کاملاً مسئله حل شد.
مجری: چگونه حل شد؟
وزیر صمت: ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کارهای فراهم قطعه ها، هنگامی که یک ماشین درون خط تولید می شد دو ساعت تا سه ساعت سپس خارج می آید، کل یک ماشین با یک تقسیم بندی سه هزار قطعه است، یک قطعه نباشد ماشین می شود ناقص؛ به همین خاطر مدیریت این صنعت پیچیده است، شما مثلاً در پتروشیمی، فولاد و کاشی احجام بالا هستند اما فراوان تنوع در مواد اولیه نداریم پس مدیریت آنجا ساده تر می شود.
فاطمی امین: هنگامی شما می خواهید یک کالایی را تولید کنید که چهار هزار تا پنج هزار از اون باید تولید شود هر کدامش حدود چهارهزار قطعه است و باید در طول سه ساعت این قطعه ها روی هم سوار شوند و خارج بیایند، پس یک قطعه اگر نباشد؟! این برای چی قطعه به وقت فراهم نمی شود یا توصیه گذاری به وقت نشده، پولش پرداخت نشده، اون قطعه ساز به وقت تحویل نداده، انواع حالت هایی که ممکن است نزد بیاید. این که ما می گوییم الان دیگر ماشین ناقص تولید نمی شود خبر فراوان مهمی است، علامت دهنده این است هم تولید بالا رفته و هم خودروهایی که کف بودند و ناقص بودند کامل شدند و هم یک خودروی ناقص فراوان کم و در حد همان استاندارد و فراوان هم خوب تر از استاندارد زیادتر.
مجری: شنیدم قراردادهایی با شرکت های علم بنیان بسته شده که برخی قطعاتی که نزد از این ما مجبور بودیم از خارج درون کنیم در درون سرزمین تولید می شود و همین داستان دلیل شده تا خودروهای کف انبار یا ناقصی به سرعت تکمیل شود و در اختیار مشتری ها قرار بگیرد؟
وزیر صمت: نه، عمده نقص خودروهای سال قبل این تراشه های الکترونیکی بود که در ئی سی یو، ای سی یو استفاده می شد و هنوز وارداتی است و تاریخ می برد تا تولید درون شود اما نکته شما صحیح است، نمایشگاهی دو هفته نزد برگزار شد در مورد تحول صنعت ماشین، تعدادی از شرکت های علم بنیان وجود داشتند و کارهایشان را آنجا ارائه دادند، یکی از کارهای فراوان مهم همین ئی سی یو بود که چندین شرکت دیگر دارند این را می سازند و تولید می کنند و خوشبختانه طبق اون برنامه کلانی که ما داریم و اون هم این است که ما برای هر صنعت یک دانشگاه را باهم متصل کنیم این اتفاق در صنعت ماشین افتاد.
فاطمی امین: دانشگاه علم و صنعت که دانشکده ماشین و راه آهن دارد در کنار صنعت ماشین قرار گرفت و یک کار مشترکی را شروع کردند. این علم بنیانی یعنی هم استفاده از شرکت های علم بنیان و هم این که ما یک دانشگاه را بیاییم به یک صنعت متصل کنیم، خوشبختانه با کار مشترکی بین وزارت علوم، تحقیقات و علمی و وزارت صنعت، معدن و معامله انجام شد و اتفاق افتاد.
وزیر صمت: در صنعت ماشین؛ اولین مسئله ای که باید حل می شد همین بود که ما در تولید به یک ثبات برسیم و هم به لحاظ تیراژ تولید و هم به لحاظ خودروهای ناقص اما قدم های بعدی باید برداشته شوند که شروع شده، یکی از نکات ایمنی ماشین است، این یک آمار وحشتناکی است که 30 درصد از قطعه ها یدکی ماشین یا قاچاق هستند یا تقلبی، مواردی را در اراک پیدا کردیم یک واحدی این کمک فنرهای دسته دوم را مرتب می کرد، رنگ می کرد و با بسته بندی شکیل عرضه می کرد و با جان مردم بازی می کند.
