[ad_1]
نقد I Came By 2022 ساخته بابک انوری فیلمساز ایرانی به فیلمی اکشن میپردازد که شور را در قطعهِ معما به خورد مخاطب میدهد.
به نظر میرسد دستِ نتفلیکس برای همه رو شده است. مخصاصا زمانی از فیلمسازانِ خاصی حمایت میکند که رویکرد فراوان ملایمی برای قصـه سرایی دارند. شما میتوانید این ذهنیت را در تولیدات بزر آنها ببینید. این فیلم اکشن نیز به نظر بخشی از این سیاست است.
نقد I Came By 2022
فیلمی از بابکِ انوری
فیلم من آمدم ساخته بابک انوری یکی دیگر از اون دست فیلمهای ژولیده و سردرگمِ این کارگردان است، تریلر پف کردهای که پر است از گزافهگویی در در روایت. انوری گاهی شدید و گاهی خسته حرکت میکند. او طبق قوانین معمول در این ژانر رفتار نمیکند، مخصوصا زمانی صحبت از شخصیتهای اصلی میشود.

ساختارِ روایی

قوانین بازیِ شطرنج در طول یک بازی تغییر نمیکند. کاری که انوری در پی انجامش است این است. اما این ایدئولوژی دلیل میشود که زمانی طرح اصلی I Came By شروع به رشد میکند ما با شورِ کاذبی روبرو میشویم که بعدا میفهمیم تا حدودی تو خالی بوده.
حداقل فیلم میتواند خود را برای داشتن هیو بونویل خوششانس بداند. او یک قاضی بازنشسته است که برای روشهای تجددخواهانهاش تمجید میشده و از تمام پول و روابطش برای اجرای عدالت استفاده میکرده (اینطور به نظر میرسد). اما الآن میبینیم که او جنبه تاریک نیز دارد.
اگر عملکرد شوم بونویل به اندازه کسی که موقعیتش غالب است خوب نبود، قدرتِ او به اندازه کافی قابل اعتقاد نبود. انوری فیلم را حول این هیولا میسازد تا ما را در مورد اینکه آیا میتوان جلوی او را گرفت یا نه، مشکوک کند.
I Came By 2022

در قصـه فیلم I Came By از ظرفی ما دو کم سن را داریم. این دو با نفوذ به خانههای ثروتمندان و گرافیتی کردنِ عبارت I CAME BY با حروف قرمز درشت و عظیم بر روی دیوارهایشان، کُدی برای خود ساختهاند. توبی در آغاز فیلم خانه اشتباهی را انتخاب میکند، خانه هکتور بلیک و او این کار را بدون رفیقش جی به سرانجام میرساند.
این بهترین ایده توبی نیست و بیایید بگوییم که آنچه توبی در زیرزمین پیدا میکند دلیل ساختن یک سری افراد دیگر میشود که میخواهند بدانند. این شامل مادر درمانگر او لیزی (کلی مکدونالد)، جی، یک کارآگاه پلیس به نام دی اس الا لوید (فرانک اشمن) است که میآموزد هکتور چقدر قدرتمند است و…
انوری بر روی یک فیلمنامه کار کرده است که با همکاری نامسی خان نوشته شده و در طول فیلم فراوان اتفاق میافتد که این طرح تاثیر بزر و بد خود را نداشته باشد. در ادامه به موازات کسب و کار شوم هکتور، داستان فیلم درباره وحشتی است که کودکان مهاجر ممکن است با اون روبرو شوند.
I Came By 2022

من آمدم، شباهتهای ایدئولوژیکی با فیلم نه جوردن پیل دارد، زیرا هر دو قصـه فیلمسازان ترسناکی دارند که از ایدههای بسیاری استفاده میکنند که ریسمانهای قلبشان را میکشد در حالی که دائما تلاش میکنند قصـه اصلی خود را تکامل دهند. انوری تمایل خوبی برای پیشرفت حیرتانگیز از خود علامت میدهد حتی زمانی که مهرههای صفحه شطرنج او گاهی زمان با دستی بیش از حد توانا جابهجا میشوند (و سرنخهای خاصی در این رمز و راز برای ادامه قصـه ارائه میشود).
بهترین قطعههای فیلمنامه انوری و خان نمونهای از پرش زمانی است که یک فیلم همانند پنج دقیقه نزد نیست. اما “من آمدم” به طور کلی و به اندازه کافی هوشمندانه و زیرکانه نیست، حتی برای اینکه چگونه تمثیلی در مورد مقاومت در برابر آدمهای بد ساختن می کند نیز گنگ عمل کرده است.
I Came By 2022

