[ad_1]
اِلویس یک فیلم موزیکال زندگینامهای از سال ۲۰۲۲ به کارگردانی دوباره لورمن است که به دنبال سام برومل، کریگ پیرس و جرمی دونر فیلمنامه را نوشتهاست. با نوشتار نقد و بررسی فیلم الویس 2022 دنبال با فیگار بمانید.
این فیلم زندگی الویس پریسلی، نماد راک اند رول را دنبال میکند که از دیدگاه مدیرش، سرهنگ تام پارکر گفته میشود. آستین باتلر در نقش اصلی با تام هنکس در نقش پارکر و اولیویا دیجونگ، هلن تامسون، ریچارد راکسبرا، کلوین هریسون جونیور، دیوید ونهام، کدی اسمیت-مکفی و لوک بریسی در نقشهای مکمل بازی میکنند.
نقد و بررسی فیلم الویس (Elvis 2022)
پایه نگه داری عشق، مرگ است!
فهرست عناوینی که در ادامهی نوشتار نقد فیلم الویس 2022 خواهید خواند به شرح زیر است:
مشخصات فیلم
- کارگردان دوباره لورمن
- تهیهکننده دوباره لورمن، گیل برمن،کاترین مارتین، پاتریک مک کورمیک و شویلر وایس
- فیلمنامهنویس دوباره لورمن، سمی برومل، کریگ پیر و جرمی دونر
- قصـه دوباره لورمن و جرمی دونر
- بازیگران آستین باتلر و تام هنکس
- موسیقی الیوت ویلر
- فیلمبردار مندی واکر
- تدوینگر مت ویلا و جاناتان ردموند
- توزیعکننده برادران وارنر پیکچرز (جهانی) و یونیورسال پیکچرز (استرالیا)
- زمان تاریخ ۱۵۹ دقیقه
- سرزمین استرالیا و ایالات متحده
- زبان انگلیسی
- هزینهٔ فیلم ۸۵ میلیون دلار
ساختار روایی
در سال ۱۹۹۷، سرهنگ تام پارکر، مدیر گذشته الویس پرسلی، در بستر مرگ است و به چگونگی ملاقات خود با سلطان آیندهٔ راک اند رول دید میکند.
الویس در دوران کودکی دنبال با والدینش ورنون و گلدیس با زندگی لبریز از فقر مبارزه کرده بود. او موسیقی را رستگاری میداند، حتی اگر توسط همسالانش به سبب شیفتگیاش به موسیقی آمریکایی آفریقاییتبار خیابان بیل در ممفیس مورد تمسخر قرار میگیرد. پارکر یک «هاکستر» کارناوال است که خود را به نام یک فینیاس تیلور بارنوم مدرن تصور میکند و با ماهیت سادهلوح مخاطبانش بازی میکند.
اگرچه پارکر در حال آماده مدیریت خواننده کانتری هانک اسنو را بر وظیفه دارد، به محض شنیدن پریسلی در رادیو، به نظر میرسد که تحت نشان آنچه میشنود قرار میگیرد و آرزو دارد که مدیر الویس شود. پارکر در نهایت الویس را ملاقات میکند و او را متقاعد میکند که به او اجازه دهد کنترل شغلاش را به دست بگیرد، که شروع یک شغلٔ فوقالعاده برنده در موسیقی است.
با این حال، همه مردم تحت نشان این آرتیست کم سن قرار نمیگیرند. بسیاری از والدین میترسند که موسیقی او دلیل فساد فرزندانشان شود و سیاستمداران نژادپرست نیز به او حمله میکنند. الویس در پی یک حادثهٔ خشونتآمیز در یک کنسرت، خود را در معرض یک تنبیه زندان میبیند. در ادامه چنین استنباط میشود که پارکر دولت را متقاعد میکند تا الویس را به ارتش ایالات متحده دعوت کند تا از هرگونه درگیری قانونی زیادتر پیشگیری شود. الویس در طول زمان خدمتش متوجه میشود که گلدیس خود را تا حد مرگ مست کردهاست.
الویس در حالی که در آلمان مستقر است، با پریسیلا بولیو دوست میشود و پس از ترخیص، تورهای کنسرت و فیلمهای زبر دست خود را از سر میگیرد در حالی که کنترل پارکر بر زندگیاش حتی تواناتر میشود. الویس از ترور مارتین لوتر کینگ جونیور و رابرت اف.
