[ad_1]
* بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و فریب و تزویر پاک است.
* ناتوان ترین مردم کسی است که از دعا کردن واماند و بخیل ترین مردم کسی است که از درود کردن واماند.
* چه دارد اون کس که تو را ندارد؟ و چه ندارد اون که تو را دارد؟ اون کس که به جای تو چیز دیگری را پسندد و به اون راضی شود، مسلما زیان کرده است .
* اون که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد، امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
* بخشنده ترین مردم کسی است که در وقت قدرت می بخشد.
* کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.
* چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
* نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید.
* برحذر باشید از ظلم کردن بر کسی که جز خدا کسی را ندارد.
* قومی خدا را به امید پاداش نیایش میکنند. این عبادت بازرگانان است. گروهی از روی خوف، بندگی میکنند. این نوع بندگی مخصوص بردگان است. مردمی خدا را از باب سپاس نعمتهای او شکرگزاری میکنند. این روش آزادگان است.
* بهترین ثروت اون است که انسان به وسیله اون آبروی خود را نگه داری نماید.
* اگر رویدادها سه گانه فقر، بیماری و مرگ وجود نداشت، انسان در برابر هیچ چیز سر فرود نمیآورد.
* به یاد آور مردن پدران و فرزندانت را، کجا بودند و الآن رهسپار چه جایی شده اند؟ می بینم که تو نیز به همین زودی به آنان خواهی پیوست و دلیل پند دیگران خواهی گشت .
* چه آسان است مرگى که در راه رسیدن به عزّت و احیاى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاوید و زندگى ذلیلانه جز مرگ همیشگى نیست.
* درستکار راحت است، بی گناه بی باک، خیانتکار ترسان و بدهکار هراسان است.

* هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر اون که در دنیا خدا خوف باشد.
* کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرف تار می شود .
* به درستی که من بیهوده ، گردنکش ، ستمگر و ظالم حرکت نکردم ، بلکه برای اصلاح در امت جدم محمد (ص ) حرکت کردم و می خواهم امر به سرشناس و نهی از منکر کنم و به روش جدم محمد (ص ) و پدرم علی بن ابی طالب (ع ) رفتار کنم .
* مردی نزد امام حسین (ع ) آمد و گفت : “من مردی گناهکارم و از معصیت دوری نمی کنم ، مرا پند و اندرز بده “. امام حسین (ع ) فرمودند: “پنج کار انجام بده و هر چه می خواهی گناه کن . اول : روزی خدا را نخور و هر چه می خواهی گناه کن . دوم : از ولایت و حکومت خدا خارج شو و هر چه می خواهی گناه کن . سوم : جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند و هر چه می خواهی گناه کن . چهارم : هنگامی عزرائیل برای گرفتن جان تو می آید، او را از خود دور کن و هر چه می خواهی گناه کن . پنجم : هنگامی مأمور و مالک جهنم می خواهد تو را در آتش بیندازد، در آتش نرو و هر چه می خواهی گناه کن .
* خداوندا، تو آگاهی که آنچه انجام دادیم ، نه برای رقابت در کسب جاه و رتبه بود و نه برای چیزهای پوچ و بیهوده دنیا، بلکه برای این بود که علامت های راه دینت را ارائه دهیم و (مفاسد را) در شهرهای تو اصلاح کنیم تا بندگان مظلوم تو در امنیت و آسایش باشند و به احکام تو عمل کنند.
* کسانی که رضایت مخلوق را به بهای غضب آفریننده بخرند، رستگار نخواهند شد.
* از کاری که باید از اون عذرخواهی خواست حذر کن که مؤمن بدی نمی کند و عذر نمی خواهد و منافق هر روز بدی می کند و معذرت می خواهد.
* از علامت های عالم ، نقد سخن و فکر خود و آگاهی از نظرات مختلف است .
* کسی که گرفتاری و ناراحتی مؤمنی را برطرف کند و او را راحت کند، پروردگار گرفتاری و ناراحتی دنیا و آخرت را از او رفع می کند.
* بهای شما چیزی جز بهشت نیست ، پس خود را به غیر اون مفروشید، زیرا هر کس به دنیا راضی گردد ( هدفش فقط رسیدن به دنیا باشد ) به چیزی پست راضی شده است .
