واردات ماشین در عوض صادرات ؛ مشتریان ماشین ایرانی چه کشورهایی هستند؟

[ad_1]

با ابلاغ آئین‌نامه واردات ماشین، یکی از شروط این امر، واردات ماشین در عوض صادرات اعلام شد. این شرط انتقاداتی به دنبال دارد که در ادامه به اون می‌پردازیم.

اگر چه اخیراً وزیر صمت خبر از نهایی شدن و اجرای آئین‌نامه واردات ماشین داده است و معاون او نیز اعلام کرد که احتمالاً در ماه آذر، اولین گروه از خودروهای خارجی درون ایران می‌شوند، هنوز اجرای این طرح و آئین‌نامه ابهاماتی دارد.

آبان تتر

واردات ماشین مطابق آئین‌نامه اون دو شرط اصلی دارد، اولین شرط این است که خودروی وارداتی باید خدمات پس از فروش داشته باشد، و دومین شرط انتقال علمی به دنبال واردات ماشین است.

همچنین طبق گفته وزیر صمت، کشوری که ماشین از اون درون می‌شود به انتخاب تاجر خواهد بود و چون این خودروها قرار است برای سه دهک کم حقوق جامعه درون شوند، سقف خودروهای وارداتی تا 20 هزار دلار تعیین شده است.

داستان انتقادی و مبهم در خصوص اجرای این طرح، گفت و گو واردات ماشین در عوض صادرات اون و انتقال تکنولوژی است. برخی منتقدین بر این عقیده هستند که این الزام منجر به صادرات صوری توسط خودروسازان خواهد شد.

زیادتر بخوانید: عرضه شاهین در بورس کالا شهریور 1401

آیا شرط واردات ماشین در عوض صادرات اون دلیل وقوع صادرات به شکل صوری می‌شود؟

سعید مدنی، مدیرعامل گذشته سایپا در گفتگویی درباره شرایط دشوار واردات اعلام داشت: «بعید است که خودروسازان بتوانند در ازای صادرات، ماشین درون کنند. زیرا میزان تولید ماشین در سرزمین بالا نیست و حجم تولید قطعه‌ ها نیز به میزان واجب این کار نمی‌رسد. اما اینگونه هم نیست که بتوانند صادرات را به شکل صوری انجام دهند. زیرا نظارت بر راه اجرای این طرح بالا خواهد بود و خودروسازان توانایی انجام این کار را نخواهند داشت».

واردات خودرو در عوض صادرات

او در خصوص وجود امکان صادرات ماشین توسط ایران افزود:

اما خودروهای ایرانی نیز کهنه شدهاند و در بازارهای کشورهای دیگر نیز متقاضی ندارد. در سال‌های قبل ایران به کشورهای مختلف ماشین صادر می‌کرد. اما با توجه به تحریم‌ها، آمدن خودروهای چینی به بازار و همچنین کهنه شدن خودروهای ایرانی، صادرات ایران نیز متوقف شده است.

این مدیرعامل گذشته سایپا در ادامه گفت: «الآن عدم توان رقابت ایران در بازارهای خارجی به جایی رسیده که صادرات ایران در سال قبل به کمتر از 10 هزار ماشین کاهش یافته است. به همین سبب بعید است که خودروسازان و قطعه‌سازان سرزمین به حدی صادرات داشته باشند که بتوانند ماشین درون سرزمین کنند». مدنی در ادامه اظهارات خود افزود:

شاید خودروسازان در ازای تولید 80 تا 90 هزار ماشین، بتوانند 50 هزار ماشین درون کنند که با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی سرزمین، رسیدن به این حجم از تولید نیز بعید به نظر می‌رسد.

برای تحقق شرط واردات ماشین در عوض صادرات به کشورهای دیگر چه تمهیداتی وجود دارد؟

مدنی در پاسخ به این سوال گفت: «در حال آماده خودروهای ایرانی توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند. اگر شرط واردات ماشین در عوض صادرات به مرحله اجرا برسد، نزد‌بینی می‌شود که خودروسازان ایرانی در قراردادهایی که با خودروسازان خارجی می‌بندند، امکان صادرات خودروهای ایرانی به برخی از مناطق در قرارداد ذکر کنند. اما هنوز اخباری در این باره منتشر نشده است». وی در ادامه افزود:

اما ممکن است خودروسازان قسمت خصوصی که خودروهای به روزتری تولید می‌کنند، بتوانند خودروهای تولیدی خود را صادر کنند و در ازای اون واردات را به شکل CBU یا CKD انجام دهند. ما اگر واردات به شکل CBU اجرا شود، تاریخ‌بر خواهد بود.

واجب به ذکر است که درون کردن ماشین به شکل CKD به معنای واردات ماشین به شکل قطعه‌ ها کاملاً منفصل و جدا می‌باشد که پس ورود اقدام به سوار کردن این قطعه‌ ها می‌کنند. اما واردات CBU به معنای درون کردن ماشین به شکل نزد‌ساخته و تحویل خودروی کامل به مشتری خواهد بود.

این مدیرعامل گذشته سایپا در ادامه توضیحات خود گفت: «فرایند واردات طولانی خواهد بود و به نظر نمی‌رسد تا یک الی دو سال آینده وارداتی انجام بگیرد. اما طولانی بودن یا نبودن اجرای واردات نیز به قراردادهایی بستگی دارد که خودروسازان سرزمین با خودروسازان خارجی می‌بندند. اما همچنان مشخص نیست که صادرات در این قراردادها ذکر شده است یا خیر».

زیادتر بخوانید:

نظر شما در مورد واردات ماشین در عوض صادرات به نام یکی از شروط واردات خودروهای خارجی چیست؟ دیدگاه خود را در قسمت کامنت‌ها با جونی  اشتراک بگذارید.

[ad_2]