کندی دلشکسته است و آرزو دارد در موسیقی خود از نظر سیاسی صریحتر شود در حالی که پارکر فقط از او میخواهد ترانههای بیهودهای بخواند که پرفروش باشند. پس از اینکه پارکر با او قراردادی طولانیزمان برای سرگرمی در یک هتل لاس وگاس میبندد، الویس در نهایت از پارکر خسته میشود و تلاش میکند او را اخراج کند، اما پارکر برای مبلغ هنگفتی از او شکایت میکند که او را شکسته و فقیر میسازد. یک گفت و گو شرورانه شروع میشود، در حالی که پس از اون الویس باید اعتراف کند که تدبیرای جز نگه داری مدیریت خود از پارکر ندارد، اگرچه آنها از هم جدا میشوند و به ندرت یکدیگر را میبینند.
در نهایت، زندگی الویس رو به پایین میرود زیرا پریسیلا دخترشان لیسا مری پرسلی را میگیرد و الویس را برای اعتیادش به داروهای تجویزی رها میکند، که پس از رفتن او حتی تواناتر میشود. این امر منجر به مرگ وی بر دلیل سکته قلبی در ۱۶ اوت ۱۹۷۷ در سن ۴۲ سالگی شد.
یک منظرهٔ کاتبک در یکی از آخرین اجراهای الویس، وی را پفکرده و رنگپریده علامت میدهد که در حال خواندن ترانهٔ «Unchained Melody»، با تصاویر واقعی از کنسرتش است و لحظات کلیدی زندگی او نمایش داده میشود؛ در همین حال پارکر که پیر و تنها از دنیا میرود.
تیتراژ فیلم علامت میدهد که سوءاستفاده پارکر از الویس پس از مرگ الویس داستان دعوی قضایی توسط املاک پریسلی بودهاست. پارکر آخرین سالهای زندگیاش را بهعنوان چهرهای رقتانگیز گذراند و پولهایش را روی دستگاههای بازی کازینو قمار کرد، در حالی که الویس همچنان پرفروشترین آرتیست انفرادی تمام دوران و یکی از محبوبترین مشغولکنندههای تاریخ موسیقی دنیا است.
آستین پریسلی
قبل از اینکه دوباره لورمن فیلمبرداری الویس را با اولین «اکشن!» خود شروع کند، آستین باتلر ساعتهای بیشماری را صرف مطالعه حرکات، صدا و حالات چهره الویس پریسلی کرده بود. از این رو، این بازیگر آمریکایی توانسته است، تقریباً به معنای واقعی کلمه، در این مسافرت طاقت فرسا در لابلای زندگی این خواننده افسانهای، پادشاه راک در سال 2022 شود.
مطمئناً با کشف اینکه روزی روزگاری در هالیوود بخشی از فیلمشناسی کوتاه آستین باتلر است، بسیاری از بینندگان این فیلم تعجب کنند. با توجه به این نکته، پس از دیدن الویس، همان بینندگان تقریباً غیرممکن خواهند بود که بفهمند چگونه باتلر برای زمان طولانی مورد توجه قرار نگرفته است.
اما تاریخ او فرا رسیده است و باتلر از این زمان عالی استفاده کرده و با اجرای درخشانش، با صدایش و با تک تک دیدهای از نزد طراحی شدهاش، در شبکیه چشم ما حک شده است.
زالو
در مقابل آستین باتلر نسبتا ناشناخته، تام هنکس (Cast Away) را داریم که یکی از سنگین وزنهای این صنعت است. بدون شک، منظور نقش «سرهنگ» تام پارکر به بازیگری که انس داشت نقش مرد خوب فیلم را بازی کند، از سوی لورمن یک نبوغ بوده است.
دیدن هنکس در حال زنده کردن زالویی که الویس پریسلی را تا آخرین روزهای زندگیاش مکید، فراوان جدی است. بله، متأسفانه نماینده او تنها، کسی نبود که در طول زندگی زبر دست خود از این ستاره استفاده کرد، بلکه او پستترین بود.
کارگردان و نویسنده فیلم بهمراه بازی خوب تام هنکس این تصور را به ما ارائه میدهند که هر چقدر هم که مدیر برنامههای پریسلی ادعایی برای بیگناهی خود به ما علامت دهد، ما هیچ وقت برای او حس ترحم یا تمجید نمیکنیم.
نمایش
با دیدن فیلمهای لورمن (گتسبی عظیم، مولن روژ و رومئو و جولیت)، کارگردانی استرالیایی، متوجه میشویم که چگونه موسیقی و زبان سینمایی را برای برانگیختن عواطف بینظیر ترکیب میکند.
در الویس است که به نظر میرسد سبک منحصر به فرد لورمن دلایل بیشتری برای بودن دارد. به هر حال، اکت بصری و تدوین دیوانهواری که مشخصه فیلمهای اوست، ملات کاملی است که اجزای زندگی خواننده مورد نشانه در فیلم را با اون یکی میکند.
و همانطور که در سینمای لورمن نیز مرسوم است، لباسها، گریم و کارگردانی هنری به بازسازی دوران قبلای کمک میکند که امروزه هنوز در آگاهی جمعی طنینانداز است. همه اینها با ریتم یک موسیقی متن عالی که طرفداران الویس را به وجد خواهد آورد.
باتلر
الویس یک نمایش بصری و موسیقایی در نابترین سبک لورمن است. همچنین مهمانی مردی است که مانند هیچکس نیست و یادآوری دردناک از دست دادن او. شاید این عبارت در گوش و ذهن و جان ما طنینانداز شود که اسا نگه داری بقاء، حذف است یا به عبارتی دیگر پایه نگه داری عشق، مرگ است! اما، مهمتر از همه، الویس یک قبل و سپس برای آستین باتلر است، که اجرای مهیج او حتی بینندگانی را که نمیتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند حیرتزده خواهد کرد.
لیزا ماری پریسلی
لیزا ماری پریسلی، دختر الویس، پس از دو بار دیدن این فیلم نزد از نمایش جهانی اون در جشنواره فیلم کن، در پستی اینستاگرامی اون را تمجید کرد و اون را «تماشایی و شکوهمند» خواند. او در ادامه از عملکرد باتلر در نقش پدر فقیدش تمجید کرد و گفت که او «قلب و روح پدرم را به زیبایی مجسم و زنده کردهاست. بازی او، به نظر حقیر من، بیسابقه است و در نهایت با دقت و احترام انجام شد» و از باتلر به نام یکی از نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد یاد کرد.
او دربارهٔ کارگردانی لورمن نوشت: «در طول این فیلم زیبا میتوان عشق، نگهداری و احترام خالص او را نسبت به پدرم حس کرد و در نهایت این چیزی است که من و فرزندانم و فرزندانشان میتوانیم برای همیشه به اون ارزش فراوان داشتن کنیم [..] نبوغ دنبال با عشق و احترام شما به پدرم و این پروژه، فراوان زیبا و الهامقسمت است.
میدانم که دارم سخنهای تکراری میزنم، اما اهمیتی نمیدهم، متشکرم که این قصـه را به این شکل عمیق و هنرمندانه صحیح کردید.» او افزود که تماشای این فیلم او را به یاد پسر خودش بنجامین کیو میاندازد که در سال ۲۰۲۰ در دلیل خودکشی فوت کرد و گفت که او نیز اگر اینجا میبود این فیلم را دوست میداشت.
پریسیلا پریسلی
پریسیلا پریسلی، همسر گذشته الویس در ۲۹ آوریل ۲۰۲۲، افکار خود را در مورد این فیلم در یک پست فیسبوک به اشتراک گذاشت و بهطور کامل گفت: «برای کسانی که فضولی در مورد فیلم جدید الویس هستند، دوباره لورمن، کارگردان فیلم، اخیراً یک نمایش خصوصی را در استودیوی وارنر برای این فیلم به من و جری شیلینگ ارائه کرد.
این قصـه در مورد رابطهٔ الویس و سرهنگ پارکر است. این یک قصـه واقعی است که درخشان و خلاقانه روایت میشود که فقط دوباره لورمن با راهٔ هنری منحصر به فرد خود میتوانست ارائه دهد. آستین باتلر، بازیگر نقش الویس فوقالعاده است.
در نیمههای فیلم من و جری به هم دید کردیم و گفتیم وای!!! آفرین به او […] او میفهمید که کفشهای بزرگی برای پا کردن دارد. او در بازی کردن این قطعه فراوان زیاد متشنج بود. من فقط میتوانم تصور کنم. تام هنکس در این فیلم سرهنگ پارکر بود. عجب شخصیتی بود.
سرهنگ پارکر شخصیتی دو طرفی داشت و من و جری هر دوی آنها را دیده بودیم. قصـه همانطور که همهٔ ما میدانیم آخر خوشی ندارد. اما فکر میکنم، در این فیلم که توسط کارگردانی نوشتهشده که که قلب و روح خود و ساعتهای زیادی را برای این فیلم اختصاص داده، شما کمی زیادتر از مسافرت الویس خواهید فهمید.»