فاطمی امین: فراوان وقت ها هنگامی می گوییم کیفیت ماشین پایین است گاهی برای قطعه ها نامرغوبی است که استفاده می شود. یک خبر خوب بدهم امروز که من خدمت شما هستم بیش از 230 میلیون قطعه کدرهگیری خورده، یعنی مشخص است که این محصول کجا تولید شده، با کدام شرکت توزیع کننده و در کدام فروشگاه عرضه می شود.
مجری: یعنی هم پیشگیری می کند از قاچاق و هم پیشگیری می کند از تقلب؟
وزیر صمت: کالای تقلبی، 130 هزار نوع قطعه ماشین از هم تفکیک شده یعنی ما 130 هزار تا شناسه دادیم که اینها هم در قطعه برنامه مواجهه با قاچاق هستند که در صنعت ماشین مؤثر است.
فاطمی امین: الان سو و سویی که صنعت خودروی ایران دارد این است که بیاید به سو بُن سازها یا پلتفرم های مشترک، در همین دو هفته قبل چهار شرکت خصوصی با هم یک کار جدیدی را شروع کردند که از یک پلتفرم و از یک بن سازه برای خودروی خود استفاده کنند قبلاً این چهار تا هر کدام جداگانه قطعه ها درون می کردند، هر کدام یک بخشی را داخلی سازی می کردند، خدمات پس از فروش شان متنوع بود، فراوان پر هزینه این کار انجام می شد، هنگامی این کار انجام شود یعنی یک بن سازه چهار نوع ماشین، قیمت فراوان زیاد کاهش پیدا می کند و خدمات راحت می شود.
مجری: یعنی چهار نوع ماشین از یک شرکت یا از سایپا و ایران ماشین هر دو مشترک؟
وزیر صمت: اون شرکت هایی که بودند شرکت ماموت، زامیاد، فکر می کنم در منطقه آزاد ارس است، چهار شرکت هستند که این کار را باهم انجام دادند. یا بین ایران ماشین و سایپا این اتفاق افتاد و توافق دیگری شکل گرفت. اینها همه اتفاقاتی است که می افتد قیمت ماشین را کاهش دهد و کیفیت را افزایش دهد. در همین نمایشگاه هم بیش از 10 محصول جدید معرفی شد، محصولاتی که از امسال تا آخر سال آینده جایگزین خودروی قبلی می شود و فضای صنعت ماشین را عوض می کند.
مجری: یکی از موضوعاتی که به زندگی عادی مردم مربوط است خودروهای اقتصادی است که در همه جای دنیا هم به نام یک راهبرد شرکت های عظیم خودروسازی مدنظر قرار می دهند که افراد با سطح درآمدی مختلف بتوانند حداقل نیاز خودشان را به خودروهای با قیمت پایین حل کنند، الان وضعیت مان چطور است؟ به نظر می رسد که زیرساخت ها برای خودروی اقتصادی آماده شده، الان شرایط از دید شما به نام وزیر صمت چطور است؟
فاطمی امین: خودروی اقتصادی یکی از حلقه های مفقوده سبد ماشین در ایران است، ما خودروهایی همانند شاهین، تارا، دارم که در حال تولید است و در آینده تولید می شود همانند آریا، ریرا، اطلس، اینها همه خودروهایی هستند که در محدوده قمیتی 400، 500 میلیون تومان است.
وزیر صمت: ما خودروهای باکیفیتی که خودروی اقتصادی محسوب شوند نداریم، تیبا، ساینا شاید خودروهای اقتصادی باشند که کیفیت مطلوب را ندارند.
فاطمی امین: خودروسازان دو کار را به طور موازات شروع کردند و ما مدیریت و نظارت می کنیم، یکی این که یک خودروی اقتصادی در ایران تولید شود که یک نمونه اش در نمایشگاه عرضه شد، خودروی اقتصادی دیگر هم دارد کار می شود که اون هم قابل توجه است اما این سال آینده نتیجه خواهد داد.
وزیر صمت: اگر در طول 18 ماه از تاریخ طراحی تا بازار یک ماشین تولید شود تاریخ فراوان مطلوبی است که برنامه ریزی شده در همین 18 ماه اتفاق بیفتد. می خواهم بگویم که کمتر از 18 ماه ابداً در استاندارد جهانی نیست که یک ماشین از تاریخ تغییر تا عرضه به بازار بیاید.
