[ad_1]
به گفته کارشناسان هوانوردی، حفره کوچک روی پنجره هواپیماهای مسافربری تجاری که به «سوراخ خونریزی» سرشناس است در واقع یک ویژگی ایمنی مهم به شمار میرود.
این سوراخ به تنظیم فشار درون شده از کابین به شیشه های پنجره کمک میکند و این اطمینان را به وجود میآورد که اگر پنجره شکسته شود ابتدا شیشه بیرونی فرومیریزد. بنابراین خوب تر است به هیچ وجه به این سوراخ دست نزنید و اون را نپوشانید تا زمانی که در هوا هستید بتواند کار خود را بهطور موثری انجام بدهد.
به نظر میرسد که این اطلاعات که به تازگی در فضای غیر واقعی دست به دست میشود ذهن کاربران را فراوان مشغول کرده است. بسیاری اعتراف کردند که تا به حال هیچ وقت متوجه این سوراخها نشده بودند و برخی دیگر این سوال را مطرح کردند که چه اتفاقی میافتد اگر همه مسافران این سوراخ ها را بسته کنند.
زمانی که این اختراع در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت آلمانی Daimlerchrysler Aerospace Airbus ثبت شد، اینطور توضیح داده شد که این مجرای هوا به نگه داری فشار اتمسفر خارجی درون شیشه ها کمک میکند.
درون هواپیما هوا توسط موتورهایی تحت فشار قرار میگیرد که وقت حرکت از راه مجموعه ای از فنها اون را فشرده میکنند. برای نگه داری فشار کابین، حتی در ارتفاعات بالا، این هوای ورودی با استفاده از چیزی که دریچه خروجی نامیده میشود درون کابین محافظت میشود و به روشی مشابه نحوه باد کردن تایر عمل میکند. هوای پرفشار به درون کابین پمپاژ میشود و این هوا از متراکم سازی موتورها میآید.
سنسورها میزان فشار درون کابین را اندازه گیری میکنند و این دریچه، هوا را به میزانی آزاد میکند که این فشار کنترل شود. هنگامی که هواپیما پابرجا است این دریچه دوباره است و تنها زمانی شروع به بسته شدن میکند که هواپیما از روی زمین بلند شود.
به سبب کمبود اکسیژن در ارتفاعات، هواپیما باید به گونهای تحت فشار باشد که برای مسافران راحت و ایمن باشد. فشار کم، نقطه جوش درون بدن را کاهش میدهد و این میتواند دلیل جوشیدن خون و اشک شود.
هواپیماها آنقدر بالا نمیروند اما ارتفاع پرواز آنها معمولا بالاتر از قله اورست است و هوای کابین را از موتورها میگیرند. این موتورها تاریخ خود را صرف فشرده سازی هوا در جلوی هواپیما برای ساختن نیروی رانش میکنند اما در این فرآیند کمی از اون هوا را نیز خارج میکنند، رطوبت را میگیرند و برای تامین فشار اون را به درون کابین پمپاژ میکنند.
فشار هواپیماها در درون زیادتر از خارج است و این تغییر فشار همان چیزی است که دلیل میشود افراد حین پرواز در گوشهای خود حس گرفتگی کنند. برای کنترل این فشار، پنجرههای هواپیماهای تجاری معمولا از سه جداره بیرونی، میانی و داخلی و از جنس شیشه و اکرلیک ساخته میشوند.
این سوراخ های کوچک به کنترل اختلاف فشار کمک کرده و اون را به جای شیشه داخلی به سو شیشه بیرونی هدایت میکند. اگر این سوراخ وجود نداشت تمام فشار درون کابین به شیشه داخلی درون میشد. در صورتی که این فشار شیشه را منفجر کند، قاب داخلی همچنان آنقدر توانا است که بتواند فشار را نگه داری کند.
زیادتر بخوانید:
برای چی سرعت هواپیماهای مسافربری برخلاف نمونه های نظامی هیچ وقت افزایش نمی یابد؟
[ad_2]