[ad_1]
مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل به ادعاهای مطرح شده درباره ی حمله به یک مدرسه دخترانه در اردبیل در پی برگزاری اعتراضات در این مدرسه و مرگ یک علم آموز دختر بر دلیل ضرب و شتم واکنش علامت داد.
دیروز جمعه ۲۳ مهر ماه برخی منابع خبری مدعی حمله به دبیرستان دخترانه ی شاهد اردبیل در روز پنجشنبه و ضرب و شتم علمآموزان اون و همچنین فوت یکی از اون ها بر دلیل خونریزی ناشی از ضرب و شتم شدند.
خبرگزاری ایرنا به تعریف از مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرد.
ارگان رسانهای دولت شرح داد:
علی محبوبی پور، مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل، شایعات و ادعای رسانههای معاند درباره جان باختن یک علم آموز دختر در اردبیل را تکذیب کرد و گفت: «این ادعا کاملا دروغ است و به هیچ وجه سلامت ندارد.»
وی با نشانه به مانور پهناور رسانههای ضد انقلاب و انتشار وسیع این خبر کذب تصریح کرد: «مردم مومن، انقلابی و غیرتمند اردبیل تحت تاثیر شایعات رسانههای معاند قرار نمیگیرند.»
محبوبی پور با بیان اینکه این ادعاها برای تهییج عواطف مردم انقلابی اردبیل مطرح شده است، تصریح کرد: «در اردبیل تاکنون هیچ کشته و مجروحی نداشتیم و حتی دستگیری افراد هم در این شهر قابل توجه نبوده است.»
وی خاطرنشان کرد: «مجدداً تاکید میکنم در روزهای اخیر هیچ علمآموزی، دستگیر نشده و این داستان نیز کذب است؛ تمامی علمآموزان و آیندهسازان این خط فرضی بین دو کشور و بوم با جدیت کامل در حال تحصیل هستند.»
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل بیان کرد: «رسانههای معاند تصمیم برهم زدن راحتی و امنیت مردم استان اردبیل را دارند چراکه مردم فهیم و غیور استان در همان روزهای ابتدایی راه خود را از اغتشاشگران جدا کرده و با محکومیت کارها آنان، اجازه ادامه روند را نیز ندادند.»
محبوبی پور اضافه کرد: «در روزهای اخیر، دفعات و دفعات سناریوی کشتهسازی اونها به سنگ خورده و دروغ از آب در آمده است و حالا دست به سناریویی بدون محتوای مشخص زدهاند که نه اسم و عنوانی دارد و نه هیچگونه مدرکی که از اون سوءاستفاده کنند.»
وی اظهار کرد: «در کذب بودن این خبر همین بس که روز پنجشنبه همه مدارس اردبیل تعطیل است و علمآموزان در مدارس وجود نداشتهاند که کسی بخواهد به مدارس مراجعه و تعدادی را بازداشت کند!»
واکنش وزیر آموزش و آموزش به اعتراضات علم آموزان و بازداشت اون ها
یوسف نوری، وزیر آموزش و آموزش ۱۳ مهر ماه در واکنش به وجود علم آموزان در اعتراضات اخیر گفته بود:
در وقت استفاده علم آموزان از فضای غیر واقعی، دشمنان از یکسو با استفاده از جنگ های نامتقارن و شناختی برخی از علم آموزان را هدف قرار دادند و از سوی دیگر نوک حمله خود را به سو دانشگاه هایی که محل شکوفایی جوانان می باشد گرفتند، بر این پایه باید این مسائل و اهداف دشمنان را برای علم آموزان، دانشجویان و اولیای آنان تشریح کنیم.
مهمترین وظیفه و ماموریت معلمان این است که با کمک اولیا برای تحصیل و تربیت علم آموزان قدم های موثری بردارند برای چی که دشمنان متوجه شده اند ایران در فن آوری اطلاعات علمی، رشد جهانی داشته و می خواهند کاری کنند که علم آموزان از راه تحصیل منحرف شوند.
نوری روز ۱۹ مهر ماه در گفتگویی با روزنامه شرق، ضمن تأیید بازداشت علمآموزان معترض، توضیحاتی در خصوص وضعیت اون ها ارائه کرد.