فاطمی امین: پس این ماشین اواسط سال آینده می آید، امسال را چه کار کنیم؟ امسال را روی واردات حساب دوباره کردیم. در آیین نامه واردات که اخیراً در دولت مصوب شد، اولویت واردات به خودروهای اقتصادی داده شده، این از دو منظر است؛ هم از این منظر که تعداد خودروی بیشتری درون شود و خودروهای وارداتی برای عموم مردم قابل استفاده باشند، صرفاً خودروهای لوکس درون نشود. و دوم این که همین ماشین هم کم کم ساخت درون شود.
وزیر صمت: امسال را عمدتاً با واردات این کمبود و نقص را در سبد محصولات جبران می کنیم و در سال آینده ان شاء خدا با خودرویی که شما در عکس مشاهده کردید و همین طور ساخت درون خودروهایی که امسال درون خواهند شد.
مجری: یکی از مؤلفه های سه گانه تحت وظیفه شما معدن است و ظرفیت بالقوه ای به نام پیشران اقتصادی می تواند داشته باشد، راهبرد شما در یک سال قبل در این زمینه چطور بوده است؟
فاطمی امین: در معدن ما عقب ماندگی هایی داریم، حضرت آقا هم در ملاقات اخیری که خدمتشان بودیم به این قضیه نشانه کردند، یکی از عقب ماندگی های جدی ما اکتشافات است. من باید به نوعی متأسفانه استفاده کنم ما سناخت صحیح و دقیقی از ذخایر معدنی مان نداریم، یک اکتشافاتی انجام شده جسته و گریخته با دقت های نه چندان قابل استفاده و بنابراین می توانم بگویم با این که الان ما به لحاظ معدنی با ذخایر معروف در رده مناسبی در دنیا قرار داریم اما هنوز فراوان بیش از این ها باید کار اکتشاف شکل بگیرد.
وزیر صمت: یکی از اولین کارهایی که در حوزه معدن سال قبل شروع شد همین داستان اکتشافات بود، ما این را در خراسان جنوبی شروع کردیم به طور مشخص بیش از 600 سطح انتخاب شده که این سطح ها یک به یک بیایند و کار اکتشاف شکل بگیرد.
فاطمی امین: پارسال در مهرماه این کار در خراسان رضوی شروع شد در ادامه اون در کردستان در حال انجام شدن است، در آذربایجان غربی و آرام در یک برنامه مشخص کل سرزمین را اون جاهایی که امیدبخش هستند را لباس می دهد و جذاب توجه است که در کاری که انجام شد در خراسان رضوی که معمولاً سه سال طول می کشید، یک ساله انجام شد و ذخایر فراوان ارزشمندی هم اکتشاف شد که به زودی این را اعلام خواهیم کرد. پس یکی از موضوعات؛ داستان اکتشافات است.
وزیر صمت: این که ما ندانیم چه داریم و کجا داریم؟ نقص فراوان بزرگی است. علاوه بر این که ما کار اکتشافات را سرعت دادیم و جلو بردیم، یک کار دیگر هم انجام می دهیم، ترازنامه مواد معدنی، این که اگر ما این اندازه ذخایر داریم، این اندازه داریم واردات می کنیم، این اندازه صادرات می کنیم، این اندازه استفاده برداری می کنیم، دقیقاً چقدر ثروت ته اون مانده این وجود نداشته تا الان.
فاطمی امین: یک ترازنامه ای که ذخایر معدنی سرزمین را هر سال شرح دهد شروع شده است، یکی از موضوعات دیگری که ما در حوزه معدن داریم گفت و گو حقوق دولتی است، یک حرکت قابل توجهی سال قبل در اخذ حقوق دولتی داشتیم یعنی نسبت به سال قبل از اون دو برابر و چهار برابر شد و امسال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد، این ثروت مردم است که باید به درستی توسط دولت اخذ شود و در خزانه سرزمین استفاده شود
وزیر صمت: یکی دیگر از موضوعات مهم، داستان استفاده برداری از معادن است؛ بخشی از معادن مان به دلایل مختلف فعال نیستند البته قریب به اتفاق معادن عظیم و اقتصادی فعالند، اگر معدنی غیرفعال است عمدتاً برای مصالح ساختمانی همانند سنگ های ساختمانی و شن و ماسه که به لحاظ قسمت ساختمان باید فعال شوند یا معادنی که به لحاظ حقوقی وابسته مشکل هستند، البته ما روی معادنی که غیرفعال هستند متمرکز شدیم.
