همه چیز درباره تارا اتوماتیک + مزایا و معایب

[ad_1]

در این مطلب از صفحه اقتصاد به توضیحاتی درباره تارا اتوماتیک و مزایا و معایب اون خواهیم پرداخت، با ما دنبال باشید.

ایران ماشین وقت تولید تارا از موتور 4 سیلندر (5(TU 16 سوپاپه‌ای استفاده کرده که  حجمی معادل 1598 سی‌سی دارد. اما قدرت اون ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه است و گشتاوری معادل ۱۴۴ نیوتن‌متر در ۴ هزار دور در دقیقه دارد.

هنگامی که از این ماشین استفاده می‌کنید، باید خودرویی با وزن 1150 کیلوگرم را برانید که طول، عرض و ارتفاع اون به نظم 4505، 1748 و 1466 میلی‌متر هستند. البته یاد بردن نکنید که حداکثر سرعت ماشین تارا 190 کیلومتر بر ساعت است. در حالی که اگر جعبه دنده اون دستی باشد، 5 سرعته است و اگر اتوماتیک باشد، 6 سرعته خواهد بود.

آپشن‌های خودروی تارا موجب شده‌اند که قیمت روز ماشین تارا برای مشتریان قابل پذیرش باشد. چند نمونه از این قابلیت‌ها عبارتند از:

فرمان برقی

کلیدهای کنترل فرمان

سیستم چندرسانه‌ای دنبال با صفحه نمایش ۷ اینچی

مه‌شکن عقب و جلو

تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از درون

نمایشگر دمای مکان

آنتن سقفی

کروز کنترل

شیشه‌ها و آینه‌های برقی

در تیر ماه 1401 با اعلام رسمی ایران ماشین، عرضه تیپ جدید تارا اتوماتیک با نام تیپ V4 قطعی شد. معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران ماشین، ضمن اعلام این خبر، گفته است که تیپ جدید V4 تارا اتوماتیک، هم آپشن‌های جدیدی دارد و هم تغییراتی در طراحی‌اش شکل گرفته اما در قطعه فنی (موتور و گیربکس) تغییری چهره نداده است.

تارا اتوماتیک V4 دارای سیستم تماس سریع یا E-CALL است و به همین دلیل نیز طراحی پنل سانروف، تغییر کرده. همچنین به دلیل انتقال کلیدهای شیشه‌بالابر جلو از روی کنسول به روی قاب رودری‌ها، طراحی کنسول مرکزی نیز تغییر کرده و قطعه جدیدی برای قرار دادن موبایل، تعبیه شده است. سایر ویژگی‌های جدید تارا اتوماتیک تیپ وی4 را می‌توان بصورت زیر کوتاه کرد:

Polish ۲۰۲۲۰۹۲۰ ۱۲۳۸۳۷۰۶۵
تارا اتوماتیک

سنسور پا (Kick Sensor) برای بازشدن درب صندوق.

گرمکن صندلی های جلو.

برقراری تماس اضطراری.

تغییر گرافیک چراغ‌های عقب.

تغییر طراحی پنل سانروف.

تغییر طراحی کنسول مرکزی.

اضافه‌شدن چراغ خوش‌آمدگویی.

اضافه‌شدن چراغ آفتابگیر راننده.

اضافه‌شدن جاموبایلی در کنسول.

اضافه‌شدن زیرآرنجی برای سرنشینان عقب.

انتقال کلید بالابر شیشه به رودری‌ها.

نسخه جدید تارا اتوماتیک از آبان 1401 سال جاری به بازار می‌آید.

