فراهم‌‌اجتماعی باید نقطه تعادلی خود را در زمینه توسعه معالجه مستقیم و غیرمستقیم پیدا کند

[ad_1]

در مراسم تقدیر از پزشکان، داروسازان و کارمندان انتخاب مطرح شد؛

به شرح پایگاه خبری صفحه اقتصاد به تعریف از روابط عمومی پزشک میرهاشم موسوی گفت: فراهم‌‌اجتماعی باید نقطه تعادلی خود را در زمینه توسعه معالجه مستقیم و غیرمستقیم پیدا کند

پزشک میرهاشم موسوی: فراهم‌‌اجتماعی باید نقطه تعادلی خود را در زمینه توسعه معالجه مستقیم و غیرمستقیم پیدا کند.

مدیرعامل سازمان فراهم‌‌اجتماعی گفت: فراهم‌‌اجتماعی باید در هزینه-استفاده خدمات، دید تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند و بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را در زمینه توسعه معالجه مستقیم و غیرمستقیم پیدا کند.

اینکه ما در دید راهبردی بتوانیم مدیریت بهینه منابع را در حوزه معالجه داشته باشیم و نسبت بهینه بین توسعه خدمات معالجه مستقیم و غیرمستقیم را مشخص کنیم، اولویتی است که من به‌عنوان یک شکل‌مسئله مهم از شما نخبگان مطالبه می‌کنم.

به شرح روابط‌عمومی سازمان فراهم‌‌اجتماعی، مراسم گرامی‌داشت روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند با وجود جمعی از پزشکان و داروسازان سراسر سرزمین و برخی کارمندان ستادی سازمان فراهم‌‌اجتماعی به میزبانی این سازمان برگزار شد. در این مراسم که با وجود پزشک محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت کار، تعاون، رفاه اجتماعی، پزشک میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان فراهم‌‌اجتماعی، پزشک مهدی رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی و همچنین معاونان و جمعی از مدیران سازمان فراهم‌‌اجتماعی برگزار شد، از پزشکان، داروسازان و کارمندان نمونه تقدیر شد.

پزشک میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان فراهم‌‌اجتماعی در این مراسم ضمن تبریک روز پزشک، داروساز و کارمند و تسلیت ایام اربعین اباعبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: فراوان خرسندم که به مناسبت دو روز فراوان مهم که به نحوی تکریم دو اندوخته فراوان مهم در حوزه فراهم‌‌اجتماعی است موفقیت وجود در این جمع را دارم.

یک روز مهم که یادآور خدمت بی‌منت دولتمردان و خادمان مردم است که در الگویی همانند شهید رجایی و شهید باهنر ترسیم شده است و تکریم دیگر به مناسبت روز پزشک و همین‌طور روز داروساز که ما شاهد رشادت‌ها و فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های این عزیزان در خدمت به مردم در همین سنوات اخیر و ماه‌های اخیر و همینطور مستمرا در شرایط مختلف بوده و هستیم.

پزشک موسوی افزود: اگر بخواهیم هم از کارمند نمونه و هم از پزشک و داروساز نمونه تصویری ارائه دهیم، من فکر می‌کنم تصویری که از کارمند نمونه واقعی و پزشک نمونه واقعی می‌توانیم داشته باشیم، تصویری است که از رضایت در خدمت گیرندگان این دو قشر می‌توانیم برداشت کنیم. به هر اندازه‌ای که ما رضایت را در مواجهه با کارمند، در مواجهه با پزشک و خدمات مرتبط با اون ببینیم، به همان اندازه می‌توانیم بگوییم که ما تصویری از نمونه بودن را در اون قسمت داریم.

الحمدلله امروز این عکس در فراهم‌‌اجتماعی با این گستردگی و در خدمت‌رسانی به حدود ۴۵ میلیون نفر به شکل مستقیم و به نحوی در ارتباط با کل آحاد جامعه، به معنای واقعی خود را علامت می‌دهد. ما اگر امروز در حوزه کسب و کار و در حوزه خدمات درمانی و در هر حوزه‌ خدمت‌رسانی به این ۴۵ میلیون چه در قسمت معالجه و چه در قسمت بیمه‌ای شاهد افزایش سطح رضایت هستیم، ماحصل کوشش مثمر ثمر عزیزان آماده است که در چنین نشست‌هایی باید قدردان همه اون‌ها باشیم.

وی همچنین گفت: البته این به اون معنا نیست که فراهم‌‌اجتماعی کمی و نواقص ندارد. حتماً هم در قسمت بیمه و هم در قسمت معالجه و اندوخته‌گذاری موانع فراوان زیادی داریم که این موانع ممکن است در اذهان عمومی آثار نامطلوبی داشته باشد که باید تلاش کنیم و این موانع را با توسعه خدماتی که ارائه می‌کنیم، از بین برداریم.

مدیرعامل سازمان فراهم‌‌اجتماعی در ادامه گفت: ارزش کار در حوزه معالجه در فراهم‌‌اجتماعی از چند جهت محل توجه است. ما در معالجه مستقیم خدمات رایگان سلامت را می‌دهیم و با مردم مواجهه خوبی داریم که حاضران در این جمع نمونه منتخب در معالجه مستقیم هستند.

قسمت مهم دیگری که ما در معالجه غیرمستقیم با بیش از ۵۰ هزار سو قرارداد خدمات ارائه می‌دهیم هم محل فکر و توجه است که من از معاونت معالجه سازمان خواهش می‌کنم برای آنکه این قسمت هم محل توجه و تقدیر قرار بگیرد، در برنامه‌های بعدی که به نحوی به دنبال پزشک نمونه هستیم، این جامعه هم محل توجه جدی قرار بگیرد.

پزشک موسوی افزود: قسمت اعظم خدمات درمانی فراهم‌‌اجتماعی، مربوط به حوزه خرید راهبردی خدمات سلامت از سو‌های قراردادمان است که تجلیل از خدمات همکاران ما در این قسمت، در کیفیت خدمات حتماً می‌تواند مثمر ثمر باشد. ما امروز با بیش از ۵۰ هزار سو قرارداد در قسمت‌های مختلف مواجه هستیم. تقدیر از این عزیزان هم برای ما فرض است.

یکی از رویکردهای راهبردی ما در قسمت معالجه، توسعه کمی و کیفی خدمات چه در قسمت معالجه مستقیم و چه در قسمت معالجه غیرمستقیم است. نقطه تعادل توسعه در معالجه مستقیم و غیرمستقیم در فراهم‌‌اجتماعی هنوز به شکل دقیق مشخص نشده است. خواهشم این است که مجموعه عزیزان روی این داستان، تمرکز راهبردی پیدا کنند. در گفت و گو توسعه معالجه ما نظام سطح‌بندی را داریم، اما فراهم‌‌اجتماعی باید بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را پیدا کند.

فراهم‌‌اجتماعی امروز، فراهم‌‌اجتماعی ۲۰ سال نزد یا حتی ۱۰ سال نزد نیست. فراهم‌‌اجتماعی در شرایطی به سر می‌برد که در هزینه استفاده خدمات حتما باید دید تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند.

مدیرعامل سازمان فراهم‌‌اجتماعی گفت: امروز ما در فراهم‌‌اجتماعی با کسری منابع نقدینگی مواجه هستیم. این البته به این معنا نیست که ما نباید خدمات خود را توسعه بدهیم، اما توسعه در معالجه مستقیم را تا کجا باید ادامه بدهیم؟ ما در سال قبل بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در معالجه مستقیم برای توسعه و ساختن و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و… هزینه داشتیم.

امسال بناست که ما ۴ هزار نفر نیروی جدید را جاذبه کنیم و حدود ۹ هزار میلیارد تومان در قسمت توسعه، اعتبار نزد‌بینی شده است. اما آیا خروجی این اعتبارات و تحلیل راهبردی اون رسیدن به نقطه مطلوب هست یا نه؟ البته بخشی از فضای تصمیم از حوزه اختیارات ما خارج است که در قطعه نظام تعرفه‌گذاری در شورای عالی بیمه است، در قطعه تولی‌گری سلامت در حوزه بهداشت است.