فاطمی امین: ما کلاً 11 هزار معدن داریم که به لحاظ تعداد، تعدادی از آنها غیرفعالند، در سه ماه آینده 1200 تا از این معدن ها به مزایده گذاشته و فعال می شوند. موضوعات متنوع دیگری هم هست همانند داستان ماشین آلات که قراردادهای فراوان خوبی بین شرکت های ایرانی و سازندگان خارجی ماشین آلات معدنی منعقد شده که ماشین آلات را بتوانیم اون کمی که قابلیت ساخت در درون سرزمین نیست درون شود و اون حوزه را فعال کند. در حوزه معدن اتفاقات فراوان خوبی در حال اتفاق افتادن است.
مجری: رئیس جمهور در سفری که به کرمان داشتند گفت و گو احیای معادن را مطرح کردند به مخصوص زیادتر معادن کوچک و متوسطی هستند که بعضاً مشاهده می شود بنا به دلایلی راکد یا غیرفعال یا تعطیل هستند برای اینها تدبیر اندیشی شده؟ بخشی از این ها اندوخته گذاری واجب نشده یا برخی از اینها گفت و گو قوانین است و موضوعات متنوعی دلیل شده که اینها فعال نباشند، وزارت صنعت چه کرده؟
وزیر صمت: یکی از کارهایی که در تیرماه انجام شد، نزدیک 320 مقرره چه دستورالعمل، بخشنامه، مصوبه در حوزه معدن داشتیم که این کار را فراوان پخش می کرد یعنی این امکان وجود داشت که یک نفر مراجعه کند مبتنی بر یک مصوبه محق اش است، مبتنی بر یک مصوبه دیگری به او بگویند اجازه کوشش نداری. ما تمام این 320 مصوبه را یکپارچه کردیم که کلاً 80 صفحه کل مقررات حوزه معدن و تمام مصوبات قبلی ابطال شد یعنی یک انسجام و یکپارچگی در مقررات ساختن شد که می تواند فراوان راهگشا باشد.
فاطمی امین: یکی از کارهایی دیگری که در قطعه همین اصلاح مقررات انجام شد، این بود که هنگامی می خواهیم معدنی را به مزایده بگذاریم چون طبق قانون معادن، صرفاً می شود از راه مزایده معدنی که در اختیار دولت باشد واگذار کرد، این الزام و شرط را گذاشتیم که اگر کسی تولید کننده باشد یعنی فرآوری مواد معدنی را انجام می دهد در دریافت معدن اولویت داشته باشد، بعضاً مشاهده می شد کسی می آمد یک معدنی را می گرفت یا توانایی فنی یا مالی نداشت یا دلالی می کرد، عملاً اون اقتصاد سرزمین در جهت فرآوری حرکت نمی کرد، این در اون لحاظ شد.
وزیر صمت: یکی از کارهایی که دارد انجام می شود این است که برای معادن کوچک که ممکن است غیراقتصادی باشند یک سری زیرساخت هایی همانند جاده و برق را شروع کردیم که حتی از قبل هم بوده اما تشکیل شده که زیرساخت ها آماده شود که استفاده از معادن را آماده کند و نکته آخر هم مزایده است که این معادنی که وقت ها بلاتکلیف بوده همه شناسایی شدند، اسناد مزایده شان مهیا شده و یک باره در طول سه ماه در استان ها، هر استانی هر ماه چند استان مزایده برگزار خواهد شد و همه اینها را می تواند فعال کند.
مجری: یکی از راهبردهایی که کشورهای عظیم صنعتی ابتدای کار شروع کردند گفت و گو جایگزینی واردات بوده یعنی اول پیشگیری می کردند از واردات و کالا را در درون تولید می کردند که زمینه آماده شود بعداً توسعه و تثبیت صادرات را دنبال کردند، وزارت صمت در زمینه پیشگیری از واردات کالاهایی که در درون سرزمین تولید می شود چه راهبردی دارد؟ برای چی که برخی زمان برخی از کالاهایی درون سرزمین می شود که هنگامی اسمشان گفته می شد بسیاری از زمان فراوان تأسف بار و برخی زمان فراوان مضحک بود که این در درون سرزمین است و دارد واردات هم شکل می گیرد.
