[ad_1]
با جنجالی که پنجشنبه قبل در مورد عظیمترین تابلوی تبلیغاتی ایران نزد آمد، گفت و گو در مورد هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر به یک داستان داغ تبدیل شد.
اینکه چه کسی برای اولین بار منظور نصب یک تابلوی بزر تبلیغاتی با ابعاد 1850 در 4750 سانتیمتر را در میدانی بین طولانیترین خیابان خاورمیانه، جایی که تهران سهم طبقه متوسط میشود، را داد هنوز مشخص نیست.
این بنر چه اون روزی که بنری به مناسبت جامجهانی و هوادارانش بدون تصویری از زنان بر روی اون منتشر شد، چه در پنجشنبه قبل با عنوان زنان سرزمین من با تصاویری از زنانی که به انتشار عکسشان انتقاد داشتند، قرار گرفت، همیشه در مناسبتهای مختلف به محلی بین چالش موافقان و مخالفان تبدیل شود. این تابلو بزر که در واقع عظیمترین تابلوی تبلیغاتی ایران و حتی منطقه به حساب میآید، دیوارنگاره معروف میدان ولیعصر است و که بهمن ماه ده سال نزد، یعنی سال 1391 ساخته شده است.
زیادتر بخوانید: کشف حجاب و انتقاد فاطمه معتمد آریا به دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر ؛ حذف ویدیو جنجالی از اینستاگرام!
نهاد تصمیمگیرنده درباره هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر
سازمان هنری رسانهای اوج وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، متولی اصلی این دیوارنگاره است، در سایت این سازمان در این باره توضیح مختصری نوشته شده است: «…از دیگر با ارزش و مهم بودنهای دیوارنگاره میدان ولیعصر میتوان به بهروز بودن، پیام داشتن و گرافیک خوبِ این دیوارنگاره نشانه کرد که این نکات دلیل ساختن گفت و گو و گفتوگو بین مردم و کارشناسان شده و دقیقا به همین دلیل است که آنها دیوارنگاره میدان ولیعصر را یک رسانه مؤثر میدانند».
یکی از اعضای شورای شهر قبلی در سال 91 ضمن نشانه به اینکه این دیوارنگاره مصوبه و مجوزی از سوی شورای شهر یا شهرداری تهران ندارد، گفت: «اینکه سپسها سازمان اوج برای این دیوارنگاره دنبال مجوز بوده یا خیر و اینکه مجوزی صادر شده، اطلاع دقیقی ندارم و بعید میدانم که سپسها چنین مجوزی صادر شده باشد».
البته واجب به ذکر است که این رسانه تنها رسانه ایران است که ظاهراً برای تاسیس، مراحل دریافت مجوز را طی نکرده است. اون طور که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قبلی تهران، محمدجواد حقشناس، در این باره میگوید، این فضا در سال 91 به درخواست سازمان هنری رسانهای اوج، در تاریخ وجود محمدباقر قالیباف در پست شهردار، بدون سپری کردن سازوکارهای اداری به این سازمان اعطا شده است. او اعلام کرد:
«نصب اینگونه تابلوهای تبلیغاتی با توجه به مصوبات موجود با اجازه و مجوز سازمان زیباسازی شهرداری تهران که در ذیل معاونت خدمات شهری انجام وظیفه میکند، انجام میشود، از آنجایی که تابلوهای تبلیغاتی جزو منابع درآمدی شهرداریها محسوب میشود، معمولا طی مزایدههایی این تابلوها در اختیار شرکتها و نهادها قرار میگیرد.»
او در این مورد تاکید داشت: «این دیوارنگاره در کنار تعداد قابل توجهی از تابلوها و عرشههای موجود در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران کلا در اختیار سازمان اوج است و زیرنظر شهرداری تهران نبوده و نیست.»
