ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس صدای رئیس قوه قضاییه را هم درآورد!

[ad_1]

غلامحسین محسنی اژه‌ای اخیرا در سفری که به بوشهر داشته خواهان تعیین تکلیف هرچه سریعتر ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس شده است.

رئیس قوه قضاییه که اخیرا در بوشهر خواهان تعیین تکلیف 2000 ماشین دپویی در گمرک و همچنین انبارهای سازمان اموال تملیکی شده بود. این خودروها از تاریخ وضع قانون ممنوعیت واردات ماشین تا امروز در وضعیت رسوب باقی‌ مانده‌‌اند. عموم این خودروها مربوط به سال 2017 هستند و در نتیجه حدود 5 سال است که در حالت صفر کیلومتر در گمرک بلااستفاده مانده‌اند و طبیعتا در این وقت صدمه‌های فراوانی به اون‌ها درون شده است.

آبان تتر

زیادتر بخوانید: بومی سازی قطعه‌ ها ماشین کلید مقاومت صنعت ماشین در برابر تحریم‌ها است

ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس

همزمان با وضع قانون ممنوعیت واردات ماشین در سال 1397، بیش از 12 هزار ماشین در گمرک دپو شدند. دولت قبلی البته در چهار مرحله به واردکنندگان اجازه داد تا مشکلات حقوقی این خودروها را برطرف کرده و جواز ترخیص اون‌ها را دریافت کنند. در جریان این مراحل بود که حدود 10 هزار ماشین از وضعیت دپو خارج شدند اما همچنان بیش از 2 هزار ماشین در وضعیت دپو باقی مانده‌اند و احتمالا با از سرگیری واردات و بررسی‌های قضایی، سرانجام نیمی از اون‌ها نیز به زودی مشخص خواهد شد.

به گفته سخنگوی سازمان گمرک، از بین 2000 ماشین دپو شده، 900 مورد دارای مشکل ثبت توصیه هستند اما با از سرگیری واردات، امکان ثبت توصیه برای این خودروها مهیا خواهد شد. پس از ترخیص نیز صاحبان ماشین می‌توانند اون‌ها را مرجوع کرده و در درون یا خارج سرزمین، به فروش برسانند. البته که با توجه به کهنه بودن، بازار بین‌المللی بعید است تمایلی به خرید این مدل‌های کهنه داشته باشد.

ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس صدای رئیس قوه قضاییه را هم درآورد!

درباره 1000 ماشین دیگر اما باید گفت که این خودروها دو مشکل قضایی مهم دارند و در نتیجه قانون و قوه قضاییه باید درباره اون‌ها تصمیم‌گیری کنند. بخشی از این خودروها مظنون به قاچاق هستند و در شکل تایید این داستان، به سازمان اموال تملیکی سپرده می‌شوند.

مشکل حقوقی دیگر، مربوط به شاکیان خصوصی است که علی‌رغم پرداخت وجه، با بدقولی واردکننده مواجه شده و نتوانسته‌اند ماشین مدنظر خود را تحویل بگیرند. برای این موارد در حال آماده پرونده قضایی تشکیل شده و سپس از انجام بررسی‌های واجب و تشخیص برائت،‌ جواز ترخیص خودروها صادر خواهد شد.

با توجه به اظهارات اخیر سخنگوی گمرک، تعیین تکلیف ۲۰۰۰ خودروی دپویی در گمرک بر وظیفه دستگاه‌های بالادستی است. با این حال دولت و قوه قضاییه می‌توانند در فرایند ترخیص اون‌ها کمک کنند.

زیادتر بخوانید:

نظر شما پیرامون ماجرای خودروهای گمرک بندرعباس چیست؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با جونی در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را از جونی دنبال کنید.

[ad_2]