فاطمی امین: چند کار انجام شده از قبل، یکی گفت و گو ممنوعیت واردات است؛ یک فهرستی از کالا نزدیک به دو هزار قلم کالا به لحاظ این که در درون ساخته می شود ممنوعیت واردات دارند. علاوه بر گفت و گو ممنوعیت، داستان تعرفه هاست؛ تعرفه ها با توجه به این که یک کالا چقدر امکان ساخت داخلش وجود دارد از بین چهار درصد تا 95 درصد تعرفه دارد و این به نوعی واردات را تنظیم می کند اما عمده چالش بر سر کالاهایی است که ابهام در موردشان وجود دارد که ساخت درون است یا نیست.
وزیر صمت: یک سری کالا مشخص است که ساخت درون دارد می شود با تعرفه یا ممنوعیت جلویش را گرفت یا ساخت کالایی که مشخص است که اینها امکان ساخت شان در درون نیست، این هم واردات انجام می شود. اما در مورد یک طیفی از کالاها ابهام وجود دارد یعنی یک عده مدعی اند که ما این را می سازیم، یک عده مدعی اند که این کیفیتی که در درون سرزمین است یا قیمت و تاریخ تحویلش، اون حدی که مورد صبر باشد نیست و باید این کار را درون کرد.
فاطمی امین: ما یک ساز و کاری را اخیراً روی این قضیه طراحی کردیم که مرحله آزمایشی اش تمام شده، به زودی به طور پهناور اجرایی خواهد شد که هر کسی کالایی می خواهد درون کند می آید در این سامانه اون کالاهایی که مبهم هستند ساخت درون دارد یا ندارد، در اون سامانه مطرح می شود به فاصله دو هفته اگر کسی تولید کننده باشد می آید احراز می کند اون زمان اگر توافق نتیجه شد اتفاق می افتد اما اگر اختلاف بود یک هیئتی قضاوت می کند و فراوان سریع این کار جمع می شود.
وزیر صمت: قبل از اجرای این طرح شاید چندین ماه طول می کشید و با نواقص زیادی انجام می شد. در مجموع با این سه ساز و کار یعنی اون بحثی که در ممنوعیت داریم، بحثی که در تعرفه ها داریم و این ساز و کار تشخیص کالای ساخت درون تا یک حدی مدیریت می شود، اما کار اصلی این است که ما از تولید درون حمایت کنیم یعنی تلاش کنیم با فراهم اندوخته در تفریح، با زیرساخت هایی که آماده می کنیم امکان تولید با کیفیت و با مقدار کافی را در سرزمین آماده کنیم که کلاً واردات منتفی شود.
فاطمی امین: در بسیاری از کالاها هرچند خارجی اش هم وجود دارد اما ابداً اون کیفیت و قیمت داخلی کاملاً رقابت پذیر می کند و کسی ابداً نیاز ندارد که وارداتی انجام دهد.
مجری: حرکت فراوان خوبی در یکی دو سال قبل در زمینه واحدهای صنعتی که با مشکلات متعددی مواجه بودند شروع شده، یا فراهم مواد اولیه یا فراهم نقدینگی یا فراهم اندوخته در تفریح یا ابداً خود مدیریتش مدیریتی بود که نمی توانست این کار را کند، حالا واحدهای صنعتی عظیم با تعداد زیادی کارگر در اون فعال بود که الحمدلله الان این حل شده، الان با واحدهای این گونه مواجه هستیم که اگر نیاز باشد مجدد یا قوه قضائیه و دولت در آنها دخالت کنند تا به حالت فعال در بیایند؟
وزیر صمت: بله. ما هنوز واحدهای زیر ظرفیت و غیرفعال داریم اما چند کار انجام شده که این مسئله باید به طور ریشه ای باید حل شود.
فاطمی امین: من به چند کار زیرساختی نشانه کنم یکی از این کارها اندوخته در تفریح است یعنی بسیاری از واحدهای تولیدی شکایت دارند که ما به اندازه کافی اندوخته در تفریح نداریم.