وزیر آموزش و آموزش در پاسخ به این سؤال که در رویدادها اخیر آیا علمآموزش بازداشتی هم داریم، گفت: «علم آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای گفت و گو اصلاح و تربیت است که در مرکز جاری شناسی هستند و دوستان کارشنان کارشان را انجام می دهند تا سپس از اصلاح به مکان مدرسه برگردند.»
وی در پاسخ به این سؤال که تعداد علم آموزان بازداشتی چند نفر است، گفت: «تعدادشان فراوان نیست و اینقدری نیستند. نمی توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم.»
نوری در پاسخ به اینکه پس در جریان اعتراضات خیابانی علم آموزان بازداشتی هم داریم، گفت: «در این شرایط و مرحله ممکن است این علم آموزان به شخصیتهای ضداجتماعی تبدیل شوند که می خواهیم آنها را اصلاح کنیم.»
وسایت خبری عصر ایران در واکنش به صحبت های وزیر آموزش و آموزش نکاتی را مطرح کرده است:
۱ – این که “بازداشت علمآموزان در جریان یک فرایند اعتراضی، به هیچ روی زیبنده نظام نیست”، “اظهر من الشمس” است و توضیح بیشتری نمیخواهد.
۲ – سپس از بازداشت دانشجویان، روسای دانشگاههای مربوطه در مصاحبههای خود مکررا گفتند که دنبال کننده آزادی دانشجویان هستند.
از وزیر آموزش و پروش که در درجه پدری علمآموزان این سرزمین نشسته است، صبر میرفت همانند رؤسای دانشگاهها، دستکم وعده پیگیری آزادی علمآموزان را می داد نه این که صرفاً بگوید در حال گذران دورههای پیشگیری از تبدیل به شخصیت ضد اجتماعی هستند.
از آقای وزیر میخواهیم به حکم وظیفه انسانی، اخلاقی و زبر دست خود، دنبال کننده آزادی علمآموزان باشد و اگر خودش نمی تواند مستقیماً کاری کند، داستان را با رئیسجمهور در بین بگذارد تا بلکه از راه ایشان فرجی نتیجه شود.
۳ – ظاهراً وزیر حتی نمیداند چه تعداد از علمآموزان بازداشت هستند و صرفا میگوید اینقدری نیستند! شاید هم می داند و نمی گوید و به قول خودش نمی تواند آمار بدهد؛ این فراوان شگفت آور است!
۴ – وزیر گفته است علمآموزان بازداشتی، در مرکز جاریشناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام میدهند تا سپس از اصلاح به مکان مدرسه برگردند.
از جناب ایشان می پرسیم کدام مرکز جاریشناسی، به طور شبانه روزی به علمآموزان خدمات کارشناسی میدهد و از آنها محافظت میکند؟! آیا امکان این که رسانهها از این مرکز جاری شناسی شرح و عکس و فیلم تهیه و منتشر کنند هست؟ ابداً آدرساش کجاست؟
۵ – یکی از اشتباهات “گشت ارشاد” این بود که فکر میکردند با چند ساعت “توجیه” در مرکز پلیس، زنان و دختران به قول خودشان بدحجاب، ارشاد و محجبه میشوند!
به فرض سلامت اظهارات وزیر آموزش و آموزش که می گوید کارشناسان جاری شناسی می خواهند علمآموزان بازداشتی را اصلاح کنند، باید گفت که همان اشتباه سرشناس، اینجا هم در حال تکرار است چه اون که سیستم آموزشی که سالها نتوانسته علمآموزان را وفق مراد خودش تربیت کند، هیچ وقت نخواهد توانست علمآموزان بازداشتی را با کارشناسان ادعایی وزیر آموزش و آموزش در وقت کوتاهی به گفته وزیر “اصلاح” کند و به مکان مدرسه برگرداند!
۶ – یکی از مصائب جامعه ما این است که مجبوریم سخنهایی را تکرار کنیم که “اظهر من الشمس” است. پس نکته اول را دوباره هم میآوریم: “بازداشت علمآموزان در جریان یک فرآیند اعتراضی، به هیچ روی زیبنده نظام نیست.”
واکنش آموزش و آموزش به ادعای اخراج علم آموزان معترض
به تعریف از ایسنا، محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و آموزش، در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به این که سؤال آیا علم آموزی به دلیل تحت تاثیر ناآرامیهای اخیر قرار گرفتن، اخراج شده است، تأکید کرد: «هیچ علم آموزی در این راستا اخراج نشده است. اگر مشکلی برای یکی از این علم آموزان نزد آید ما خود را موظف میدانیم برای آموزش او تلاش کنیم. علم آموزی در این راستا اخراج نشده؛ اگر هم تحت تاثیر قرار گرفته و حرکتی انجام داده باید به او آگاهی بخشی کنیم. در این راستا تا کنون علم آموز اخراجی نداشتهایم.»