برای آشنایی بیش‌تر با مشخصات تارا و سنجیدن نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک اون می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

مدل ماشین تارا دنده‌ای تارا اتوماتیک
پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc) 1587 1587
حداکثر قدرت 113 اسب بخار در 5800 دور 113 اسب بخار در 5800 دور
حداکثر گشتاور 144 نیوتن‌متر در 4000 دور 144 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیربکس 5 سرعته دستی 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت‌های برفی و اسپرت
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.06 لیتر در صد کیلومتر 7.29 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (ثانیه) 12.5 13
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 190 190

جزئیات ضمانت‌نامه 6 ماهه موتور و گیربکس تارا

در تیر ماه 1401 خطیبی، مدیرعامل ایران‌ماشین، در مراسم رونمایی ماشین سورن پلاس دوگانه‌سوز عنوان کرد که برای حرکت کیفی محصولات ایران‌ماشین، 279 پروژه در بازه‌های زمانی کوتاه‌وقت، بین‌وقت و بلندمدت در قبل و پس از تحویل خودروها تعریف شده است. مرحله اول این طرح نیز برای ماشین تارا شروع شده و ضمانت‌نامه 6 ماهه موتور و گیربکس برای این محصول صادر می‌شود. بنابراین در شکل بروز هرگونه مشکل، نمایندگی‌های ایران‌ماشین در کل سرزمین در کمتر از 24 ساعت به رفع نقص خواهند پرداخت.

رونمایی دوباره از سدان تارا اتوماتیک

اردیبهشت ماه 1401 در نمایشگاه ماشین تهران هرچند شرکت سایپا وجود نداشت اما در عوض، شرکت ایران ماشین با دست پر به این نمایشگاه آمده بود. این شرکت علاوه بر رونمایی محصولات لوکس هایما، یکبار دیگر از آخرین دستاورد مهم خود، یعنی سدان تارا اتوماتیک نیز رونمایی کرد.

همه چیز درباره تارا اتوماتیک با سقف رنگی

فروردین ماه 1401 تارا دو رنگ اتوماتیک الآن به شکل آزمایشی در کارخانه ایران‌ماشین تولید شده و حتی نمونه‌ای از اون نیز پلاک مردمی دریافت کرده است. سقف این نسخه به رنگ مشکی است و در سایر قسمت‌های ظاهری و امکانات، تفاوتی با تارا اتوماتیک ندارد. اما احتمال می‌رود که نوع دیگری از شیشه دودی روی تارا دو رنگ اتوماتیک نصب شود.

Polish ۲۰۲۲۰۹۲۰ ۱۲۳۸۰۶۰۷۱
تارا اتوماتیک

مدیران ارشد ایران‌ماشین می‌گویند که در شکل توصیه و تقاضای مشتریان، نسخه جدید این ماشین در نیمه دوم سال 1401 به بازار عرضه می شود.

تولید فراوان تارا اتوماتیک شروع شد

همزمان با دوم آبان ماه 1400 تولید فراوان «تارا اتوماتیک» با وجود وزیر صمت شروع شد. محصول جدید ایران ماشین با داخلی‌سازی 75 درصدی درون به فاز تولید نهایی شده که البته و بزودی، این میزان به 80% نیز خواهد رسید. همچنین طبق شرح ساپکو، میزان داخلی‌سازی قطعه‌ ها ویژه و های‌تک برای ماشین تارا اتوماتیک به عدد 50% رسیده است.

معایب تارا اتوماتیک

ارگونومی نه‌چندان خوب کابین

در کابین تارا کماکان الگوی کابین اقتصادی پژو 301 دیده می‌شود و صرفه‌جویی‌ در دسته‌ سیم‌های به‌کاررفته دلیل شده است ارگونومی کابین تحت نشان قرار بگیرد. به‌عنوان مثال کلیدهای شیشه بالابر که در کنسول مرکزی قرار دارند یا محل قرارگیری دکمه‌های تنظیم آینه‌های جانبی و دکمه استارت در سو چپ پایه فرمان، دسترسی چندان راحتی برای راننده ساختن نمی‌کنند.

کمبود آپشن در نسخه دنده‌ای

با این‌که از آپشن‌های رقابتی نسخه اتوماتیک در لیست مزایای تارا یاد کردیم اما بایستی در لیست معایب تارا هم به آپشن‌های ناکافی نسخه دنده‌ای این ماشین نشانه کنیم. در واقع با توجه به برچسب قیمتی تارا دنده‌ای و رقبای اون، جای خالی آپشن‌هایی همانند رینگ آلومینیومی، دوربین دید عقب و سانروف شدیداً در این نسخه حس می‌شود.