ما متولی سلامت به این معنی که باید تولیدکننده اولیه و اصلی سلامت باشیم، قاعدتا نیستیم و نمی‌توانیم باشیم. مراکزی داریم که تمامی امکانات و تجهیزات در حد فراوان عالی آماده شده اما ضریب اشغال پایین است و ما متولی آموزش پزشک نیستیم. آموزش و تربیت با وزارت بهداشت است و طبعا بیشترین استفاده‌مندی هم برای آنهاست. امسال ۹ هزار میلیارد تومان، سال آینده چه مقدار در قسمت معالجه مستقیم و توسعه باید اندوخته‌گذاری کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: این که ما در قسمت توسعه داریم کار را این طور جلو می‌بریم، در قسمت خریدهای راهبردی چقدر باید هزینه‌های ما کاهش پیدا کند؟ اگر یک سو نمودار پایین می‌آید، اون سو باید بالا برود، اما نمودار ما از هر دو سو بالا می‌رود. اینکه ما در دید راهبردی بتوانیم مدیریت بهینه منابع را در حوزه معالجه داشته باشیم و نسبت بهینه بین توسعه خدمات معالجه مستقیم و غیرمستقیم را مشخص کنیم اولویتی است که من بعنوان یک شکل مسئله مهم از شما نخبگان مطالبه می‌کنم.

مدیرعامل سازمان فراهم‌‌اجتماعی در ادامه گفت: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه معالجه که سازمان فراهم‌‌اجتماعی در اون الگویی برنده بوده و ان‌شاالله ادامه‌ی دستگاه‌های مرتبط هم برنده باشند، این است که ما باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه معالجه کاهش بدهیم و بلکه به صفر برسانیم. در معالجه مستقیم ما این اتفاق افتاده و عزیزانی که در معالجه مستقیم از ما خدمات می‌گیرند چیزی پرداخت نمی‌کنند.

در معالجه غیرمستقیم هم این راه شروع شده، مخصوصا در جاهایی که ما مراکز درمانی ملکی نداریم، فرانشیز خدمات بستری، در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی را صفر کرده‌ایم. فرانشیز خدمات بستری و سرپایی را برای بیمه‌شدگان بالای ۶۵سال در همه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی صفر کرده‌ایم. اینکه حوزه معالجه باید پرداخت از جیب مردم را نگهداری کند می‌تواند از الگوی فراهم‌‌اجتماعی در این دو قسمت استفاده کند.

پزشک موسوی افزود: یکی دیگر از رویکردهای مهم در نظام سلامت این دولت در سازمان فراهم‌ اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، گفت و گو خدمات الکترونیک سلامت بود.

در این قسمت هم با همکاری عزیزان حوزه معالجه و عزیزان قسمت علمی و هوشمندسازی از ضریب لباس خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود، الحمدلله الان به عدد بالغ بر ۹۰ درصد در نسخه نویسی و هم در نسخه‌پیچی رسیدیم که امیدواریم این مقدمه دلیل تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده‌ی الکترونیک است بشود. در همراهی با طرح‌های کلان دولت فراهم‌ اجتماعی خوب عمل کرده است و امروز طرح تحولی دارویار ۵۰ درصد اون توسط این سازمان اداره می‌شود و تا این ثانیه یک مورد شرح نداشته‌ایم که حاکی از چالش جدی مخصوصا در معالجه مستقیم باشد.

قسمت داروخانه و همکاران داروساز نیز در این قسمت همراهی جدی داشتند که من از همه این عزیزان سپاسگزاری می‌کنم. ان‌شالله بتوانیم در استفاده از ظرفیت‌های دانشی و تجربی قسمت معالجه و هم از ظرفیت‌های قسمت کارمندی کنار آسمان‌های روشنی را که در فراهم‌ اجتماعی برای ساختن آسایش و امنیت با رویکرد عدالت دنبال می‌کنیم را رقم بزنیم.

