[ad_1]
شگفت آورترین و متعجبکنندهترین فیلمها از دید سایت فیگار را فهرست کردهایم، از جمله فیلمهایی همانند Enemy و Tenet. با ما دنبال باشید.
فیلمها و سریالها راهی برای فرار از زندگی پرمشغله امروزی هستند. برخی اعتقاد دارند که این بهترین کار برای استراحت دادن به مغز و خوشی بردن از زندگی است. اما گاهی، کارگردان در بیان منظورش آشکار عمل نمیکند، که دلیل میشود تماشاگران در طول فیلم با سردرگمی مدام سر خود را بخارانند.
شگفت آورترین و متعجبکنندهترین فیلمها از دید سایت فیگار
ببینید و سرگیجه بگیرید!
در این قطعه فهرست عناوین شگفت آورترین و متعجبکنندهترین فیلمها از دید سایت فیگار را در یک دید میتوانید مشاهده کنید:
- Cloud Atlas (2012)
- Sucker Punch (2011)
- Southland Tales (2006)
- Enemy (2013)
- Mother (2017)
- The Box (2009)
- Mulholland Drive (2001)
- Tenet (2020)
- The Tree Of Life (2011)
- Tinker Tailor Soldier Spy (2011)
یک فیلم متعجبکننده به این معنی است که حتی اگر تماشاگر به دقت به اون توجه کند، دوباره هم از فهم داستان ناتوان است. این سردرگمی حتی پس از دید کردن به توضیحات موجود در یوتیوب یا ویکی پدیا برای روشن شدن داستان، همچنان ادامه دارد. فیلمهایی همانند Inception یا Memento ممکن است متعجبکننده به نظر برسند، اما پس از چند بار دید قابل درک هستند. با این حال، اینجا فیلمهای مختلفی را به اشتراک گذاشتهایم که فکر میکنیم به آسانی برای مخاطب قابل هضم نیستند.
Cloud Atlas (2012)
نزدیک به یک دهه از آخر دادن به سهگانه ماتریکس، واچوفسکیها ذهنیت خود را در Cloud Atlas تغییر دادند.
این فیلم نمونهای از فیلمهایی است که نیاز به خواندن کتاب برای درک خوب تر فیلم در اون دیده میشود، اما همیشه هم این روش کار نمیکند. کتابهای پیچیده بیشتر به اقتباس های پیچیده منجر میشوند. این فیلم بر قبل، حال و آینده شخصیتهای اصلی خود تمرکز میکند، با این حال حس میکنید که قصـه از هم گسیخته شده است، زیرا ارتباط فراوان کمی بین این حرکتهای زمانی وجود دارد و در آخر هیچ پیوندی بین اونها دیده نمیشود.
Sucker Punch (2011)
فیلم فانتزی ساکر پانچ ساخته زک اسنایدر درباره دختری است که مورد اذیت قرار گرفته است و برای انجام لوبوتومی به آسایشگاه فرستاده میشود. او از تخیل خود برای فرار از واقعیت استفاده میکند. این فیلم برای برخی خوشی قسمت است.
قهرمان قصـه، Baby Doll، آسایشگاه را به نام یک فاحشه خانه تصور میکند. او باید از آنجا متنفر باشد زیرا منظرههای خارقالعاده متفاوتی را در مورد اون مکان در ذهن خود متصور میشود (که دلیل میشود پاسخ این سوال پیدا شود که برای چی او ابتدا آسایشگاه را فاحشه خانه تصور کرد). این منظره ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، و فیلم زیادتر مانند یک بازی ویدیویی است. آخر فیلم شما را سردرگم میکند زیرا همیشه به این فکر میکنید که آیا این قصـه بیبی دال است یا قصـه شخص دیگری.
Southland Tales (2006)
قصـههای ساوتلند تنها بخاطر فرضیه خود دلیل سردرگمی می شود. یک ستاره اکشن مبتلا به فراموشی با یک ستاره فیلم بزرگسالان و همچنین یک افسر پلیس که کلید یک توطئه عظیم را در دست دارد، به سوی یک ماجراجویی به راه میافتند.
چنین قصـه پیچیدهای با سیر متقاطع مستلزم روایتی توانا است تا مخاطبان سر خود را نخاراند. این کاری است که فیلمهایی همانند Pulp Fiction به خوبی اون را انجام میدهد، و چیزی که Southland Tales باید اون را در نظر میگرفت.
Enemy (2013)
مردی پس از دیدن شخصی با ظاهری مانند خود در یک فیلم، کوشش می کند او را ردیابی کند. با وجود اینکه این یکی از فیلم های جیک جیلنهال است، اما آخر فیلم ممکن است شما را ناامید کند.