طراحی نه‌چندان قلب‌چسب نمای عقب

این که طراحان ایران ماشین برنده شده‌اند با ساختن تغییراتی در بدنه پژو 301، ماشین جدیدی را خلق کنند، اقدامی تمجید‌برانگیز است. اما خوب تر بود که این طراحان در نمای عقب تارا کمی بیش‌تر صبر به‌خرج می‌دادند و با تغییراتی نه‌چندان بنیادی، چهره‌ای عامه‌پسندتر را در این نما خلق می‌کردند.

 

موضوعی که به‌سادگی در چراغ‌های عقب نسخه‌های مجهز به کیت آپکو- که البته هنوز به بازار عرضه نشده‌اند- مشاهده می‌شود. باید دید چه زمانی سری جدید تارا مجهز به چراغ های عقب جدید که در عکس زیر علامت داده شده است در لیست نام نویسی ایران ماشین قرار می‌گیرد.

تارا اتوماتیک اولین محصول ایکو با کیلس

قیمت‌ ماشین تارا اتوماتیک با همان گیربکس 6 سرعته‌ای که در دنا پلاس اتومات (بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک) بکار رفته، ساخته شده است. ضمن اینکه تارا اتوماتیک، آپشن‌های جدیدتری همانند دوربین عقب، رینگ 16 اینچ آلومینیومی و چهار ایربگ دارد. تارا اتوماتیک نخستین محصول ایران خودروست که در اون سیستم ورود بدون کلید (کیلس) وجود دارد.

در تارا اتوماتیک آیینه‌های برقی تبدیل به آیینه‌های تاشوی برقی شده‌اند، صندلی‌های جلو برقی شده‌اند و سانروف نیز به ماشین اضافه شده است، البته نوع روکش صندلی‌ها نیز در نسخه اتوماتیک تارا، به چرم و پارچه تغییر یافته است.

تفاوت کیفیت تارا اتوماتیک و تارا دستی

با اعلام شرکت ایران ماشین در مهر ماه سال قبل و براساس شرح ارزشیابی کیفی ماشین در شهریورماه 1400، محصول جدید این شرکت، یعنی تارا دستی برنده به کسب 4 ستاره از سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده است. ایران ماشین اعلام کرده است که تارا اتوماتیک را از ابتدای تولیدش، با 5 ستاره کیفی به بازار خواهد آورد.

Polish ۲۰۲۲۰۹۲۰ ۱۲۳۹۰۴۳۵۱
تارا اتوماتیک

به زبان ساده تر اگر روی همان موتور TU5P تارا دنده‌ای، گیربکس 6 دنده دنا پلاس توربو اتومات را نصب کنید، نتیجه کار خودرویی بنام تارا اتوماتیک است؛ محصولی که زمستان 1400 به بازار کشورمان راه یافت. تارا اتوماتیک، حدود 100 کیلوگرم سنگین‌تر از تارا دنده‌ای است اما اعداد و ارقام منتشر شده توسط ایران ماشین، علامت می‌دهد که شتاب حدود 0.5 ثانیه و مصرف سوختش نیز حدود 0.3 لیتر تغییر کرده است. به لحاظ فنی، تغییر محسوس دیگری در این ماشین چهره نداده اما به لحاظ تجهیزات، ایران ماشین اکثر امکاناتی که از تارا دنده‌ای حذف کرده بود، برای تارا اتومات از آنها استفاده کرده است. بعنوان مثال: ایربگ‌های جانبی اضافه شده‌اند و رینگ ماشین نیز از فولادی به آلومینیومی تغییر یافته. آینه‌های جانبی از نوع تاشو برقی هستند. دوربین عقب به مالتی‌مدیا اضافه شده و تنظیم صندلی‌های جلو که قبلا از نوع دستی بود، الآن از نوع برقی است. روکش صندلی‌ها از پارچه، به چرم و پارچه تغییر کرده و روکش چرمی به غربیلک فرمان هم اضافه شده است. سانروف، سنسور روشنایی (اتولایت) و سنسور باران از دیگر تجهیزات تارا اتوماتیک هستند. ایران ماشین همچنین گفته که تارا اتومات، اولین محصول تولید درون این شرکت است که سیستم کیلس استارتر در اون وجود دارد.

 

[ad_2]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *