[ad_1]
با اعلام رسمی شرکت بایدو، ربوتاکسی های بایدو در چند شهر چین مستقر شدهاند. این شرکت تصمیم دارد به رقیب جدی تسلا در زمینه ماشین خودران بدل شود.
بایدو، رقیب گوگل در بازار موتورهای جستوجو است که الآن تصمیم گرفته با اندوختهگذاری در زمینه تاکسیهای بدون سرنشین یا ربوتاکسی درون رقابت عظیم بینالمللی در این زمینه شود. این شرکت مجوزهای واجب را دریافت کرده است تا تاکسیهای کاملاً خودران و بدون رانندهی خود را در دو شهر چین مستقر کند. رویترز در گزارشی مدعی شده که این اولین باری است که چین چنین مجوزی را صادر می کند.

زیادتر بخوانید: ماشین برقی 300 هزار دلاری کادیلاک رونمایی شد
ربوتاکسی های بایدو رقیب جدید تسلا
این شهر ها عبارتند از شهر مرکزی ووهان چین و چونگ کینگ که به تاکسیهای رباتیک تجاری اجازه دادهاند بدون نیاز به وجود راننده در درون ماشین، مسافران را جابهجا کنند. بایدو میگوید مجوزهایش از امروز درون مرحلهی اجرایی میشود.
در ابتدا قرار است گروهی شامل پنج تاکسی رباتیک بایدو در هر شهر (در شهر ووهان از ساعت ۹ تا ۱۷ و در شهر چونگکینگ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰) کوشش کنند. ناحیهی سرویسدهی ربوتاکسی های بایدو ۳۰ کیلومترمربع از منطقهی یونگچوان شهر چونگکینگ و ۱۳ کیلومترمربع از منطقه توسعهی اقتصادی و تکنولوژیکی ووهان را دربر میگیرد.
در اواسط سال 2022 میلادی، شرکت Pony.ai با اندوختهگذاریهایی که از سو شرکتهای Apollo Global Management و تویوتا مواجه شده بود، از دریافت مجوزهایی مخصوص در شهر پکن خبر داد تا ربوتاکسیهای خود را در ناحیهای به مساحت ۶۰ کیلومترمربع مستقر کند.
در اینجا تفاوت این دو شرکت در مجوزهای صادر شدهشان مشخص میشود؛ به نحوی که مجوزی که Pony.ai در شهر پکن دریافت کرد، اعلام میکند به وجود هیچکس روی صندلی راننده نیازی نیست؛ اما فردی متخصص باید روی صندلی مسافر جلو وجود داشته باشد.
با توجه به مجوز های صادر شده برای شرکت بایدو این شرکت در حال مذاکره با رتبههای رسمی پکن و شانگهای و شنژن است تا در یک سال آینده، مجوزهایی برای آزمایش ربوتاکسی کاملاً خودران در این شهرها دریافت کند. ظاهراً بایدو بهدنبال مستقرکردن تاکسیهایی است که خدماتشان را رایگان ارائه میدهند. تاکسیهایی که در چونگکینگ و ووهان مستقر میشوند، از مسافران هزینه دریافت میکنند
با توجه به شروع کوشش شرکت های ربو تاکسی در شهر های چین؛ ایالات متحده نیز در حال تصویب قوانین جدیدی در این حوزه میباشد . Cruise، شرکت تحت مالکیت جنرال موتورز، در آغاز سال جاری میلادی توانسته است از نهاد خدمات عمومی کالیفرنیا مجوز دریافت کند تا در برخی از خیابانهای منتخب سانفرانسیسکو در بازهی زمانی معین شده بین ساعت ۲۲ تا ۶ مسافران را با خودروهای کاملاً خودران و بدون راننده جابهجا کند. ناگفته نماند سرویسهایی که Cruise ارائه میدهد، رایگان نیست.
Apollo Go، سرویس ربوتاکسی بایدو، با اندوختهگذاری نامشخصی که هنوز هیچ منبعی اطلاع دقیقی از جزئیات اون ندارد، از تاریخ شروع به کار در سال ۲۰۲۰ تاکنون، با ثبت بیش از یکمیلیون مسافرت در ۱۰ شهر چین اقدام به ثبت رکوردی جذاب در این صنعت نوپا نموده است. بایدو میگوید تاکنون هیچ خطایی در سرویس مشاهده نکرده است.
وزارت حملوتعریف چین در نزدنویس قوانین جدیدی که برای قانونمندسازی صنعت نوظهور خودروهای خودران تصویب خواهد شد، میگوید این سرزمین باید با احتیاط و قوانین ملزم به خود استفاده از خودروهای خودران در سیستمهای حملوتعریف شهری را امکانپذیر سازد. این نهاد اذعان داشت که خوب تر است خودروهای خودران نظیر ربوتاکسیها در جادههای کمترافیک و در موقعیتهایی استفاده شوند که در شکل بروز هرگونه مشکل به راحتی امکان کنترلکردن اونها وجود داشته باشد تا ایمنی مسافران در اولویت اول باشد.
چین و ایالات متحده دست به رقابتی مستقیم برای تجاریسازی صنعت نوپای سیستمهای خودران یا همان روبوتاکسی ها زدهاند. از نوآوری علمیهای جدید تسهیل خدمت دهی به مشتریان خود گرفته تا تصویب قوانینی جدید برای صدور مجوز. دراینمیان، ایالتهایی در آمریکا همانند آریزونا به شرکتهای حملوتعریف اجازه دادهاند از خودروهای خودران بدون راننده استفاده کنند.
زیادتر بخوانید:
دیدگاه شما درباره ربوتاکسی های بایدو چیست؟ نظرات خود را در قسمت کامنتها با جونی در میان گذاشته و اخبار علمی را با ما در میان بگذارید.
[ad_2]