* این را دانسته باشید عالی ترین نعمتهایی که پروردگار به شما داده است ، نیاز هایی است که مردم به شما دارند، مواظب باشید که با بی اعتنایی به نیازمندان ، این نعمت ها را رد نکنید که تبدیل به نقمت و بلا خواهد شد. بفهمید که کار خوب علاوه بر اون که موجب شکرگزاری گری مردم است ، به دنبال اون هم پاداش الهی در کار است . اگر ممکن بود که (کار خوب ) را به شکل انسانی ببینید، او را شخصی خوش رو، فراوان زیبا مشاهده می کردید، که هر بیننده ای از دیدارش خوشی می برد، و چنان چه می شد (کار زشت ) را به شکل انسان ببینید، شخصی زشت و بدقیافه به چشم شما می آمد که دلها از اون نفرت می گشت و چشم ها از ملاقات روی نحسش فرو بسته می شد.
* سپاس نعمت های قبل موجب می شود که خدای متعال نعمت های جدید ای به انسان مهربانی کند.

* شما را به تقوا و خویشتن داری توصیه می کنم و شما را از روزهای خدا (روز قیامت و مرگ و…) می ترسانم و شما را اندرز می دهم .
* فکر کنید به اون وقت که مرگ با اون قیافه هول انگیز و آمدن نامطلوب و مزه ناگوارش ، در روح شما چنگ انداخته و بین شما و عمل فاصله گشته است ، دوباره هم در طول عمر به فکر بدن پروری باشید.
* می بینم شما را که مصیبت مرگ یکباره گریبانگیرتان شده است و شما را از روی زمین به داخل می کشاند و از بلندی زمین به پستی اون می نشاند و از انس و الفت زمین به سوی وحشت قبر منتقل می سازد و از روشنایی و صفای زمین به درون تاریکی و ظلمت قبر می برد و از منظره وسیع اون به تنگنای گور می کشاند، به اون زندانی که نزدیک ترین بستگان هم ملاقات ندارند، به جایی که بیمارش عیادت ندارد و به هیچ ناله و فریادی پاسخ نمی دهند. پروردگار ما و شما را بر مشکلات این روز برنده سازد، و ما و شما را از تنبیه اون روز نجات بخشد، و ما و شما را مستوجب پاداش بزر قرار دهد.
* به شما توصیه می کنم که تقوا را پیشه خود سازید، زیرا پروردگار ضمانت کننده شده است که افراد باتقوا را از آنچه که مکروه ایشان است ، به آنچه که خوشایندشان است ، رهنمون شود و “او را از اون جا که فکر نمی کند، روزی دهد”.
* دمی بیندیش و با خویشتن بگو که پادشاهان دنیا و جهانمداران کجایند؟ آنان که خرابیهای دنیا را آباد می کردند و جویهای آب حفر می نمودند و درختان اون را می کاشتند و شهرهای اون را آباد می ساختند، به کجا رفتند؟ صاحبان ثروت از ثروت و همه چیز خود با بی میلی جدا گشتند و دیگران وارث اون گردیدند، ما نیز به زودی به آنان خواهیم پیوست .
* به یاد آور بستر مرگ و خوابگاه قبر خویشتن را، یاد آور هنگامی را که در پیشگاه عدالت الهی اعضا و جوارحت به زیانت تأییدیه خواهند داد، روزی را به یاد آور که قدمها در اون روز می لرزد و دلها در تنگنای سینه فشرده می شود، روزی که عده ای در اون رو سفید گردند و رازها از پرده برون افتد و میزان عدالت الهی برای سنجش خوب و بد به کار افتد.
* بر تو واجب است که خود را از هوای نفس در امان نگه داری؛ برای چی که هیچ چیز لذّت قسمت تر از سامان یابی و خوب شدن نیست. صبحگاهان به گونه ای مهیا مرگ باش که گویی تا شب زنده نخواهی ماند. چه فراوان شب رو بدن درستی که بین ما بود و نوحه گرانش نزد از صبح زود خبر مرگ او را داد زدند. نزد از مرگ شتاب کن و در اون کوش که از گناهان بزرگی که کرده ای توبه کنی. مالک وقار اون نیست که از اصلاح دوری گزیند بلکه باوقار کسی است که همیشه برای رستگاری مهیا باشد.
[ad_2]