با جنجالی که پنجشنبه قبل بخاطر نصب تصاویری از فروغفرخزاد، مهلقا ملاح، توران میرهادی، سیمین دانشور، پروین اعتصامی، ایران درودی، فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند، نفسیه مرشدزاده، مریم میرزاخانی و … اتفاق افتاد، این نکته مبهم در ذهنها شکل گرفت، که تصمیمگیرنده درباره محتوای منتشرشده در این دیوارنگاره چه کسی بوده و مجوز و تاییدیه اون از کجا میآید؟ و ابداً هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر چقدر است؟
درباره نهاد تصمیمگیرنده درباره محتوا باید گفت که طبق قوانین شهری محتوای همه تابلوهای تجاری و فرهنگی پایتخت باید در کمیته تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران تایید و سپس اجازه اکران برای اونها اعطا شود، اما ظاهرا این قانون شامل حال این دیوارنگاره نبوده، و نهاد تصمیمگیری در این خصوص اتاق فکر یا مانند به اون در سازمان اوج است.
هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر
این اتاق فکر نیز نزد از این بازهم در مورد تصاویر زنان تصمیمات جنجالی داشته، که مجبور شد دستور حذف بنر اکران شده را دهد. در خرداد 1397که ایران به جام جهانی فوتبال راه یافت، دیوارنگارهای با عنوان «با هم قهرمانیم؛ یک ملت، یک ضربان» در این محل منتشر شد، اما به دلیل اینکه همه حاضران در عکس منتشر شده متشکل از مردان بودند، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت و با تصویری دیگر که فقط یک زن در اون وجود داشت، تعویض شد.
سوال مهم دوم که با وقوع دوباره این جنجالها در شبکههای اجتماعی در مورد دیوارنگاره زنان سرزمین من مطرح شد، مربوط به تعویض بنر میدان ولیعصر است. این سوال به شکل دیگری از سوی عضو شورای شهر پنجم پاسخ داده شده است:
«نزد از اینکه بیاییم درنظر بگیریم هربار چاپ این بنرها چقدر تمام میشود، بیاییم به هزینههای اولیه این کار هم فکر کنیم، این تابلوی بزر که قسمت مهمی از میدان ولیعصر را به خود اختصاص داده، جلوی یک ساختمان نصب شده که قطعا هزینهای بابت این کار باید به صاحبان حقیقی یا حقوقی اون از سوی سازمان هنری رسانهای اوج پرداخت شود، راحت از این داستان با توجه به ابعاد و موقعیت تجاری این مکان آنچه که باید به نام حق شهروندان از حقوق واگذاری این تابلو صرف شهر شود، رایگان در اختیار یک سازمان قرار گرفته است».
حقشناس ادامه داد: «مطمئنا همه برندهای تجاری با شادی هستند حتی به اندازه یک روز هم که شده از این امکان وسیع تبلیغاتی با پرداخت هزینه کلان استفاده کنند در حالی که این فضا بدون توجه به حق شهروندان به راحتی واگذار شده و به نظرم آقای قالیباف باید دراینباره پاسخگو باشد».
این عضو عضو قبلی شورای شهر تهران اطلاع دقیقی از هزینه هربار چاپ و اکران این دیوارنگاره ندارد اما در سال 1397، مدیر روابطعمومی وقت سازمان اوج، محمد ذوقی، در گفتوگویی هزینه طراحی، چاپ و نصب هر دیوارنگاره را حدود 4 تا 5 میلیون تومان اعلام کرده بود.
حال اما با گذشت وقت تاریخ 4 سالهای از اون گفتوگو قطعاً هزینهها تغییر کرده است، مالک یک شرکت تبلیغاتی در این مورد گفت: «بسته به جنس و نوع جوهر به کار رفته، برای هر متر از این نوع تبلیغات حدود 50 تا 150 هزار تومان پرداخت میشود که برای این سازه با حدود هزار متر مربع حدود 50 تا 150 میلیون تومان هزینه بنر و چاپ خواهد بود.»
او در ادامه صحبتهاای خود گفت:
«حدود 20 الی 30 میلیون تومان نیز هزینه نصب این سازه را باید محاسبه کنید که در کل بین 70 تا 180 میلیون تومان هر بار هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر خواهد بود».
با این وجود خوب تر است که طراحان این دیوارنگاره نزد از انتشار محتوا بر روی اون، حقوق شهروندان و هزینههای هربار تعویض این بنر را در نظر بگیرند تا با وقوع دلخوری و هزاران واکنش منفی دیگر این بنرها سرنوشت بهتری از راه پیدا کردن به سطل زباله داشته باشند.
زیادتر بخوانید:
نظر شما درباره هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر چیست؟ نظرات خود را در قسمت کامنتها با جونی در بین بگذارید.
[ad_2]