[ad_1]
فیلترینگ گوگل ادز در ایران مورد جدیدی در پادشاهی فیلترینگها و محدودیتهای اعمال شده است که اینبار مستقیما حقوق کسبوکارهای آنلاین را علامت گرفته است.
سیاست جدید گوگل برای هدایت لینکهای تبلیغاتی گوگل ادز به تارنمایی که سالها نزد در ایران فیلتر شده، حالا کسبوکارهای ایرانی را به دردسر انداخته است.
زیادتر بخوانید: حملات هکری پهناور به سایت های ایرانی ؛ گروه های هکری مختلف دست در دست هم!
فیلترینگ گوگل ادز در ایران
در ایامی که محدودیتهای پهناور اینترنتی، بنگاههای اقتصادی را با مشکلات مهمی مواجه کرده است، تغییر در سیاست گوگل منجر شده تا فروش و بازاریابی کسبوکارهای ایرانی با چالشهای عدیدهای مواجه شود.
گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل است که کسبوکارها میتوانند برای معرفی خود به مشتریانشان از اون استفاده کنند. گرچه اساسا ساخت پنل در این پلتفرم برای کاربران ایرانی تحریم بوده، اما امکان استفاده از سرویس تبلیغات گوگل برای کسبوکارها آماده است.
در این همکاری، اگر کاربر کلمات مرتبط با حوزه کوشش کسبوکارهای تبلیغدهنده را در گوگل جستجو کند، وبسایت تبلیغکننده با برچست Ad در ابتدای نتایج نمایش داده میشود و به ازای هر کلیک نیز تبلیغکننده باید مبلغی به گوگل بپردازد.
از ابتدای هفته اما این سرویس در ایران مختل شده و کسبوکارها را سپس از فیلتر دائمی اینستاگرام و واتساپ، که خود جنبهای در درآمدشان را مختل کرده بود، حالا با مشکل جدیدی مواجه کرده است.
در حال آماده و در برخی از ISPها به هیچ وجه عنوان تبلیغات گوگل ظاهر نمیشود و در برخی دیگر نیز با وجود نمایش تبلیغ، امکان ورود به سایت وجود ندارد. یعنی کاربر با وجود کلیک روی لینک تبلیغ، درون سایت مقصد نمیشود.
موضوعی که علاوه بر صدمه به حقوق و بازاریابی بنگاههای اقتصادی، اونها را نسبت به پرداخت هزینه تبلیغات بدون بازده دلواپس کرده است.
در این خصوص امیر آذری مدیرعامل افراک که یکی از حوزههای کوشش اونها در زمینه تبلیغات گوگل است در پاسخ به سوالی در این باره که آیا این فیلترینگ گوگل ادز در ایران است یا صرفا یک اختلال گفته:
«از روز یکشنبه تمامی لینکهای گوگل ادز با تمامی آیپیها برای تِرَک شدن به لینک googleadservices.com هدایت میشوند، لینکی که نه به تازگی بلکه چندین سال است که فیلتر است. در واقع تا نزد از این، 90 درصد از لینکهای گوگل ادز به دامنه اصلی گوگل و تنها 10 درصد به googleadservices ریدایرکت میشدند و به همین دلیل اون تعداد محدود به چشم مشتریان نمیآمد. اما حالا با این تغییر و فیلتر تارنمای یاد شده، تبلیغات در صفحه اول گوگل نمایش داده شده اما کاربران نمیتوانند پس از کلیک به سایت مورد نظر منتقل شوند از همین رو نرخ کلیک کاهش یافته است.»
نکته جذاب اینکه اگر به درگاه خدمات الکترونیک کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رجوع کرده و درخواست رفع فیلتر را ثبت کنید با پیام با این مضمون مواجه میشوید: «درخواست رفع فیلتر سایت موردنظر شما سابقا 3 مرتبه در کارگروه تعیین مصادیق مطرح و با این درخواست مخالفت شده است. لذا شما امکان ثبت مجدد درخواست رفع فیلتر را ندارید.»
موضوعی که آذری به اون شااره کرده و از رایزنی با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای حل مشکل خبر داده است. به گفته او دو راه حل برای این مشکل وجود دارد، اول، همکاری وزارت ارتباطات یا خود گوگل که البته دومی محتملتر است:
«یا بایستی فیلتر دامنه از سو ایران برداشته شود یا اینکه گوگل تنظیمات این سرویس را به حالت قبل بازگرداند. تحقق هر دو راهکار موجود مقاوم بوده اما نسبت به اینکه گوگل تغییر رویه دهد، امیدوارتریم. زیادتر آژانسهای تبلیغاتی از امارات و ترکیه خدمات میگیرند و این شرکتها کاهش حقوق خود در پی تغییرات اخیر را به گوگل شرح خواهند کرد؛ در کنار این داستان با شرح از سو ایران نیز میتوان امیدوار به تغییر در تصمیم گوگل بود اگرچه فراوان نباید خوشبین باشیم.»
مدیرعامل افراک در پاسخ به این سوال که «با توجه به سیستم درآمدزایی گوگل از هر کلیک روی لینک آیا کسبوکارها بایستی بابت این تبلیغات ناموفق، هزینهای پرداخت کنند؟» گفته که با توجه این که پس از کلیک کاربر، تقاضا به بزرگ نمیرسد، پولی هم از حساب تبلیغ دهنده کسر نمیشود برای چی که ابدا کلیکی شمرده نمیشود.
او در آخر صحبتهای خود ضمن بیان اینکه شاید برخی کسبوکارهای خدماتی با درج شماره تلفن در متای گوگل بتوانند تا حدی این مشکل را لباس دهند گفت: «اما به شکل کلی مشکل نزد آمده به حجم تبلیغات و بازدهیها لطمه درون میکند».
زیادتر بخوانید:
نظر شما در خصوص فیلترینگ گوگل ادز در ایران چیست؟ نظرات خود را در قسمت کامنتها با جونی در میان بگذارید.
[ad_2]