وزیر صمت: دو کار را ما با همکاری بانک مرکزی که جای سپاسگزاری دارد از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با هم شروع کردیم که این مسئله را به طور اساسی حل کنیم. یکی از آنها این است که هنگامی یک واحدی می آید تسهیلات می گیرد این اقساط و مبالغ تسهیلات به حساب فروشنده واریز شود، اگر من یک واحد تولیدی ام می آیم می گویم 500 میلیارد تومان، 10 میلیارد تومان اندوخته در تفریح می خواهم با ساز و کاری که الان اجرایی می شود و از سال نزد شروع شده اینجا من باید یک شکل حساب الکترونیکی را ارائه دهم به بانک از راه سامانه جامع معامله، در این صورتحساب مشخص می شود که فروشنده چه کسی است و بانک پول را مبتنی بر این صورتحساب به حساب فروشنده واریز می کند، این دلیل می شود که انحراف منابع فراوان زیاد کاهش پیدا کند یعنی نیایند یک سری افراد و اشخاصی به نام تولید منابع را بگیرند ببرند در بازار مسکن، سکه، طلا، ارز و هم کوشش غیر مولد انجام دهند و هم منابع را از قسمت تولید خارج کنند، این کار فراوان نشان می گذارد و می تواند منابع را در تولید نگه دارد.
فاطمی امین: این کار در سال قبل مطرح شد، زیرساخت هایش مهیا شد، مصوبات لازمش داده شد و طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت امسال باید 70 درصد تسهیلاتی که به قسمت های تولیدی داده می شود در قطعه همین پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب به حساب فروشنده واریز شود.
وزیر صمت: یکی دیگر از کارهایی که شروع کردیم روی گفت و گو اندوخته در تفریح؛ فراهم مالی زنجیره ای است که این هم سال قبل شروع شد و در ماه قبل رشد فراوان خوبی داشته، در یک ماه قبل معادل هفت هشت ماه قبل تسهیلات از این راه پرداخت شده این هم به جای این که منابع و تسهیلات را به یک بنگاه دهد به یک زنجیره می دهد که این دلیل می شود حداقل 40 درصد منابع موجود خوب تر استفاده شود.
فاطمی امین: کارهایی در مورد خدمات کسب و کار شروع کردیم؛ این کار فراوان مهمی است اون هم این است که فراوان از واحدهای تولیدی یک چالش هایی با علمی دارند، در حوزه حقوقی، بازاریابی، فراهم مالی مشکلاتی دارند، یک سرفصل جدیدی را ما دوباره کردیم به نام بازار خدمات کسب و کار تا الان کسانی بودند که مشاوره می دادند هم ممکن بود ناقص باشد یا صلاحیت نداشته باشند، یک کسانی هستند که این خدمت را می خواهند اما نتمی توانند اون مشاور واجب را پیدا کنند.
وزیر صمت: در این کاری که شروع شده ما یک بازاری را داریم شکل می دهیم به نام بازار خدمات کسب و کار، این خدمات حداقل 30 درصد از چالش های بنگاه ها را حل می کند، این هم شامل مشاوره کار می شود، مشاوره روانشناسی و حقوقی می شود، هم خدمات فراهم مالی می شود که می تواند کار را به نوعی چالش هایی که در مکان کسب و کار وجود دارد حل و دوره کند یا داستان دیگری که در مورد مواد اولیه انجام شده، ما در بسیاری از موارد سهمیه بندی را حذف کردیم، یک چالشی که در بسیاری از واحدها وجود دارد مواد اولیه به اندازه کافی ندارند که این کار در اکثر حوزه های فلزی انجام شده، در حوزه پتروشیمی هم جدیداً شروع شده است.
مجری: دولت تصمیم گرفته که تا آخر شهریور ماه همه نهادها، دستگاه ها و وزارتخانه ها به پنجره واحد دولت الکترونیک وصل شوند، الان وزارت صمت کجای این داستان قرار گرفته، آیا پیشرفت مورد رضایت شما هست؟
فاطمی امین: این کار دو مرحله بود؛ یک مرحله سال قبل که تمامی مجوزها یکپارچه و از راه یک درگاه و با یک استاندارد ارزیابی شوند که سال قبل این کار انجام شد و تمام مجوزهایی که در صنعت، معدن و معامله داشتیم به اون سامانه متصل شد، این چیزی که برای شهریور ماه امسال است این است که یک حساب کاربری واحدی ساختن شود، من نخواهم با وزارت نیرو کار دارم با یک حساب کاربری کار کنم، هنگامی با وزارت صنعت کار دارم با یک حساب کاربری دیگر، این یکپارچگی را ساختن کند که کار را می تواند فراوان تسهیل کند و این مورد را ما در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم در موعد مقرر انجام شود.