منتقدان
در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۷۸ از ۳۵۵ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۶٫۹/۱۰ را در اختیار دارد. این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده میکند، بر پایه نظر ۵۹ منتقد امتیاز ۶۴ از ۱۰۰ را کسب کرده که علامتگر «نقدهای عموماً مطلوب» است.
نقش باتلر از الویس مورد تمجید پهناورٔ جهانی قرار گرفت. پیت هاموند از ددلاین هالیوود او را «انتخابی ایدهآل» خواند و گفت که او «به طرز شورانگیزی، به مخصوص در نیمهٔ نخست فیلم، با ریتمی ویژه و بهمراه تمپوی فراوان متناسب با فضاسازی فیلم ما را مجبور میکند به این فکر کنیم که اگر الویس تسلیم سو تاریک شهرت خودش نمیشد به چه ارتفاعات بالاتری صعود میکرد.»
جاستین چنگ از لس آنجلس تایمز باتلر را با «ظاهر فیزیکی مناسب برای الویس [و] با آوازی خوب تر» وصف کرد.
دیوید رونی برای هالیوود ریپورتر نوشت که باتلر «پارادوکس غمانگیز یک قصـه موفقیت خارقالعاده را به عکس میکشد که با سرسختی به رؤیای آمریکایی میچسبد حتی در حالی که مدام از دستانش رها میشود».
کلاریس لافری از ایندیپندنت نوشت که «در زمانی که مسلماً [الویس] اندکی از ذخایر فرهنگی خود را از دست دادهاست [باتلر] استدلال قانعکنندهای برای قدرت الویس ارائه میکند».
فیلیپ دی سملین از تایم اوت نوشتهاست که زمانی باتلر «در اولین کنسرت الویس به نام یک راک اند رولر تمام عیار باسن خود را تکان میدهد، همانند تماشای تولد دو ستاره است».
در مورد خود فیلم، رابی کالی از دیلی تلگراف به اون رتبهٔ ۴ از ۵ ستاره داد و اون را «یک حماسهٔ درخشان و پر زرق و برق جوکباکس» نامید، اما اظهار داشت که «این فیلم منظره به منظره مد میشود و از مد خارج میشود» او بیان داشت که «این بینقص و نقصترین، شیکترین و مشغولکنندهترین چیزی که در تمام طول سال خواهید دید».
کوین استاد از روزنامه تایمز اون را «بهترین فیلم لورمن از تاریخ رومئو + ژولیت» نامید و قدرت موسیقی فیلم را به باتلر اما همچنین به لورمن استنباط داد که «با نوعی ریتمهای دیوانهکننده فیلم را تدوین میکند که مقاومت در برابر آنها تقریباً غیرممکن است […] این نکات برجستهای هستند که کل پروژه را تبدیل به فیلمی میکنند که باید حتماً دید کرد».
جیم وجودا از آیجیان اون را «وقایعی سرگیجهآور و گاهی زمان طاقتفرسا از این نماد راک» نامید.
اوون گلایبرمن از ورایتی این فیلم را «رؤیایی ۲ ساعت و ۳۹ دقیقهای، شوریده، پرانرژی و اجباری-قابل-دید» نامید و گفت که «این فیلم چرخهای از حماسهٔ الویس را که همهٔ ما در زهن خود حمل میکنیم را در قطعه یک بیوگرافی اپرای پاپ که به طرز مجللی به منظره رفتهاست، به یک رؤیا تبدیل میکند»
جوشوا راتکوپف برای انترتینمنت ویکلی نوشت که «هیچ فیلمی این نماد موسیقی راک را اینگونه ارائه نکردهاست» و لورمن در حال بازپسگرفتن «موجوی مولن روژ! خود با فیلمی پر از ریسک و پاداش» وصف کرد؛ او در ادامه از عملکرد باتلر تمجید کرده و نوشت «[باتلر] به لنز دوربین نگاه دقیق میشود و اون را ذوب میکند».
موسیقی
در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲، اعلام شد که دوجا کت یک آهنگ اصلی با عنوان «وگاس» را برای فیلم، که عناصری از «سگ شکاری» دلیل بیگ مامان تورنتون را در خود جای دادهاست، ارائه خواهد کرد. این بهعنوان یک تکآهنگ در ۶ می ۲۰۲۲، نزد از آلبوم موسیقی متن دنبال فیلم، که قرار بود در تابستان همان سال توسط آرسیای رکوردز منتشر شود، منتشر شد.