دنیس ویلنوو کارگردان چیره دستی است، اما حتی بزرگان هم گاهی زمانی میخواهند توضیح دهند فیلمشان درباره چه چیزی است، ممکن است ناتوان باشند. این فیلم فراوان زیاد به نمادگرایی میپردازد که خود این داستان میتواند متعجبکننده باشد. در این فیلم، آخر قصـه شامل یک عنکبوت غول جسم، یکی از علائم تجاری ویلنوو است. این آخر نه تنها یک خوف غیرمنتظره ساختن میکند، بلکه بیننده را نیز به تعمق میاندازد که عنکبوت چه چیزی را علامت میدهد.
Mother (2017)
در فیلم «مادر» دلیل دارن آرنوفسکی، زمانی که مهمانانی ناخوانده سر میرسند، زندگی زوجی به ظاهر خوشبخت وابسته آشفتگی میشود.
درک بسیاری از فیلم های آرونوفسکی مقاوم است و مادر از این مستثنی نیست. این فیلم دارای رنگ و بویی مذهبی است، با استعارهها و ارجاعات زیادی به کتاب مقدس. با این حال، این داستان فیلم را برای کسانی که با این استعارهها آشنایی ندارند فراوان متعجبکنندهتر میکند و ممکن است در نتیجه آنها را ناامید کند.
The Box (2009)
اگر دوباره کردن یک جعبه بتواند به شما یک میلیون دلار سود برساند، اما دلیل مرگ کسی شود که نمیشناسید، آیا دوباره هم اون را دوباره میکنید؟ این نزدفرض The Box است.
این احتمالاً سادهترین راه برای متعجبکننده بودن یک فیلم است. قصـه کوشش میکند چیزی باشد که نیست. جعبه کوشش دارد از یک معضل اخلاقی برای بیان بیانیهای در مورد بشریت استفاده کند، اما نتیجه معکوس دارد. این علامت می دهد که هر چقدر هم که یک فیلم کوشش کند فلسفی باشد، یک منظره متعجب کننده می تواند اون فلسفه را نامفهوم کند.
Mulholland Drive (2001)
Mulholland Drive یکی از متعجب کننده ترین فیلم هایی است که تا به حال دیده اید. دیوید لینچ به ساخت فیلم های متعجب کننده سرشناس است و Mulholland Drive مطمئناً با این وصف مطابقت دارد.
شاید این وصف قرار است نگاهی خشن به صنعت سرگرمی هالیوود باشد. با این حال، لینچ از سکانسهای رویایی استفاده میکند و در مواقعی تشخیص فانتزی از واقعیت فراوان دشوار است. مسئله دیگر این است که بسیاری از خط های داستانی ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند و همه چیز را مقاوم غیر قابل فهم میکند.
Tenet (2020)
Tenet نه تنها از نظر بعدی متعجب کننده بود، بلکه “همانند این بود که کسی جعبه پازل را روی زمین رها کرد و اون را آتش زد”.
کریستوفر نولان جزئیات فراوان زیادی را در فیلمهای خود قرار میدهد و این بدان معناست که تماشاگران باید توجه زیادی به فیلم داشته باشند. با این حال، چیزهای زیادی در Tenet وجود دارد که فهم اون دشوار است. از آنجایی که فیلم به داستان تاریخ میپردازد، مخاطب را مجبور به درک مفهوم «وارونگی» و نشان اون بر دیگر شخصیت ها میکند، بماند که مفهوم وارونگی به خودی خود متعجب کننده است.
The Tree Of Life (2011)
بسیاری از فیلم های ترنس مالیک فلسفی هستند، که دلیل می شود برخی آنها را متعجب کننده بدانند.
با وجود جلوههای بصری نفسگیر، بسیاری از منظره ها در The Tree of Life بیش از حد واجب وسعت مییابند و نکته ای را که مالک کوشش در بیان اون دارد را پیچیدهتر میکنند. از آنجایی که قرار است این فیلم فلسفی باشد، ارتباط زیادی بین اجزای فیلم و کائنات و خانواده و . . . وجود ندارد و این داستان تفسیر اون را چالش برانگیزتر میکند.
Tinker Tailor Soldier Spy (2011)
Tinker Tailor Soldier Spy ماهیت یک فیلم متعجب کننده را دارد. کتابی که فیلم بر پایه اون است، باید از قبل خوانده شود و فیلم این را به وضوح بیان میکند که قصـه «فقط در صورتی معنا پیدا میکند که از قبل کل طرح را بفهمید».
در ضمن باید به عینکهای گری اولدمن هم توجه کرد، در غیر این شکل «تشخیص اینکه چه زمانی چه اتفاقی میافتد واقعاً مقاوم است». این ایده خلاقانه در تئوری، عالی به نظر می رسد، اما اگر بیننده مجبور باشد برای درک فیلم به چیزی فراوان ویژه تکیه کند، ممکن است در نهایت دلیل خراب شدن خوشی تماشای اون شود.
زیادتر بخوانید:
از همراهی شما تا انتهای نوشتار شگفت آورترین و متعجبکنندهترین فیلمها از دید سایت فیگار سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود آگاه کنید. شما میتوانید به نام نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با اون بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان گرامی میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و کوتاه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
[ad_2]