پزشک موسوی ادامه داد: ما در شروع وظیفه بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم. علاوه بر اینکه ما به تمامی تعهدات خود علی‌الخصوص پرداخت مستمری‌ها عمل کردیم، چون ادعا شده بود که این دولت حتی نمی‌تواند یک ماه مستمری پرداخت کند، در هفته فراهم‌‌اجتماعی اما بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم. همچنین ما در سال قبل بالغ بر یک میلیون بیمه شده جدید داشته‌ایم؛ یعنی یک دریچه‌ای را از باب ساختن راحتی و امنیت از ظرفیت موجود فراهم‌ اجتماعی به روی مردم دوباره کردیم.

وی افزود: در قطعه بیمه فراگیر خانواده و طرح‌هایی نظیر بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز ۷۰۰هزار بیمه شده درون شدند که ۴۲۰ هزار نفر در همین چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱بیمه شدند. اگر ما همکاری، همراهی و تمرکز راهبردی روی ظرفیت‌های داخلی بویژه اندوخته انسانی خود داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. ما یک طرحی به اسم جمعینو را شروع کرده‌ایم که ۲۰ ایده برتر اون برای حل مشکل در حد کلان و راهبردی از بین ۱۴۰۰ ایده انتخاب شد که ان‌شالله آنها را عملیاتی خواهیم کرد.

پزشک محمد رییس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک و روز داروساز گفت: از زحمات همکاران گرامی سازمان فراهم‌‌اجتماعی در خدمت به مردم به‌مخصوص در دوران مقاوم و مشقت بار کرونا که همه پزشکان در سرزمین و به‌مخصوص فراهم‌‌اجتماعی با همه وجود برای مداوای بیماران تلاش و از خودگذشتگی کردند، سپاسگزاری می‌کنیم و یاد شهدای سلامت را گرامی می‌داریم.

وی افزود: سپس از انقلاب شکوهمند اسلامی، حوزه سلامت با درک بالای مسئولین نظام و حمایت‌های حضرت امام(ره) و رتبه معظم رهبری پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و در کسب علم و توسعه خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی امروز به جایی رسیده‌ایم که در حوزه پزشکی و خدمات درمانی خودکفایی کامل داریم و برای هیچ کاری نیازی به اعزام ناخوش به خارج از سرزمین نداریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: فراهم‌‌اجتماعی با دید به آینده می‌تواند برای واقعی کردن تعرفه‌ها و محاسبه قیمت واقعی خدمات در کنار سایر نهادهای ذیربط همکاری بیشتری داشته باشد.

هرچه ما تعرفه‌ها را به دلیل‌های مختلف فریز کنیم، هزینه خدمات القایی افزایش می‌یابد و عدم محاسبه واقعی تعرفه‌ها موجب ساختن شکاف زیادتر بین تعرفه‌ها پزشکی در سرزمین ما با کشورهای همجوار می‌شود و تداوم این وضعیت دستاوردهای نظام سلامت سرزمین را تهدید می‌کند.

پزشک مهدی اسلامی، معاون معالجه سازمان فراهم‌ اجتماعی نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند، گفت: معاونت معالجه سازمان فراهم‌‌اجتماعی بر پایه آیین‌نامه اجرایی قانون الزام متولی معالجه در این سازمان است و ۵۰ هزار نفر از ۷۰ هزار کارمند سازمان را همکاران معالجه تشکیل می‌دهند که در اقصی‌نقاط سرزمین در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فراهم‌ اجتماعی مشغول خدمت‌رسانی به جامعه بزرگوار بیمه‌شدگان و بازنشستگان فراهم‌ اجتماعی هستند.

وی افزود: بیمه شدگان فراهم‌ اجتماعی علاوه بر مراکز ملکی این سازمان در ۵۰ هزار مرکز سو قرارداد نیز خدمات دریافت می‌کنند و اکثریت قریب به اتفاق بیمارستا‌ن‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی سرزمین با فراهم‌ اجتماعی سو قرارداد هستند و فراهم‌ اجتماعی یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در نظام سلامت سرزمین است.

