[ad_1]

به گفته ی دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی سرزمین در آیین نامه واردات ماشین نشانه ای به ممنوعیت واردات ماشین از کشورهایی که صنعت خودروی ما را تحریم کردند نشده است.
به شرح صفحه اقتصاد، آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی سرزمین درمورد ابعاد مختلف طرح واردات ماشین گفت: ما صد درصد موافق واردات هرگونه کالای مجاز به سرزمین هستیم اما به این شرط که مخل نظام اقتصادی سرزمین به مخصوص ضربه به تولید درون نباشد و از منابع تولید درون هم استفاده نکند.
وی به آئین نامهای که درخصوص واردات ماشین مصوب و ابلاغ شده چند ایراد اساسی درون کرد و گفت: یکی از ایرادهای اساسی که ما دفعات در قطعه نامه به مجلس و دولت گوشزد کردیم این است که در آیین نامه نشانه نشده واردات ماشین از کشورهایی که صنعت خودروی ما را تحریم کردند و یا از تحریمها تبعیت کردند ممنوع باشد.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: به نام مثال، سال 1392 کره جنوبی صنعت خودروی ما را فلج کرد اما بیشترین واردات از کره جنوبی بود و این تاریخ نباید دوباره تکرار شود.
وی نظام تعیین تعرفه را نوعی نقض غرض فهمید و گفت: اینکه ببینیم قیمت ماشین در بورس چند است و سپس تعرفه اون را تعیین کنیم از پایه، کار اشتباهی است. اگر تعرفه خودروهای اقتصادی پایین تر از تعرفه قطعه ها ماشین دربیاید مضحک است چون تعرفه هیچ کالای تمام شدهای نمیتواند پایین تر از تعرفه اجزایش باشد و در این شکل تولید قطعه ها در درون نابود خواهدشد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی سرزمین معتقد است ما زمانی برنده خواهیم شد که شرایط تولید درون حداقل معادل شرایط واردات باشد اما متأسفانه هنوز الزامات و نزد نیازهای تولید باکیفیت و با تیراژ ماشین و قطعه ها در کشورمان مهیا نیست.
محبی نژاد تأکیدکرد: اگر شرایط تولید درون آماده شود در یک شرایط رقابتی، مردم میتوانند از کالای با کیفیت استفاده مند شوند و یا از کالای وارداتی استفاده کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی سرزمین با بیان اینکه ما از اقتصاد دستوری باید فاصله گرفته و به سو آزادی اقتصادی حرکت کنیم گفت: خود این آئین نامه برای واردکننده و تولیدکننده عدم قطعیت دارد و آنها را در بلاتکلیفی قرار میدهد.
منبع: تسنیم
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[ad_2]