چند درصد بازار درون در اختیار شرکت‌های چندملیتی تولید سیگار است؟ 

[ad_1]

براساس گفته ی عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس زیادتر فسادهای موجود در صدور مجوز تولید سیگار برای شرکت‌های خارجی در درون سرزمین است.
به شرح صفحه اقتصاد، ابوالفضل ابوترابی با نشانه به تولید و فروش سیگار در درون سرزمین از سوی ۲ شرکت چندملیتی JTI و BAT با ماهیت انگلیسی- آمریکایی و ژاپنی اظهار کرد: در شرایط تحریم ما دیدیم که آمریکا حتی سد ورود ماسک به سرزمین می‌شد و به‌رغم آنکه در همه زمینه‌ها تحریم شدیم اما تعجب‌برانگیز بود شرکت آمریکایی – انگلیسی و ژاپنی  نه‌تنها مشمول تحریم نشدند، بلکه آزادانه با ظرفیت زیادتر به تولید پرداختند.

وی تأکید کرد: بر پایه اطلاعات رسیده به ما این شرکت‌های چندملیتی مالیات و عوارض مناسبی پرداخت نمی‌کنند، درحالی‌که باید متناسب با حقوق خود مالیات پرداخت کنند.

عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس با نشانه به مجوز صادر شده برای کوشش این شرکت‌ها در دولت قبل گفت: متأسفانه این شرکت‌ها ۷۵ درصد بازار داخلی را تصاحب کردند و اندوخته حاصله را از سرزمین خارج می‌کنند.

ابوترابی با بیان اینکه این شرکت‌ها مسئولیتی در قبال وظایف اجتماعی خود قبول نمی‌کنند، گفت: آنها باید بخشی از حقوق خود را برای انجام وظایف وظیفه‌های اجتماعی از جمله بهداشت، اشتغال، توسعه کشت، ورزش و… هزینه کنند اما صرفاً نگاهی سود انگارانه به بازار مصرف ایران داشته و عایدات آنها از سرزمین خارج می‌شود.

وی با نشانه به فسادهای شکل ‌گرفته در زمینه تولید، فروش و توزیع سیگارهای خارجی در دولت قبل گفت: در دولت روحانی به شرکت‌های خارجی چندملیتی اجازه و مجوز تولید سیگار در درون داده شد و ما از هیات مطالعه و تفحص مجلس از شرکت دخانیات ایران، می‌خواهیم این داستان را به طور جد مورد بررسی قرار دهد.

عضو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه هیات مطالعه و تفحص مجلس باید به فسادهای انجام شده در سال‌های قبل در صنعت دخانیات در درون شرکت‌های خارجی را به طور دقیق بررسی کنند، افزود:  چراکه این شرکت‌های خارجی با داشتن ۷۵ درصد سهم بازار، هیچ‌گونه تعهدی نسبت به منافع مردمی و سلامت جامعه ندارند و حتی الآن که در درون به تولید مشغول هستند، هنوز تعدادی از محصولات آنها از کانال قاچاق درون سرزمین می‌شود.

منبع: ایرنا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

[کل: 0 میانگین: 0]

[ad_2]