معاون معالجه سازمان فراهم‌ اجتماعی گفت: برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح دارویار همکاری فراوان خوبی توسط سازمان فراهم‌ اجتماعی شکل گرفته است و به نحوی عمل شده است که در پرداختی از جیب مردم افزایش نداشته باشیم و امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها این طرح با موفقیت تداوم یابد.

پزشک اسلامی گفت: اهتمام مدیریت سازمان فراهم‌ اجتماعی در حمایت از حوزه معالجه این سازمان به بهترین وجه وجود دارد و با این حمایت امیدواریم شاهد روند رو به بهبود و ارتقا معالجه سازمان باشیم.

ابوالفضل عفت‌نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان فراهم‌ اجتماعی نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند گفت: سال قبل و در تاریخ شروع کار در سازمان فراهم‌ اجتماعی برخی مسایل که از سال ۹۹ باقی مانده و تصمیم گیری نشده بود همانند مطالبات کادر معالجه و آزمون استخدامی سال ۹۹ که فراوان پرچالش بود را کوشش کردیم در کمترین تاریخ ممکن این مشکلات را حل کنیم و با تصمیم‌گیری مناسب و حمایت مدیرعامل محترم سازمان طی تاریخ کوتاهی این مشکلات برطرف شدند.

وی افزود: رویکرد اصلی ما تفویض اختیار به استانها و تمرکز بر حوزه سیاستگذاری سازمان است و کوشش کردیم در زمینه توجه به معیشت همکاران بویژه همکاران کمتر برخوردار و شرکتی سازمان اقداماتی انجام دهیم و در همین زمینه در ضابطه رفاهی سال جاری، این عزیزان هم مورد توجه قرار گرفتند. در مورد فوق‌العاده مخصوص کادر معالجه نیز با اراده مدیرعامل محترم سازمان، مطالبات این قشر گرامی پژوهشگر شد. همچنین ضوابط انگیزشی دندانپزشکان بازنگری شد و تصمیمات خوبی نیز در زمینه پزشکان قراردادی ماده۲۰ سازمان اتخاذ شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان فراهم‌ اجتماعی از تحقق خواسته پرستاران این سازمان در زمینه محاسبه سنوات خدمتی آنها به نام مشاغل مقاوم و زیان‌آور خبر داد و گفت: گفت و گو بازنشستگی کارکنان شاغل در مشاغل مقاوم و زیان‌آور که در سال ۹۹ با نظر دیوان عدالت، بازنشستگی آنان از ۲۰ سال به ۲۵ سال تغییر کرده بود؛ با پیگیری‌های شکل گرفته و کار بزرگی که انجام شد بازنشستگی با ۲۵ سال سابقه خدمت که ۲۰ سال اون مقاوم و زیان‌آور باشد برای پرستاران و مشاغل مقاوم و زیان‌آور پژوهشگر و مصوب شد.

شکیبا محبی تبار، مشاور مدیرعامل سازمان فراهم‌ اجتماعی در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم با تبریک روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند گفت: زحمات و تلاش‌های خالصانه پزشکان در دوران کرونا دلیل ارزش فراوان داشتن و سرافرازی کشورمان در سطح دنیا شد و رتبه معظم رهبری نیز در سخنرانی خود دو بار از زحمات کادر بزرگوار معالجه سپاسگزاری کردند.

وی با نشانه به با ارزش و مهم بودن داستان خانواده و لزوم توجه به فرزندآوری گفت: در قانون حمایت از خانواده و جوانی فراوانی تکالیف و تعهدات مهمی بر وظیفه نظام بهداشت و سلامت سرزمین قرار دارد و بیش از ۴۰ تکلیف بر وظیفه نظام معالجه قرار گرفته است که قطعا کادر بزرگوار معالجه سرزمین در عمل به تکالیف و رفع خطر پیری فراوانی سرزمین به وظایف خود به بهترین نحو عمل خواهند کرد.

در آخر این مراسم از پزشکان و داروسازان انتخاب کشوری، استان تهران و همچنین کارمندان انتخاب ستاد مرکزی سازمان فراهم‌ اجتماعی تقدیر شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

[ad_2]