عمل نفوذ به خانه سر هکتور، یکی از عناصر ترسناک فیلم است که تبدیل به یک عمل اعتراضی میشود. بدون اینکه انوری مجبور باشد اون را فراوان آشکار بیان کند. اما خشم درون این فیلم دنبال با هیجاناتش خاموش میشود. انوری پابرجا کرده است که یک فیلمساز ترسناک است که باید با چنین آزادیای شکوفا شود. در ادامه تحلیل I Came By بخشی از مصاحبه انوری را در مورد نگاهش به مقوله خوف را بخوانید. واجب به ذکر است که این مصاحبه در ارتباط با فیلمِ زخمها است.
مصاحبه انوری

چه تصاویری از فیلمهای ترسناک بیشتر از همه دلیل با عجله شدن تو شدهاند؟
بابک انوری: من همیشه اذعان داشتهام که فراوان ترسو هستم؛ در کودکی هم ترسو بودم، با این صفت عظیم شدم و هنوز هم بهراحتی میترسم. اما همیشه کنجکاوی عجیبی برای تماشای فیلمهای ترسناک داشتهام، حتی اگر شب خوابم نمیبرد یا حالم از تماشای اونها به هم میخورد. در مورد «زخمها» هم باید تاکید کنم که وحشت جسمی (body horror) در فیلمهای من، همانند نامهای عاشقانه به کراننبرگ است؛ چون همیشه او را تمجید میکردم. تصاویر خاصی از فیلمهای کراننبرگ وجود دارد که برای همیشه در ذهن من ماندهاند، همانند دگردیسی جف گلدبلوم در «مگس» محصول ۱۹۸۶؛ زخم روی پشت او و این که انگار از درون اون مو رشد میکرد را همیشه به یاد دارم. (میخندد)
I Came By 2022

تا این اندازه ترسو بودن چطور به تو به نام یک فیلمساز ژانر وحشت کمک کرد؟
بابک انوری: به نظرم این مورد چندان شورانگیز نیست، چراکه معمولا خوف، خوف و حتی معضلات و سوالات خود را از راه قصـهها به اشتراک میگذارم. اگر این داستان از نظر بیننده با عجله کننده و ترسناک باشد، اونوقت با خود میگویم «فقط من نیستم. من دیوانه نیستم.» از این لحاظ، ذهن من را یواش و پاک میکند.
چه نوع هراسی داری؟ آیا اونها به فیلمهای تو درون میشوند؟
بابک انوری: من حس عجیبی نسبت به زیر بغل دارم که در این فیلم هم شاهد اون هستید. (میخندد)
I Came By 2022

بله. اون منظره که آرمی همر به زیر بغل خود فشار میآورد فراوان شگفت آور است!
بابک انوری: اونها همانند غارهایی تاریک، زیر بغل ما هستند و فراوان شگفت آور، زننده و حساساند. (میخندد) این موضع را در رابطه با برخی جنبههای علمی هم دارم؛ البته مشخصا علمی را بهعنوان ابزار دوست دارم. علمی همانند یک چکش است، از اون میتوانید هم برای ساخت وسایل استفاده کنید هم برای کشتن کسی. از آغار دوران اینترنت، مسائل تاریک و ترسناک زیادی در اینترنت ظاهر میشوند و مردم هم بهراحتی به اونها دسترسی دارند؛ مطالب و تصاویری که در قبل به اونها دسترسی نداشتند. تقریبا مانند یک لانه خرگوش است و گاهی زمان، ورود به اون کمی پرخطر است. البته نسلی از ترولها هم وجود دارد که روی سیاستهای ما دلیل میگذارند و دلیل ساختن هرجومرج در دنیا میشوند؛ درحالیکه پشت کامپیوتر و تلفن دنبال و شبکههای اجتماعی و در گوشههایی تاریک پنهان شدهاند. از نظر من، تمام اینها فریبنده و ترسناک هستند.
این داستان، قطعا مرتبط با فیلم به نظر میرسد؛ بهعنوان مثال، زمانی در مورد سیاهچاله صحبت میکنی، من به یاد تونلی میافتم که کری به درون اون کشیده شد.
بابک انوری: قطعا، بله.
زیادتر بخوانید:
از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد I Came By 2022 سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به نام نویسنده مهمان در سایت جونی عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با اون بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان گرامی میتوانید به اینستاگرام جونی جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و کوتاه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
[ad_2]