این آلبوم همچنین دارای تغییراتی در مواد پریسلی توسط هنرمندان معروف در ژانرها و سبکهای مختلف است. گروه ایتالیایی منسکین و کیسی ماسگریوز نیز بخشی از موسیقی متن با نسخههای جلد مربوطه خود از «اگه میتونم آرزوشو کنم» و «نمیشه عاشق نشم» هستند.
در ۲۳ می ۲۰۲۲، امینم خواننده رپ در اینستاگرام خود اعلام کرد که او و سیلو گرین در آهنگ جدیدی با عنوان «پادشاه و من» که توسط پزشک دره تهیه میشود و در موسیقی متن فیلم ظاهر میشود، همکاری خواهند کرد.
فهرست کامل هنرمندان برای آلبوم موسیقی متن فیلم در همان روز با پیوستن استیوی نیکس، جک وایت، دیپلو، سوئه لی و بسیاری دیگر به دنبال بازیگران فیلم اعلام شد. اجرای آستین باتلر از آهنگهای پریسلی و همچنین ضبطهای واقعی توسط خود پریسلی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. «پادشاه و من» زودتر از تاریخ اکران در نظر گرفته شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد. موسیقی متن کامل در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد.
الویس پرسلی
اِلویس آرون پرسلی (۸ ژانویه ۱۹۳۵ – ۱۶ اوت ۱۹۷۷) که با نام الویس نیز شناخته میشود، خواننده و بازیگر آمریکایی بود. از او با عنوان «سلطان راک اند رول» یاد کردهاند و بهعنوان یکی از برجستهترین نمادهای فرهنگی قرن بیستم شناخته میشود.
بازخوانی پرانرژی ترانههای دیگران و سبک اجرای از لحاظ جنسی تحریکآمیز او دنبال با ترکیبی منحصر به فرد از مجموعهٔ تأثیرات سد نژادی در طول دوران تحول روابط نژادی، او را به سو موفقیت بزر و جنجالهای اولیه سوق داد.
الویس پرسلی در ۸ ژانویهٔ ۱۹۳۵ در خانهٔ دوخوابهای در توپلوو در ایالت میسیسیپی زاده شد. او پسر ورنون الویس پرسلی و گلادیس لاو اسمیت بود و برادر دوقلوی او جس گارون در وقت تولد از دنیا رفت. خانواده او در سال ۱۹۴۹ (هنگامی که او ۱۴ سال داشت) از توپِلو تعریف مکان کرده و به مِمفیس در ایالت تنسی رفتند؛ جایی که پرسلی کم سن برای تحصیل به دبیرستان «اِل. سی هیومز» L.C. Humes رفته و در سال ۱۹۵۱ درسش تمام شد.
در تابستان اون سال زمانی او برای ضبط یک ترانه شخصی به نام «شادمانی من» (My Happiness) به دنبال ترانه «اینجاست که اندوهت شروع میشود» (That’s When Your Heartaches Begin) بهعنوان هدیهای برای مادرش به شرکت سان رکوردز رفته بود مورد توجه رئیس آنجا قرار گرفت. پرسلی یک سال پس از اون، نخستین ضبط موسیقی خود را در این شرکت به انجام رساند و سرهنگ تام پارکر که مدیریت کارهای او را در این زمان بر وظیفه گرفته بود برنامه وجود او در منظره را سازماندهی کرد. از اینجا به سپس را شما در فیلمی که بورمن به زیبایی زندگی الویس را به عکس کشیده است میبینید…
برترینها در آثار وی
- ۱۰۴ تکآهنگ که در لیست چهلتایی موسیقیهای برتر قرار دارند.
- ۱۷ ترانهٔ برتر که برترین آمار را در تعداد ترانههای برتر دارد.
- ۷۹ هفته را بهعنوان بهترین خواننده گذراند. (رتبه سپس از وی ماریا کری با ۷۷ هفته)
- از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۲ بهترین رکورد را در ترانههای برتر با ۳۶ ترانه داشت. (رتبه سپس بیتلها)
رکورد اجرای عظیمترین کنسرت دنیا به «الویس» وابستگی دارد. کنسرت سال ۱۹۷۳ هاوایی با نام Aloha from Hawaii که بهطور زنده و مستقیم از تلویزیون اکثر کشورهای دنیا پخش شد با مخاطب بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر دنیا به نام عظیمترین کنسرت دنیا در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسیده است.
زیادتر بخوانید:
از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی فیلم الویس 2022 سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به نام نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با اون بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان گرامی میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و کوتاه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
[ad_2]