مجری: الان وضعیت شناسه کالا چطور است؟
وزیر صمت: شناسه کالا یک زیرساخت فراوان مهم است، خوشبختانه ما در اکثر حوزه هایی که شروع کردیم به حد فراوان بالایی رسیده، من در مثال حوزه قطعه ها یدکی گفتم 130 هزار شناسه کالا در حوزه قطعه ها یدکی صادر شده، که با شتاب فراوان مناسب نزد می رود و تقریباً ما هیچ چالشی نداریم چون فراوان از کارها را منوط به این می کنیم یعنی اون گفت و گو تسهیلات که نشانه کردم هنگامی می خواهید یک صورتحساب الکترونیکی صادر شود باید شناسه کالا درج شود، خوشبختانه برای اکثر کالاها این کار اتفاق افتاده یا در واردات هنگامی یک کالایی دارد ثبت توصیه می شود باید شناسه کالا ثبت شود. در تمام قسمت هایی که شناسه کالا الزامی شده، عمدتاً ما تمام شناسه ها را صادر کردیم و موارد جزئی مانده که در حال پیگیری است.
مجری: یعنی سامانه جامع معامله عملیاتی شده، چون برخی زمان شنیده می شود از گوشه و کنار که برخی نهادها و دستگاه ها اون کمی که حتی قانون الزام کرده که آنها بپیوندند به نظر می رسد که به اون نپیوستند.
فاطمی امین: ما فقط در مورد یک دستگاه این چالش را داریم و اون هم گمرک است که برای نوع قراردادی که با پیمانکارشان داشتند و اون مسئله و مشکل قراردادی شان حل شد و هنوز اون اتصال کامل البته اطلاعات اولیه رد و بدل می شود و مشکلی ما نداریم اما ما یک سطح بالاتری از تعاملات را صبر داریم که امیدواریم با اصلاحاتی که در نظام کارفرمای پیمانکاری آنجا اتفاق افتاده، ان شاء خدا در اسرع وقت این اتفاق بیفتد.
وزیر صمت: نکته مهم اینجاست که سامانه جامع معامله هیچ وقت اون اهدافی که گذاشته شده برایش در سال قبل به جز این گفت و گو گمرک به طور کامل انجام شد اما هیچ وقت آخر ندارد، همین امروز که خدمت شما هستم، روزانه 5 میلیون تراکنش در این سامانه اتفاق می افتد اما هر روز داریم این را پهناور تر می کنیم. مثلاً ما امسال شروع کردیم حقوق دولتی معادن را در قطعه سامانه جامع معامله داریم منتقل می کنیم یعنی اگر یک معدنی سنگ آهن یا مس یا آلومینا، بوکسیت تولید می کند اگر می خواهد به حلقه بعدی بفروشد باید بیاید در سامانه جامع معامله فاکتور ثبت کند.
فاطمی امین: فروشگاه ها را به سامانه جامع معامله متصل کرده ایم و اخیراً یک فروشگاه زنجیره ای را در سامانه معامله بارگذاری کرده ایم و تا آخر سال بخشی از خرده فروشی ها را متصل خواهیم کرد. مشخص می شود از یک کالا چه میزان فروخته شده است و در این طرح ساختارها اصلاح می شود و مسائل به شکل ریشه ای حل می شود.
وزیر صمت: با ورود فروشگاه ها و خرده فروشی ها به سامانه جامع معامله، خروجی فروشگاه ها مشخص می شود که در هر فروشگاه چه کالایی با چه قیمتی و به چه تعدادی فروخته شده است. مبادلات شفاف می شود و در این شرایط گران فروشی و احتکار دیگر معنا ندارد، چون هنگامی قیمت را ثبت می کند اگر بالاتر از حد مجاز باشد فراوان زودتر از اون که اون شهروند بیاید و تماس بگیرد ما این را فهمیدیم یعنی سیستم مشخص می کند و پیگیری می شود.
منبع: تسنیم
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[ad_2]