نگاهی به علم بنیان های صنعت بیمه

[ad_1]

مدیرعامل بیمه تعاون: اعتقاد اشتباهی که در صنعت بیمه وجود دارد اینکه اینشورتک، علم‌بنیان و استارتاپ را فروش آنلاین بیمه می‌دانند در حالی که فروش آنلاین بیمه شاید یک در هزار اون چیزی است که در دنیا در مورد اینشورتک‌ها استفاده می‌شود.
به شرح صفحه اقتصاد به تعریف از روابط عمومی بیمه تعاون، داشتن درک صحیح از عبارت علم بنیان و میدانی مغناطیسی که می سازد یک ضرورت محسوب می شود. در دوره ای قرار داریم که باید مفهوم اکوسیستم را با دقت بازتعریف کنیم و متناسب با صنعتی که در اون کسب و کار می کنیم یک مدل مفهومی ترسیم کنیم. مدلی که رکن اصلی اون «نوآوری دوباره» باشد. فقدان درک مشترک و بعضا واقعی در خصوص تحول دیجیتال و واژه نامه زیست بوم نوآوری در صنعت بیمه این روزها فراوان مناقشه خلق شده است. «آتش اون نیست که از شعله او خندد شمع/ آتش اون است که در خرمن پروانه زدند» و حدیث نوآوری دقیقا مصداق همین بین از حافظ شیراز است.

در این میزگرد، یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون در پرداخت به مباحث زیرساخت های فکری، حقوقی و علمی وضعیت کنونی مطرح کرد: حدود 20 الی 25 سال نزد که دوربین‌های عکاسی دیجیتال درون بازار شدند به آنها دوربین دیجیتال می‌گفتیم در واقع دو نوع دوربین در بازار موجود بود یکی دوربین ساده و یکی هم دوربین دیجیتال، امروز سپس از گذشت 25 سال از اون تاریخ دیگر دوربین ساده و دوربین دیجیتال نداریم؛ زمانی می‌گوییم دوربین منظورمان همان دوربین دیجیتال است دقیقاً این گفت و گو در صنعت بیمه هم مطرح است؛ امروز اینشورنس و اینشورتک داریم؛ اما 20 سال دیگر بیمه یعنی اینشورتک.

وی افزود: با توجه به اینکه صنعت بیمه جزو خدمات مالی محسوب می‌شود و در بین تمام انواع خدمات مالی در دنیا صنعتی است که شدیدترین رگولیشن‌ها را دارد؛ یعنی سختگیرانه‌ترین نهادهای نظارتی در دنیا در بین تمام انواع خدمات مالی مربوط به بیمه است؛ چون صنعت بیمه تعهدات آینده را می‌فروشد و نگهداری از حقوق بیمه‌گذاران جزو نهادهای نظارتی و رگولاتورهاست؛ به همین دلیل ناچاریم که به اون سو حرکت کنیم.

مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه تشریح کرد: اجازه دهید از روی نموداری که اندوخته‌گذاری در اینشورتک‌ها را بین سال 2017 تا سه ماهه اول 2021 علامت می‌دهد توضیحاتی ارائه دهم. کل اندوخته‌گذاری در اینشورتک‌ها در سال 2017، 8/2 میلیارد دلار بود و در سال 2018 به 8/3 میلیارد دلار رسید و در سال 2019 به 1/6 میلیارد دلار و در سال 2020 به 7 میلیارد دلار و در سه ماهه اول 2021 به 9 میلیارد دلار رسیده است؛ به تعبیر دیگر فقط سه ماهه اول 2021، چهار برابر کل سال 2017 شده است و این علامت می‌دهد که دنیا به این سو حرکت می‌کند و چقدر اعتقاد اندوخته‌گذاران به اینشورتک و استفاده از تکنولوژی در بیمه فراوان است.

مظلومی بیان داشت: اعتقاد اشتباهی که در صنعت بیمه وجود دارد اینکه اینشورتک، علم‌بنیان و استارتاپ را فروش آنلاین بیمه می‌دانند در حالی که فروش آنلاین بیمه شاید یک در هزار اون چیزی است که در دنیا در مورد اینشورتک‌ها استفاده می‌شود؛ در واقع بیش از 150 نوع اینشورتک در سراسر دنیا داریم که یکی از اون 150 نوع خدمات اگریگیتوری و سنجیدن آنلاین قیمت‌ها برای فروش بیمه‌نامه است؛ بنابراین اشتباه است که فکر کنیم استفاده از تکنولوژی در بیمه یعنی فروش آنلاین بیمه.