کاظمی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا علم آموزی برای بیانضباطی و انجام کوششهایی پیرامون ناآرامیهای اخیر با «اخراج موقت» مواجه شده است، تاکید کرد: «گفتوگو و اطلاع به اولیاء علم آموزان تنها به منظور آگاهی بخشی است و ما چیزی به نام اخراج موقت نداریم. حتی وزارت آموزش و آموزش خود را موظف میداند تلاش خود را برای علم آموزانی که از قبل بازگشایی مدارس برایشان اتفاقاتی افتاده و مشکلاتی داشتهاند، انجام دهد.»
جزئیات بازداشت علم آموزان معترض از زبان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا در رابطه با پیگیریهای این کمیسیون پیرامون بازداشت برخی علم آموزان و تعداد آنها گفت: «رئیس مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون و اعضای کمیسیون و حتی من به نام سخنگو، همگی با مذاکراتی که از راه کمیسیون با دادستان سرزمین داشتیم، متوجه شدیم که بازداشتی علم آموزی آنچنانی نداشتیم.»
حاجی پور افزود: «اکثر کسانی که امروز بازداشت شده هستند، جزو افرادی محسوب میشوند که علم آموز و دانشجو هم نیستند و تحت تاثیر رسانههای خارجی بودند و متاسفانه خارج آمدند و فراوان از اونها ابراز پشیمانی کردهاند.»
وی تصریح کرد: «در حوزه علم آموزی و دانشجویی به ندرت بازداشتی داریم و جز موارد ویژه که ارتباط با برخی شبکههای معاند خارج از سرزمین داشتند، بازداشتی نداریم که اون هم با اسناد و مدارک، دوستان افراد را فراخواندهاند و در حال بازجویی هستند.»
این اظهارات حاجی پور اما واکنش وزیر گذشته آموزش و آموزش، سید محمد بطحایی را در پی داشت.
بطحایی در توئیتر خود نوشت:
سخنگوی کمیسیون آموزش گفتند فقط علم آموزان مرتبط با شبکه های معاند خارج از سرزمین در بازداشت هستند.
اینها کودکان و نوجوانانی کم سن و سال بیش نیستند. این چه ادبیاتی است برادر!
به نام یک معلم درخواست می کنم در تمامی جلسات بررسی و بازجویی علم آموزان بازداشت شده، یک معلم کارکشته و یا روانشناس تربیتی وجود داشته باشد.
واکنش ها به بازداشت علم آموزان در اعتراضات اخیر سرزمین
کاترین راسل، مدیرعامل صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از «شرحهای مستمر درباره کشته و زخمی و بازداشت شدن کودکان و نوجوانان در ناآرامیهای عمومی فعلی در ایران فراوان زیاد» ابراز نگرانی کرد.
همچنین انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران با نشانه به وجود «گروههای سنی دهه ۸۰ و گاهی حتی دهه ۹۰» در انتقادهای اخیر، از «دستگیری و محافظت کودکان در شرایط نامطلوب تا کشته شدن» آنها انتقاد کرده است.
این انجمن از «ناشکیبایی حاکمیت و بویژه نیروهای انتظامی و نظامی» و ناآشنایی آنها از شرایط ویژه کودکی و نوجوانی که کار را به «اعمال خشونت علیه این گروه سنی کشانده» انتقاد کرد.
محمدعلی طالبی، کارگردان برجسته سینمای ایران نیز که بیش از ۱۰ فیلم سینمایی چون «کیسه برنج» و «چکمه» درباره کودکان و نوجوانان در ایران ساخته است، با رد ادعای وزیر آموزش و آموزش درباره نحوه برخورد با علمآموزان درگفتگویی تصریح کرد: «مستقیما در جریان بازداشت یک علمآموز دبیرستانی در ایران هستم که سپس از ضرب و جرح به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده است. اعزام به کانون اصلاح و تربیت جدید برای کسانی است که پارتی یا شانس دارند و از کهریزک، یا جاهای دیگر سردرنمیآورند».
[ad_2]