وی ادامه داد: امروز گفت و گو بیمه‌های پارامتریک در دنیا درجه مخصوص‌ای دارد و ما هنوز در ایران چنین چیزی راه‌اندازی نکرده‌ایم، هنوز جستجو استفاده از بلاکچین در ارائه خدمات بیمه‌ای نرفته‌ایم. در واقع اینها یعنی استفاده از تکنولوژی و استفاده از علم در صنعت بیمه که فاصله بسیاری با دنیا داریم. ما فقط گوشه‌ای از تکنولوژی را استفاده کردیم که البته به اعتقاد من آنچه امروز در صنعت بیمه رقم خورده است هنوز فروش آنلاین بیمه نیست؛ بلکه توصیه آنلاین بیمه است و به طور کامل همه مراحل دیجیتالی انجام نمی‌شود؛ بنابراین راه زیادی داریم در واقع «بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم / فلک را مقاوم بشکافیم و طرحی جدید دراندازیم» ما باید در بیمه طرحی جدید دراندازیم.

مدیرعامل بیمه تعاون همچنین اظهار داشت: به نظرم هر نوع نوآوری و تحول و تغییر در گفت و گو بیمه بر پایه نیاز ساختن می‌شود؛ به تعبیر دیگر حتماً باید نیازی از سوی مصرف‌کننده وجود داشته باشد تا اون تغییر ساختن شود. در آماری که ارائه دادم و بیان کردم که در سال 2021 به اندازه سه سال ماقبل از اون در اینشورتک‌ها اندوخته‌گذاری شده است به این دلیل است که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و متوجه شدند که چه زمان بزرگی برای اندوخته‌گذاری در اینشورتک‌ها وجود دارد؛ بنابراین باید حس نیاز وجود داشته باشد و به نظرم توسعه این فضا در یک شرایط دستوری اتفاق نمی‌افتد؛ به تعبیر دیگر ابداً این‌طور نیست که مثلاً بیمه مرکزی یا دولت یا معاونت علمی دستور بدهند که استارتاپ‌ها کاری کنند؛ بلکه باید نیاز اون وجود داشته باشد و کاری که دولت یا نهادی همانند بیمه مرکزی یا معاونت علمی باید انجام دهند، تسهیل‌گری است.

* لطفاً بگویید باید چه اقداماتی در این راستا انجام دهیم؟

مظلومی: باید تسهیل‌گری کنیم و دیگر گفت و گو فرهنگ است. فرهنگ خرید آنلاین بیمه‌نامه تا حدودی جا افتاده است و سه الی چهار درصد از بیمه‌نامه‌ها به شکل آنلاین فروخته می‌شوند و نزد‌بینی می‌کنم این تعداد به پنج درصد هم برسد؛ اما 95 درصد کماکان خریدهای سنتی قبل است.

وی ادامه داد: در مورد گفت و گو فرهنگ باید بگویم که یک شرکت بیمه یک الی دو سال قبل حدود 10 الی 12 میلیارد تومان برای فروش بیمه‌های کیلومتری هزینه کردند؛ اما اخیراً از یکی از اعضای اون شرکت سؤال کردم که چه تعداد از این نوع بیمه‌نامه فروخته‌اند بیان کرد که حدود 400 بیمه‌نامه یعنی یک درصد از کل تبلیغاتی که انجام شده بود بازنگشته است؛ بنابراین در جامعه ما هنوز کشش واجب یا فرهنگ اون وجود ندارد، شاید به بازارسازی نیاز دارد؛ ولی بازارسازی هم به ساختن فرهنگ نیاز دارد. امروز در مباحثی همانند اینترنت و … با مباحثی همانند تقلب مواجهیم که افراد بسیاری متضرر می‌شوند. امروز پلیس فتا به رغم تمام اقداماتی که انجام داده درگیر کلاهبرداری‌های اینترنتی است؛ ولی کماکان تقاضایی برای بیمه سایبری وجود ندارد.

گفتنی است این میزگرد با وجود علی بنیادی نائینی؛ معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، علیرضا دلیری؛ معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و علمی ریاست جمهوری، یونس مظلومی؛ مدیرعامل بیمه تعاون، داریوش محمدی؛ نائب رئیس هیئت مدیره بیمه ایران، سیدمهدی سادات رسول؛ مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و علمی بزرگوار، همایون محبوبی؛ مدیرعامل فرابوم و فرشاد صفری؛ معاون توسعه کسب و کار فرابوم برگزار شد.

[ad_2]